J jonaserik skrev:
Dom samlar inte bara från blommorna som vegeterianer. Dom är även köttätare och tar ohyra som larver och annat hem till boet. Så har man en hushållsträdgård eller grannen så blir den fritt från larver nästan. Ävensom ohyra på vinden tar dom tag i. Finns en kålodling så är kålmaskar en favorit för dom. Så tänk till, är dom inte till besvär så låt dom vara.
Getingar jagar även mygg. Så mer getingar = färre mygg.
Har för mig att de äter fästingar med.

Stora problemet som jag ser det med getingar är storleken på boet, var boet finns och på hösten att de blir lite närgånga i jakt på mat då man är på altanen.

Nu vet jag inte om det är sant, men har fått veta flertalet gångar av olika personer att "husgetingar" undviker att sticka de som bor i huset även om man råkar vifta till dem. Men de kan vara lite mer aggressiva mot främmande.
Om det är sant och tänk om man kunde "dressera" dem lite till ... aldrig sticka de som bor i huset och bara gå på främmande ... den perfekta antitjuv "husdjuret" :D (fast man kan ju glömma grillfester.....)

Och bona kan bli stora. Men dom bygger nytt varje år, även ovanpå ett gammalt. Det största jag sett var hos en granne. det var byggt runt skorstenen som var ca 2,5 meter i löpmeter runt och ca 70 cm i höjd samt stod ut ca 35 cm. Det var inte en grå boll, det var den typen som är randig och blankt glänsande ( otroligt vilken teknik dom har. ) Troligtvis så tog från kutterspånet på vinden för bygget. Bra med byggmateriel på nära håll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.