Det finns mycket traditioner i byggbranschen, men när man tittar på spännande program som "Grand Designs" som visar husbyggen från England ser man en otrolig spännvidd i ytterväggskonstruktioner och stommar. Det man alltid slås av där är att dom i stort sett har oisolerade ytterväggar, vilket inte funkar så bra i Sverige.

Det jag undrar är ifall det går att bygga billigare/enklare än vad som är "standard" i Sverige idag, men fortfarande få en väl isolerad yttervägg?

Kan man till exempel bygga klenast möjliga vägg i "sten"/stål/trä/betong/hybrid som endast är dimensionerad för att klara de laster som behövs och sedan slänga på cellplast på utsidan?

Personligen tycker jag, som amatör, att de träkonstruktioner med fukt/ångspärrar som är standard i svenska villor är otroligt (onödigt?) avancerade

Tittar på avsnittet om stommar på wikipedia så tydliggörs vad jag menar i deras exempel: betongstomme för insdustri, stålstomme för kontor, trästomme för villa. Varför är det så? :)

Tja...antagligen för att trä är bra mycket billigare än betong och stål. Skulle själv vilja bygga ett stenhus, men bygger av trä pga ekonomin.
I Grand designs, som för övrigt är våldsamt intressant, så är det ju sällan budgetbegränsningar av normal karaktär, samt en annan byggtradition

Och anledningen till att träväggarna är "komplicerade" är ju för att trä är känsligt för instängd fukt och vatten, och det kommer vattenånga både från människor inomhus och från naturen på utsidan...därav skalskydd och plast osv osv

zachris skrev:
Det finns mycket traditioner i byggbranschen, men när man tittar på spännande program som "Grand Designs" som visar husbyggen från England ser man en otrolig spännvidd i ytterväggskonstruktioner och stommar. Det man alltid slås av där är att dom i stort sett har oisolerade ytterväggar, vilket inte funkar så bra i Sverige.

Det jag undrar är ifall det går att bygga billigare/enklare än vad som är "standard" i Sverige idag, men fortfarande få en väl isolerad yttervägg?

Kan man till exempel bygga klenast möjliga vägg i "sten"/stål/trä/betong/hybrid som endast är dimensionerad för att klara de laster som behövs och sedan slänga på cellplast på utsidan?

Personligen tycker jag, som amatör, att de träkonstruktioner med fukt/ångspärrar som är standard i svenska villor är otroligt (onödigt?) avancerade

Tittar på avsnittet om stommar på wikipedia så tydliggörs vad jag menar i deras exempel: betongstomme för insdustri, stålstomme för kontor, trästomme för villa. Varför är det så? :)
Kan inte ge dig några direkta svar på dina frågor, är ganska komplext för även om man skriver en del, så går det att fylla på med meterspalter angående regler för energiförbrukning, fukt mm. ( eller länka till diverse sidor)

Jag tänker lite i samma banor, men ju mer jag googlar om energihus, passivhus och andra innovativa byggnader desto snurrigare blir jag.:rolleyes:

Men varför jag svarade är för att jag är på jakt efter ett torp som skulle bli lite av en försökskanin till mina ideér.

Finns en tråd om att bygga solfångare av ölburkar, där diskuterades det att gips lagrar värme, eftersom jag skulle vilja bygga ett hus av sten från naturen ( ju mer jag googlar desto mer stensorter verkar det finnas) Varje fall mura upp en stomme med två hjärtväggar och en murstock, allt från naturen och klä den invändigt med spirorör ( se ölburkstråden) och gips, för att se hur länge den höll värmen. Under tiden kan man bo i torpet.

Detta blir nog inte aktuellt förrän nästa år men, den som vänta på något gott väntar ju alltid för länge.:)

Summa kardemumma, svar på dina frågor fick du inte.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.