Hus som är supertäta, har listiga uppvärmningsalternativ eller listiga matreal i all ära men finns det några "enkla sanningar" som vi lärt oss under de senast 100 årens småhusbyggande?

Tveklöst finns det ju många hus som byggts på 1900 talet som har drabats av olika problem men det finns ju även många hus som står hur bra som helst 100 år senare.

Om man som amatör vill bygga ett litet billigt och energisnålt hus, vad skall man då göra för val för att minimera riskerna att man gör fel? Det är såklart en subjektiv fråga vad man är intresserad av men exempelvis menar jag att ett pasivhus inte är ett alternativ, det har för höga krav på hög och uppmätt täthet. Jag skall kunna bygga huset "själv" idag och det skall vara sannolikt att det står kvar om 100år.

Källare/inte källare?
Stående/liggande panel? Träslag? Sten? Puts?
Vilken typ av isolering? Kan jag ha tjocka välisolerade väggar, riskerar jag då mögel där eller är det bara att köra på?
Slamfärg? Linoljefärg? Modern färg från TV-reklamen? Puts?
Golvvärme? Radiatorer? Luftvärme?
Pellets? Solvärme? Ved? Värmepump?
1 Våning? Två våningar?
Platt tak? Nock? Lutande åt ett håll?
Takbeläggning? Tegel? Plåt? Gräs? Annat?
Grundkonstruktion?
Stomme?

Det finns säkert en mängd intressantanta frågor, jag är helt enkelt nyfiken på vilka val skulle gammel-farfar ha gjort idag om han skulle bygga ett hus? De flesta hus som byggdes vid sekelskiftet är såklart borta men många är kvar och frodas. Kanske det är de "dyra kvalitetshusen" som har överlevt men jag får känslan av att det lika mycket är hus som byggdes "vem som helst".

Jag vill altså inte bygga ett gammalt hus med vedkamin och timmer, bara göra de val som är väl beprövade, billiga och enkla. Eller finns inte dessa val? Handlar det bara om att använda rätt teknik på rätt sätt?

Tim
 
Energisnåla hus i vårt klimat är inget som har funnits tillräckligt länge för att kunna kallas "väl beprövade", så redan där faller din ide.
 
Bygg med sten (Leca eller motsvarande), platta på mark, putsa ut (och in) vändigt, lägg tegel på taket så står huset i tusen år. Att det finns trähus kvar som är hundra år eller äldre beror på att de var med dagens mått näst intill oisolerade, väggarna och taket var varma som torkade ut ev fukt samt att eldstaden stod på backen och torkade upp grunden. Dagens superisolerade och täta hus har som Maztor skriver ej funnits så länge, fan vet hur länge dom står kvar. Att bygga i o-organiskt material är ju ganska självklart om man tänker efter.
Lycka TILL
 
Jag föredrar just material som HAR använts länge - som trä och lerputs. Nu väljer jag själv att bygga ett hus som är isolerat med hårdpressade halmbalar för det är ekologiskt, billigt och man KAN bygga det själv utan att vara utbildad byggingenjör. Halmbalarna är den delen som inte använts i flera 100 år, men dock 100 år. Bygger man det RÄTT så håller det mycket länge. Det är en aning underhåll med lerputs med kalkputs ytterst men inte mer än på korsvirkeshus. Skillnaden mot tidigare är att du nu kan göra det till ett passivhus eftersom väggarna blir så tjocka.

Själv funderar jag även på att byta ut betongen i golvet mot lergolv - mycket skönare att gå på och de kan läggas i omgångar vilket är mer opraktiskt med betonggolvet (eftersom det kommer med lastbil). Naturligtvis har man 300 mm isolering under och allt annat på samma sätt som vid vanlig platta på mark.

I badrummet har jag funderat på Tadelakt - en typ av puts från Turkiet som tåler att vara i badrummet utan att släppa genom fukten. Otroligt vackra.

Jag blev lite chockad när jag läste att hus i dag beräknas ha en livslängd på 50 år!!! Wow. Jag vill att mitt ska hålla i 200 år helst! Dagens slit-o-släng samhälle....

Sen vill jag för övrigt ha modern inredning, förutom en masugn i mitten (+golvvärme).
 
Har du någon mer info om Tadelakt? Vi är väldigt sugna på putsade väggar i badrummet.
 
Sök på det på internet - det finns i alla fall en leverantör jag vet som gör det - och en annan site som nog både gör det + som man kan köpa material från:

De som bara utför det:
E-Art-H Sweden
www.tadelakt.se
info@tadelakt.se
0761-720070

De som nog både utför och säljer material:
DECO Material & Design:
http://www.decomaterial.se/

(Priserna jag fick)

Priset på vår Tadelakt är :

20 kg : 3 990 kr inkl.moms, beräknas räcka till ca 10-12 m2
5 kg : 1 190 kr inkl.moms, beräknas räcka till ca 2-3m2
Materialåtgången beräknas alltså till +- 2kg/m2
1L olivoljesåpa 260 kr inkl. moms
Primer (om det behövs) 520 kr inkl.moms.
 
På Decos sida finns fina bilder som visar hur det kan se ut..
 
Man väljer en bra plats att bygga på, ganska högt upp på en södersluttning med gott om träd bakom. Torrt och varmt. Husets form som en kub och en vedtrave på norrsidan för extra isolering. Typ :)
 
  • Gilla
colombus
  • Laddar…
Ja precis så! Mitt hus blir 8-kantig form men annars precis så.

Förresten - extra viktigt om du isolerar väl är att ha bra ventilation - kanske helst FTX ventilation som tar tillvara inomhusvärmen till 80-90%.

På mitt tak - suckulenter (taklök) och jordgubbsplantor, alltså levande tak.
 
  • Gilla
colombus
  • Laddar…
Hur är det med levande tak, vad ställs för krav på underliggande konstruktion? Jag har t.ex. betongpannor med 27 graders lutning och ventilerad vind under. Väger levande tak mer eller mindre än betongpannor? Måste man täta extra noga under, eftersom jag föreställer mig att det binder fukt ganska lång tid efter ett regn, eller?
 
Ja, levande tak kan bli tungt. Visserligen olika tungt beroende på vad växterna ska växa i. Sök på "Vegtech" - ett företag på Gotland (tror jag) som har en hel del broschyrer på sin hemsida som man kan ladda ner. Ja, man behöver ha ett tätt tak + helst någon sorts rotstopp som gör att plantor (som kanske självsår sig) inte får rötter som letar sig ner till de spontade bräderna. Man ska alltså inte heller så vad som helst utan gärna suckulenter (taklökar av speciell sort som tåler kyla/torka/värme/sol) eller även jordgubbsplantor - dvs plantor som inte har kraftiga rötter eller behöver tjockt jordlager att växa i.
 
K
Jag tycker det låter jobbigt att klättra upp på taket för att plocka jordgubbar :rolleyes:
 
He, he... men tänk att vara "snäll" mot miljön OCH få jordgubbar på köpet!! Fniss.... Man bör förresten inte heller ha för sluttande tak om man ska kunna plocka jordgubbar där...
 
Jonazz, vi håller också på at kika på levande tak, ett sedumtak dock för att hålla nere vikten och minimera skötseln. Vikten och vattningsbehov vid torr sommar, samt 'rensningsbehov' fick oss att avskriva torv/jordtak snabbt. Sedum beräknas väga c:a 50 kilo/kvm i blött tillstånd och du kan ha max taklutning om 27grader vilket du har :) Lagret på lutande tak är runt 40mm och läggs på takpappen.

Likt EvaS kollade vi på vegtech, men googlar man finns det fler bolag, dock verkar priset vara mer eller mindre detsamma, runt 500kr/kvm enligt andra kommentarer vi hört av andra, men då skall montering och någon slags garanti ingå.
 
Hej!

K.I.S.S = Keep It Simple Stupid är lika sant idag som på 50-talet. Som Plutus sa "Man väljer en bra plats att bygga på....." Första regeln! Lagom högt, bra markförhållanden, inte för vindpinat, bra sikt åt söder.

Sök på Keck och Bruno Matson solhus så får du reda på hur framsynt man tänkte redan på 40- och 50-talet utan extrema lösningar. Stora förnsterytor åt söder och lagom avskärmning åt väster för att slippa den kvalmiga eftermiddagssolen fungerar även idag.

Konstruktionslösningar? Tja, vilka är det som historiskt fungerat när de utförts korrekt? Kom ihåg att du antagligen vill ha ett rätt underhållsfritt hus. Följande svar är baserade på att det som inte finns inte kan mögla.

Källare/inte källare? INTE källare.
Stående/liggande panel? Träslag? Sten? Puts? Tegelfasad eller stående träpanel. Puts i rätt klimat.
Vilken typ av isolering? Kan jag ha tjocka välisolerade väggar, riskerar jag då mögel där eller är det bara att köra på? Finns ingen mögelrisk vid rätt konstruktion, sök på internet. I princip gäller stående reglar med isolering mellan och så diffspärr på insidan (gäller under förutsättning att huset är uppvärmt hela året)
Slamfärg? Linoljefärg? Modern färg från TV-reklamen? Puts? Vilken färg som helst av bra kvalitet. Vill påstå att färgens kvalitet betyder mer är vilken typ det är. Samt att du kan måla bra.
Golvvärme? Radiatorer? Luftvärme? Har aldrig sett ett enda sakargument mot radiatorer förutom att det är jobbigare att städa. Finns dom som hävdar att energiförbrukningen sjunker pga av att man kan sänka innertemperaturen ett par grader så länge fötterna är varma men jag kan inte påminna mig en enda vetenskaplig rapport på en stor grupp hus där förbrukningen sjunker vid golvvärme.Sedan skall vi inte snacka om mekbarhet....... Tror det är roligare att täta en läcka om 70 år i ett system med utanpåliggande radiatorer och rör.
Pellets? Solvärme? Ved? Värmepump? Vattenbaserat system, pellets eller ved om du har plats för acc-tankar. Luft-luft-VP som komplement, är ju lätt att byta när det kommer en bättre.
1 Våning? Två våningar? 1 våning ger bättre åtkomlighet fast kostar mer i uppvärmning, ditt val.
Platt tak? Nock? Lutande åt ett håll? Sadeltak > 14 graders lutning.
Takbeläggning? Tegel? Plåt? Gräs? Annat? Tegel eller plåt.
Grundkonstruktion? Platta på mark som är rätt utförd med drän, fuktspärr och isolering.
Stomme? Stående träreglar

Sedan ett par generella regler: Låt ALDRIG huset stå ouppvärmt. Använd ALLTID duschkabin eller badkar med draperi. Använd BARA fabrikstillverkade slangar för disk- och tvättmaskin. SCHEMALÄGG underhållet typ ommålning. SPARA ALDRIG på elinstallationen.

Så, det var mina egna personliga åsikter, nu väntar jag på proteststormen...........

Mvh,

Anders Nilsson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.