10 035 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Enklast möjliga filtrering av vatten från egen brunn..?
Lite OT...
Har en fundering kring det här med att spola igenom en massa vatten innan man tar prov. På ett sätt fattar jag grejen med att man vill få bort vatten som blivit stående och därmed innehåller ämnen som utsöndras från kopplingar, slangar och annat över viss tid. Å andra sidan så är det ju det vattnet man konsumerar i normala fall. Om jag häller upp 2 liter vatten för att koka potatis så spolar jag ju inte ur hela systemet först, jag tar ju de 2 första litrarna. Varför ska man inte ta prov på de första litrarna då? Jag tänker att i första läget är det ju intressant vad vattnet man faktiskt använder innehåller, oavsett om böset kommer ur brunnen eller "tillsätts" på vägen. Först om man konstaterat att det finns skit i vattnet är det intressant att veta om det kommer ur brunnen eller ej.
Om det är en sällan använd anläggning kan jag fatta det, om man inte använder vatten alls under säg hela vintern eller ett par månader på sommaren, men i mitt fall där det är normal omsättning på vattnet känns det spontant fel. Eller rättare sagt; eftersom året-runt-grannen ser till att vattnet i brunn till hydrofor omsätts normalt bör jag i alla fall inte behöva spola mer än att det kommer nytt vatten i ledningar/slang efter T-kopplingen, dvs efter hydroforen. Eller tänker jag fel?
Har en fundering kring det här med att spola igenom en massa vatten innan man tar prov. På ett sätt fattar jag grejen med att man vill få bort vatten som blivit stående och därmed innehåller ämnen som utsöndras från kopplingar, slangar och annat över viss tid. Å andra sidan så är det ju det vattnet man konsumerar i normala fall. Om jag häller upp 2 liter vatten för att koka potatis så spolar jag ju inte ur hela systemet först, jag tar ju de 2 första litrarna. Varför ska man inte ta prov på de första litrarna då? Jag tänker att i första läget är det ju intressant vad vattnet man faktiskt använder innehåller, oavsett om böset kommer ur brunnen eller "tillsätts" på vägen. Först om man konstaterat att det finns skit i vattnet är det intressant att veta om det kommer ur brunnen eller ej.
Om det är en sällan använd anläggning kan jag fatta det, om man inte använder vatten alls under säg hela vintern eller ett par månader på sommaren, men i mitt fall där det är normal omsättning på vattnet känns det spontant fel. Eller rättare sagt; eftersom året-runt-grannen ser till att vattnet i brunn till hydrofor omsätts normalt bör jag i alla fall inte behöva spola mer än att det kommer nytt vatten i ledningar/slang efter T-kopplingen, dvs efter hydroforen. Eller tänker jag fel?
Det är två aspekter att omsätta vattnet ordentligt.
Dels för att man vill få ett sk. Råvattenprov direkt från källan utan ev. Påverkan från syre och ledningsnät, tryckkärl.
Dels för att inte få den dl som står i kranen som inte ovanligt innehåller både krom och bly.
Har man ett aggressivt vatten (lågt pH, hög konduktivitet) så bör man spola lite innan man tar vatten för mat och dryck. Räcker oftast några sekunder, har det stått still under natten är det bra att spola tills vattnet är kallt, vilket man oftast gör när man tar vatten. Så det brukar inte vara någon fara.
Får man höga värden på tungmetaller efter 5-10min omsättning så kan man nog sluta sig till att det kommer från brunn.
Dels för att man vill få ett sk. Råvattenprov direkt från källan utan ev. Påverkan från syre och ledningsnät, tryckkärl.
Dels för att inte få den dl som står i kranen som inte ovanligt innehåller både krom och bly.
Har man ett aggressivt vatten (lågt pH, hög konduktivitet) så bör man spola lite innan man tar vatten för mat och dryck. Räcker oftast några sekunder, har det stått still under natten är det bra att spola tills vattnet är kallt, vilket man oftast gör när man tar vatten. Så det brukar inte vara någon fara.
Får man höga värden på tungmetaller efter 5-10min omsättning så kan man nog sluta sig till att det kommer från brunn.
Tack för svaret! 
Bara för att lugna eventuella oroliga; just nu använder vi inte vattnet till annat än dusch, toa, disk och möjligen att skölja sallad, potatis och sånt. Inte till dryck eller att koka mat i.
Så i och med att jag spolade 5-10 minuter vid första provet så borde jag definitivt omsatt vattnet som fanns i de 30-40 meter slang/rör efter hydroforen, men inte nödvändigtvis det vatten som fanns i hydroforen? En snabb överslagsräkning gav att det inte bör vara mer än 20-30 liter i slangarna. Och eftersom jag fick betydligt lägre värden på det vatten som togs innan hydroforen så känns det som att det är hydroforen som är orsaken, tänker jag rätt?
Bara för att lugna eventuella oroliga; just nu använder vi inte vattnet till annat än dusch, toa, disk och möjligen att skölja sallad, potatis och sånt. Inte till dryck eller att koka mat i.
Så i och med att jag spolade 5-10 minuter vid första provet så borde jag definitivt omsatt vattnet som fanns i de 30-40 meter slang/rör efter hydroforen, men inte nödvändigtvis det vatten som fanns i hydroforen? En snabb överslagsräkning gav att det inte bör vara mer än 20-30 liter i slangarna. Och eftersom jag fick betydligt lägre värden på det vatten som togs innan hydroforen så känns det som att det är hydroforen som är orsaken, tänker jag rätt?
Kan vara så, absolut.
Det kan också ha med omsättning, påverkan från ytligt grundvatten, ja, en massa saker.
Jag minns inte om du postade analysen. Men jag skulle ta fler prover. Det går att bara beställa bly alt. Litet tungmetallprov. Då springer det inte iväg kostnadsmässigt.
Ett alternativ kan vara att ta två prover samtidigt. Ett före tryckkärl och ett efter i kranen. Köra lite uteslutningsmetod.
Det kan också ha med omsättning, påverkan från ytligt grundvatten, ja, en massa saker.
Jag minns inte om du postade analysen. Men jag skulle ta fler prover. Det går att bara beställa bly alt. Litet tungmetallprov. Då springer det inte iväg kostnadsmässigt.
Ett alternativ kan vara att ta två prover samtidigt. Ett före tryckkärl och ett efter i kranen. Köra lite uteslutningsmetod.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Utan att veta exakt vad som ingår i offerten på 48.000 så känns det som ocker/blåsning…?T ToRy skrev:Hej igen!
Analys gjord, resultatet har kommit. Provet togs precis efter min vattenmätare.
Otjänligt pga hög blyhalt. 85mikrogram/Liter. Gränsvärde 10Mikrogram/liter.
Tjänligt med anmärkning pga mangan och koppar samt lågt pH.
Enligt analysfirman kan lågt pH-värde vara orsak eller åtminstone bidra till halterna av både bly, mangan och koppar om jag inte minns vårt samtal fel. Detta genom att surheten kan orsaka utfällningar av metaller från gamla kopplingar och annat kul på vägen från brunn till kran.
Snackade med åretruntgrannen som har brunnen på sin tomt om hur anläggningen ser ut. Vattnet pumpas upp av en injektorpump(?). Det sitter en elmotor inne hos grannen som tydligen ska trycka vatten NER i brunnen med högt tryck vilket gör att vatten trycks UPP i ledningen. Vete fan hur det går till... Hur som, vattnet som pumpas upp går in i någon form av trycktank som ska vara plastklädd inuti (och relativt nyligen rengjord). Därefter är det en förgrening, en går till oss två fritidshus och en går till åretruntgrannen. På vår gren finns inga som helst filter eller andra mackapärer förutom slang, kopplingar, mätare och diverse kranar. Åretruntgrannen har en pryl som höjer pH-värdet (ser ut som en svetsgasflaska ungefär) som enda "filter".
Hela anläggningen ska vara från 70-talet. (pH-prylen såg nyare ut men det är ointressant eftersom den ändå inte ligger på min gren.)
Räknat från förgreningen efter tanken skulle jag gissa att jag har ca 30-40 meter svart pem(?) plastslang och kanske 5-10 kopplingar och två kranar innan min mätare. Mätaren är ca 5 år gammal.
Frågan är då vad som kan fälla ut så mycket bly? Någon som har några tankar om det?(Eller om något av ovanstående...) Med tanke på åldern på större delen av anläggningen, kan slangar eller kopplingar innehålla bly? Eller plasten i trycktanken?
Min tanke nu är att beställa ett nytt test för bly och ta det proven från en säkerhetsventil precis innan trycktanken. Beroende på om det är någon skillnad där så får vi ta beslut därefter. Tankar om det?
Kan ju tillägga att jag fick offert på pH-höjare och filter för att åtgärda allt, bly, koppar, mangan och pH. 48 papp. Hoppas kunna undvika åtminstone delar av det...
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Eftersom du spolade över 5 minuter första gången så känns det nästan som om det är hydroforen som är boven? Hur gammal är hydroforen?T ToRy skrev:Har nu fått svar på det senaste provet, vilket då togs vid den säkerhetsventil som jag pratar om i inlägg #9. Här får vi en blyhalt på 0,0034mg/l, vilket om jag inte är helt dum i huvudet översätts till 3,4 mikrogram/l, vilket då ska jämföras med de 85 mikrogram/l som första analysen gav. Gränsen som Eurofins (analysföretaget) anger är 10 mikrogram/l.
Baserat på det senaste resultatet känns det som att något på vägen mellan brunn och kran hos mig utsöndrar en massa bly, frågan är vad. Det enda som finns är som beskrivit ovan, en plastfodrad trycktank (hydrofor?), 30-40 meter slang och ett gäng kopplingar och kranar, allt från 70-talet. En snabb googling ger att bly tidigare använts som stabilisator i plast och vattenledningssystem.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Att byta hela anläggningen kanske hade varit det bästa men jag vet inte om jag får med mig grannarna på det och jag har ingen aning om vad det skulle kosta. Att byta antingen hydroforen eller ledningarna känns osäkert då jag inte vet vad som är boven i dramat. Att flytta det befintliga pH-filtret vore ett alternativ men jag vet inte om jag kan få med mig året-runt-grannen på det. Dessutom vet jag inte om det är tillräckligt för att få ner bly-halten till vettig nivå. Ytterligare dessutom vet jag inte ens om man kan sätta det innan hydroforen vilken mycket möjligt kan vara boven i dramat. Ett GAAAHHHH!!!! känns berättigat just nu.
Det bästa kanske vore att ta ytterligare ett prov, denna gång efter hydroforen... Fast jag vet inte om där finns någon kran... Fan...
Klicka här för att svara