Tänkte lägga ett enkelt trädäck på befintliga betongplattor, med terassfötter i plast. Ytan blir ca 6 x 4 meter.

Eftersom de fötter som finns på Bauhaus klarar 220 kg per fot så tänker jag att man går ner i dimension på reglarna som vilar på terassfötterna, eftersom det ändå behövs ett större antal fötter än vad det skulle behövts plintar, och går upp i dimension på "nästa lager" reglar.

Men hur mycket belastning ska man räkna med? Jag har ca 340 mm att spela på, på höjden, så det är teoretiskt möjligt med 2 gånger 145 mm höga reglar... (och jag vill ha upp trädäcket ungefär så mycket).

Ska ta ett kort lite senare (trodde jag hade ett i burken, men tji fick jag) och skissa lite på hur jag tänkt, om det är otydligt ...

Här har vi en bild, ska vi se om det blir lite klarare ... Tanken är att ha 3 st.,ca 6 meter långa, reglar i botten, som vilar på terassfötterna (röda streck). Ovanpå detta 11 st. 4 meter långa reglar, gröna streck. Och 34x145 trall längst upp, alltså de blå strecken.

Någonstans finns det ju en sweet-spot mellan dimensionerna på de olika reglarna, och antalet terassfötter ..

• Trädgård med målade röda, gröna och blå streck för att planera placering av reglar och trall på en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Asmodean
  • Laddar…
Ligger nuvarande plattor på plats utan att vippa så hade jag gjort precis som du har skrivit!

Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Ligger nuvarande plattor på plats utan att vippa så hade jag gjort precis som du har skrivit!
Ja, dom har legat där i 40 år... :D

Tanken är nog att det ska bli ett riktigt uterum om 10 år typ, men då gräver jag nog ur och gjuter en riktig platta.. .

• Gilla
Niklen
  • Laddar…
Dubbla 145 och 34 trall cc60 skulle jag absolut köra på.
Märker du det när ramverket är klart att det sviktar är det bara att ställa ut fler terassfötter, men det tvivlar jag på att det kommer att göra.

Mazen Mazen skrev:
Dubbla 145 och 34 trall cc60 skulle jag absolut köra på.
Märker du det när ramverket är klart att det sviktar är det bara att ställa ut fler terassfötter, men det tvivlar jag på att det kommer att göra.
Hur många fötter ska man räkna med? Jag har räknat på det, och det gör egentligen ingen större skillnad i kostnad .. 45x145 verkar vara sweet spot när det gäller tryckta reglar. ... Man får gå ner på 45x95 för att det ska göra nån skillnad ....

• Gilla
patrikkarlsson
  • Laddar…
Nu är jag långt ifrån någon expert på detta men jag undrar ändå varför du behöver två lager med reglar?

Jag hade ungefär samma höjdskillnad mellan mark och dörr och använde 195 mm reglar på cc 500 mm som lades rakt ut från väggen. Varje regel har stöd av tre terrassfötter som står på betongplattor. (Inga bilder tyvärr.) Om jag minns rätt så var justermånen någonstans runt 70-140 mm. (Kommer inte ihåg exakt, köpte mina på Hornbach.) Ovan på detta la jag 28 mm trall och det blev riktigt stabilt. På något ställe var det lite djupare viket jag löste med dubbla betongplattor men i ditt fall så är antagligen underlaget väldigt jämnt i jämförelse.

EDIT: Hmmm, det är klart, det gick åt bra många fler fötter till min konstruktion som är 10 m bred. 20 X 3 = 60 stycken.

• Gilla
MeJor
  • Laddar…
jac jac skrev:
Nu är jag långt ifrån någon expert på detta men jag undrar ändå varför du behöver två lager med reglar?

Jag hade ungefär samma höjdskillnad mellan mark och dörr och använde 195 mm reglar på cc 500 mm som lades rakt ut från väggen. Varje regel har stöd av tre terrassfötter som står på betongplattor. (Inga bilder tyvärr.) Om jag minns rätt så var justermånen någonstans runt 70-140 mm. (Kommer inte ihåg exakt, köpte mina på Hornbach.) Ovan på detta la jag 28 mm trall och det blev riktigt stabilt. På något ställe var det lite djupare viket jag löste med dubbla betongplattor men i ditt fall så är antagligen underlaget väldigt jämnt i jämförelse.

EDIT: Hmmm, det är klart, det gick åt bra många fler fötter till min konstruktion som är 10 m bred. 20 X 3 = 60 stycken.
Verkar som att det finns olika höjder på fötterna, men att ha högre fötter och mindre trä är inget som slagit mig, så den tål ju att tänkas .. :)

Jag har ju två områden där det inte ligger plattor idag, längst in vid förrådet till vänster i bild, och planteringen till höger.. tänkte att det kanske gå att komma runt detta enkelt genom att "börja på andra ledden"... Jag vill helst inte skruva någon bärlina i huset eller förrådet, utan ha en helt "flytande" konstruktion ...

Bästa svaret

Jag tänker att det blir bra mycket stadigare på traditionellt sätt med bärlinor och reglar än med höga fötter och reglar i ramverk?
Särskilt om det ska vara en "flytande" konstruktion.

I mitt fall så kan jag tänka mig att fötterna är ställda på i snitt runt 100 mm så inte speciellt högt. 195 mm reglar på cc 500 mm med tre kortlingar emellan (ytterst och i mitten, ungefär vid varje fot) och sedan trallen på det så blir det styvt så det räcker till. Men i TS fall så finns ju redan plattorna så där behövs ju kanske högre fötter. I mitt fall så la jag en 70 mm betongplatta under varje fot så jag vann ju lite höjd där också.

Att inte förankra några bärlinor i huset tycker jag är vettigt för att undvika att stegljud fortplantas in i huset. Jag har besökt hus där trädecket suttit förankrat i husets stomme och det kan bli ganska högljutt inomhus när någon går på decket. Det beror naturligtvis även på husets konstruktion, är bärlinan förankrad i betongplattan eller motsvarande så är det kanske inte lika illa.

• Gilla
JudgementLord
  • Laddar…
Vår bärlina "hänger" på fasaden, har aldrig märkt något eko av det inne?

S
Eftersom du har tankar på att ev. bygga ut så gör ingen rymdresa av det , den del som inte har plattor kan du stampa ner och lägga några plattor på , samt skruva med torx så kan ta isär det på ett bra sätt

Kommit en bit på vägen... Köpte fötter på biltema, de ska klara 800 kg styck, tog 12 st, det måste väl räcka .....

• Delvis byggd trästomme för däck med pelarfötter synliga och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Foppa10 och 5 till
  • Laddar…
En till, nu tar vi kväll ..

• Pågående konstruktion av träregelverk för en altan utanför ett hus med röda och svarta detaljer i skymningen.
    Skapa konto
  • Gilla
MasMats och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat

• Gilla
matsostlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.