Hej, jag har köpt ett renoveringsobjekt till sommarstuga. Huset har en bastudel som ligger separat, är byggd på 70- eller 80-tal och har krypgrund. Detta lilla hus har förutom bastu även dusch, handfat och toalett. Duschen var någon slags hemmabyggd duschkabin som hade rasat samman så jag rev ner den. Dusch, handfat och toalett är alla i samma rum vilket täcks av plastmatta på golvet och träpanel på väggarna. Golvet har inte mycket till fall mot den enda brunn som finns vid duschen. Takhöjden är endast 198 cm vilket gör det svårt att få in en duschkabin. Jag har några olika idéer:
1. Skära upp innertaket för att få plats med en låg (200cm) duschkabin
2 a. Sätta våtrumsskiva på två eller tre väggar och använda samma slags underrede som i en duschkabin.
2 b. Sätta våtrumsskiva på två väggar och två svängdörrar. Skita i att fallet är dåligt och skrapa in vattnet efter dusch. Den kommer inte användas jättemycket.
2 c. Samma som b men fixa till fallet. Finns det någon fusklösning eller måste man riva upp mattan och spackla om?

Om jag ändå måste riva upp golvet och göra om, kan jag då inte lika gärna köra enligt 2b och göra om golvet den dagen jag får problem? Spridningriskerna är väl minimala i det här fallet?

Tacksam för input!

• Bild av ett badrums hörn med träpanel, rördragningar och avlägsnad hemmabyggd duschkabin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsrenovering med träpanel på väggarna och kvarvarande rör efter borttagen hemmabyggd duschkabin.
    Skapa konto
  • Renoveringsbehov i bastu med lågt innertak, träpanel och gammal plastmatta på golvet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.