En 15 år gammal veranda skall byggas ut och få ett väggbyggt växthus på sig.
Verandan rivs helt men plintarna är orörda.
De plintar som är kvar räknar vi med att dessa "satt sig" men nu tänker vi på de nya.
Grävt ca 70-80 cm (Göteborg) men jorden i botten känns inte helt kompakt.
1-1.5 m ner verkar det vara berg/morän.
Så min tanke va att gjuta en liten plattform som då står på berget via armeringsjärn.
Meeen så läser jag överallt att man skall ha makadam i botten av hålet för att motverka tjälskott...
Så då blev det som bilden visar.
Är makadamen nödvändig eller kan jag gjuta fast plinten i " betongkakan "
Då det är glasrutor med i bilden( växthuset) så är man ju lite nojig att få sättningar....
Verandan rivs helt men plintarna är orörda.
De plintar som är kvar räknar vi med att dessa "satt sig" men nu tänker vi på de nya.
Grävt ca 70-80 cm (Göteborg) men jorden i botten känns inte helt kompakt.
1-1.5 m ner verkar det vara berg/morän.
Så min tanke va att gjuta en liten plattform som då står på berget via armeringsjärn.
Meeen så läser jag överallt att man skall ha makadam i botten av hålet för att motverka tjälskott...
Så då blev det som bilden visar.
Är makadamen nödvändig eller kan jag gjuta fast plinten i " betongkakan "
Då det är glasrutor med i bilden( växthuset) så är man ju lite nojig att få sättningar....
Kanske blir svårt då hålet redan är 80cm+ 1,5 m = 2,3 ,meter ner...H HSP skrev:
Blir 8 st gigantstora hål i praktiken...
Vad består dina 1-1,5 meter av innan du når ner till vad du tror är berg/morän? De armeringsjärnen du illustrerar tar rimligtvis inte upp några krafter utan kommer att ge sig om din plint inte står stabilt och den underliggande marken inte klarar trycket.
Ska du stötta upp genom dessa massorna måste du ha något som inte riskerar att knäckas men det enkla och rimliga är givetvis att sätta plintarna ner på frostfritt på ett underlag som klarar belastningen. Om omkringliggande massor är lera eller liknande så bör du ha dränerande massor under men ordningen är vanligtvis omvänd från den du illustrerar. Normalt tar man den dränerande fraktionen ner mot orörd mark i botten av hålet (ev med en markduk mot mark) och sedan över denna ställs plint i en gjutning
Ska du stötta upp genom dessa massorna måste du ha något som inte riskerar att knäckas men det enkla och rimliga är givetvis att sätta plintarna ner på frostfritt på ett underlag som klarar belastningen. Om omkringliggande massor är lera eller liknande så bör du ha dränerande massor under men ordningen är vanligtvis omvänd från den du illustrerar. Normalt tar man den dränerande fraktionen ner mot orörd mark i botten av hålet (ev med en markduk mot mark) och sedan över denna ställs plint i en gjutning
Jag ser också att ordningen är lite felvändM myrstack skrev:Vad består dina 1-1,5 meter av innan du når ner till vad du tror är berg/morän? De armeringsjärnen du illustrerar tar rimligtvis inte upp några krafter utan kommer att ge sig om din plint inte står stabilt och den underliggande marken inte klarar trycket.
Jag resonerade/trodde att min plattform skulle vara en förlängning av berget, så då är ju min kaka = berg,
Tänkte lite fel att det behövde dräneras dock.
Det är hyfsat porös jord i marken.
Försökte med jordborr men det finns lite för många småsten som gör arbetet svårt så långt ner.
Om marken inte är allt för illa så men ändå så du inte vågar lita enbart på plinten så finns ju några knep för att sprida ut lasterna. Båda kräver dock aningen mer grävande. Det ena sättet är att göra i princip som du tänkt med en pågjutning i hålet som då ska ha större area än sin plint för att sprida lasterna. Antingen ställer du plinten i gjutningen eller med en fraktion i mellan vilket tillåter lite finlir på höjden. Det andra sättet är i princip liknande men istället för en gjutning så gräver du ut så du får ner lämplig marksten på tex 30x30 som du sedan ställer plinten på
Klicka här för att svara