Detta lär väl knappast duga för ett mörkrum men fungerar väldigt bra så jag tänkte tipsa om min lösning... Det finns ju finare och bättre lösningar men de billigaste jag hittat för ungefär samma storlek fönster (160cm bredd) går loss på över tusenlappen per fönster.
Detta gå på drygt 280 kr totalt...
Vi har nya innåtgående PVC fönster med "kipp" funktion. Eftersom fönstret är innåtgående behövde jag fästa rullgardinen i fönstret och inte i fönsternisch eller karm.
Jag vill ha mörkt men ändå kunna vädra och då fungerar det rätt dåligt med vanlig rullgardin eftersom den då hänger ut från fönstret i nedre kant. För att råda bot på detta tänkte jag mig en enkel lösning...
Vad du behöver:
- IKEA Tupplur (eller liknande) mörkläggningsrullgardin i lagom bredd (IKEA's går att kapa!)
- L-formad plastlist ca. 10x20mm (finns på t.ex. Hornbach)
- Dubbelhäftande tejp
Kapa till gardinen ca. 6-8 mm smalare än glaset. Måttet ska vara efter glaset alltså, inte karmen!
Montera rullgardinen centrerad i fönstret ovanför glaset.
Kapa till L-listerna i samma höjd som glaset (minus ca. 8 mm). Beroende på hur djupt in glaset ligger får man måtta "glipan" lite där gardinen kommer att glida mot.
Fäst sen dubbelhäftande tejp på utsidan av den smalare (=10mm) delen av L-listen.
Dra ner gardinen en bit och fäst L-listerna över gardinen i kanten på fönstret.
Voilá, du har en mörkläggande gardin i skena!
Mvh,
Anders
Detta gå på drygt 280 kr totalt...
Vi har nya innåtgående PVC fönster med "kipp" funktion. Eftersom fönstret är innåtgående behövde jag fästa rullgardinen i fönstret och inte i fönsternisch eller karm.
Jag vill ha mörkt men ändå kunna vädra och då fungerar det rätt dåligt med vanlig rullgardin eftersom den då hänger ut från fönstret i nedre kant. För att råda bot på detta tänkte jag mig en enkel lösning...
Vad du behöver:
- IKEA Tupplur (eller liknande) mörkläggningsrullgardin i lagom bredd (IKEA's går att kapa!)
- L-formad plastlist ca. 10x20mm (finns på t.ex. Hornbach)
- Dubbelhäftande tejp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa till gardinen ca. 6-8 mm smalare än glaset. Måttet ska vara efter glaset alltså, inte karmen!
Montera rullgardinen centrerad i fönstret ovanför glaset.
Kapa till L-listerna i samma höjd som glaset (minus ca. 8 mm). Beroende på hur djupt in glaset ligger får man måtta "glipan" lite där gardinen kommer att glida mot.
Fäst sen dubbelhäftande tejp på utsidan av den smalare (=10mm) delen av L-listen.
Dra ner gardinen en bit och fäst L-listerna över gardinen i kanten på fönstret.
Voilá, du har en mörkläggande gardin i skena!
Mvh,
Anders
Jag har gjort samma sak på två altandörrar nu också. Använde då istället en U-formad list som jag fäste direkt på glaset istället eftersom listerna på dörren är rundade.
På dörrarna kommer rullgardingen lite längre ut så där har jag även satt en tvärliggande list (smal U-formad) ovanpå som håller tyget inne i U-listerna.
På dörrarna kommer rullgardingen lite längre ut så där har jag även satt en tvärliggande list (smal U-formad) ovanpå som håller tyget inne i U-listerna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Enkel och billig lagning av hål i plåttak
Tak & Vind -
Bygga kamin och rör/skorsten så enkelt och billigt som möjligt
Värme allmänt -
Enkelt trägolv t uthus/lada - billigt?
Lösvirke & Timmerhus -
Betong till enkel grund, billigast?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Planlösningshjälp enkelt/billigt/smart hus