Jag skall byta ut en strömbrytare som vad jag kan se är kopplad som 1-polig (det är en vippa som kontrollerar en enda taklampa), men brytaren är märkt "6/1".

Stämmer det då att den kan "egentligen" är en trappbrytare, men kan kopplas som 1-polig när man så vill?

Om ja, kan jag då välja antingen en trappbrytare (alltså märkt "6") eller eller enkelbrytare (om jag hittar någon lämplig) som ersättning? Det kan väl inte skada att använda en trappbrytare men "glömma" koppla in den alternativa ledaren som skulle funnits om det var två brytare i en trappkoppling?

(Brytaren nu har fas in och ut på en klömma ifall någon nu vill skulle vilja veta.)

(Hmm, blev visst mer än en enkel fråga... ;-) )

tror inte nåt fabrikat har separata trapp o 1pol brytare......utan dom kör med kombi för att slippa ha 2 olika

Förr fanns olika för trapp och enpolig men det är en liten metallbit som skiljer och med enklare logistik så försvann väl kostnaden för metallbiten.

Prototypen

Som tidigare nämnts är de flesta 1-poliga strömställare som säljs idag konstruerade för trappkoppling.
Eftersom du skall koppla den utan trappfunktion så bör du lägga utgående ledning på rätt plint, så att lampan tänder när vippan trycks i överkant.
Vilken som är "rätt" plint kan du prova dig fram till.

OK, det förklarar varför 1-poliga strömbrytare är sällsynta i de webshoppar jag kollat.

Tack för svar och tips.

Anton J skrev:
...så att lampan tänder när vippan trycks i överkant.
Jag tycker det känns fel. Vill ha det tvärtom.
Så var det väl på äldre brytare?

CyberStoffe skrev:
Eller så vände man den 180 grader fel. Det tror jag är en rimligare teori, brukar vara bra blandat i vissa kåkar.

Det där med vilket håll man slår strömbrytarna kan diskuteras. Nuvarande "praxis" är att man tänder genom att trycka in överkanten. Dvs "uppåt". Hos mina föräldrar är dock alla brytare monterade tvärtom, enligt den "standard" som den elektrikern använde då. (Byggt 1974). Anledningen till att det blir blandat i vissa hus är att elektrikern ofta gör som de brukar (följer nuv. praxis), utan att kolla övriga huset.

CyberStoffe skrev:
Inga problem Stoffe, lägg då tampen på "fel" plint.

Fanns ju äldre brytare med indikering för till-läge (prick eller liknande) på den del av knappen som blir synlig om man trycker in nedandelen. Var det bara på dessa brytare men tände genom att trycka in nedandelen, eller har det varit praxis en gång i tiden?
Varför ändrade man sig i så fall?

Går ju som nämts i tråden, att vända brytarna 180 grader eller koppla på den andre plinten, för att få det som man vill ha det. Men det är nog bättre att jag anpassar mig efter rådande praxis!

Det har i ELAMA stått en text (åtminstonde sedan 60-talet) om att slutning skall ske vid manöver uppåt, därav kommer att ljuset ska tända när man trycker på över sidan, men det var mycket vanligt att alla hade olika åsikter och det beror nog på att dom flesta inte lusläser ELAMA

Det känns ju faktiskt mer logiskt. Vippströmbrytare slås ju alltid till uppåt. (Huvudbrytare, säkerhetsbrytare etc.) Även vippströmbrytare till belysningen i äldre hus. Därför är det lite konstigt att det görs/har gjorts olika. Å andra sidan har det sällan betydelse, i ett hus finns i stort sett alltid någon trappkoppling, och då blir det ju ändå inte konsekvent...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.