Ser många trådar angående ödrift men de blir snabbt väldigt ambitiösa och detaljerade, vill testa en enkel fundering.
Bli inte förskräckta, om jag skulle göra detta så kommer jag anlita elektriker
Jag har solceller, Symo 15.0-3-M, och batteri, Homevolt med egen växelriktare, inget av detta fungerar utan ström från nätet.
Skulle jag kunna sätta en manuell reservkraftsomkopplare, ett jordspett och en generator och då få liv i anläggningen? Där jag bor är det så glest mellan strömavbrotten att det knappast känns relevant men ändå nyfiken.
Jag har solceller, Symo 15.0-3-M, och batteri, Homevolt med egen växelriktare, inget av detta fungerar utan ström från nätet.
Skulle jag kunna sätta en manuell reservkraftsomkopplare, ett jordspett och en generator och då få liv i anläggningen? Där jag bor är det så glest mellan strömavbrotten att det knappast känns relevant men ändå nyfiken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ett enkelt svar blir då nej. Ett elverk är inte tillräckligt stabilt som referens till en solcellsomriktare. Den kommer att koppla ned om det t.ex blir en dipp i frekvensen, varvid elverket ensam plötsligt får ta all belastning så att det dör.
Tack Bo, skönt med ett rakt svar och jag fattar!Bo.Siltberg skrev:
Om jag får ställa frågan tvärtom då, är jag rökt med de grejerna jag har eller finns det något rimligt sätt att komma till ödrift för mig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Tyvärr inga rimliga, bara dyra.
Vad jag förstår behöver du först o främst byta växelriktare till en som stöder ö-drift.
Sedan krävs en omkoppling av något slag, manuellt eller automatiskt beroende på vad du vill ha.
De växelriktare jag sett ha en egen utgång för ö-drift som aktiveras när nätet faller bort, eller så är det alltid aktivt. Man får då bygga upp en helt egen krets som matas från detta uttag.
Det låter ganska opraktiskt, men är kanske nödvändigt för att garantera att nätet inte bakmatas.
Jag har inte satt mig in i alternativen här.
Vad jag förstår behöver du först o främst byta växelriktare till en som stöder ö-drift.
Sedan krävs en omkoppling av något slag, manuellt eller automatiskt beroende på vad du vill ha.
De växelriktare jag sett ha en egen utgång för ö-drift som aktiveras när nätet faller bort, eller så är det alltid aktivt. Man får då bygga upp en helt egen krets som matas från detta uttag.
Det låter ganska opraktiskt, men är kanske nödvändigt för att garantera att nätet inte bakmatas.
Ja men det var väl lite som jag trodde, som sagt så har jag svårt att motivera större insatser på området, det går flera år mellan strömavbrotten här och då är de korta serviceavbrott men skulle såklart varit roligt..Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr inga rimliga, bara dyra.
Kanske något att fundera på när man byter växelriktare i sådana fall.
Hej djacD djac skrev:Ser många trådar angående ödrift men de blir snabbt väldigt ambitiösa och detaljerade, vill testa en enkel fundering.
Jag kan tänka mig att anledningen till att du konstaterar; ”Ser många trådar angående ödrift men de blir snabbt väldigt ambitiösa och detaljerade” beror på att problematiken att klara ö-drift i samband med solceller och batterier inte är helt enkelt.
Det är oftast svårare, än att driva sin anläggning direkt från det fasta elnätet. (Normalldrift)
Det verkar inte ens som många av de som säljer solceller och batterier och samtidigt utlovar att de klarar ö-drift och strömavbrott själva kan tillräckligt mycket.
Jag har idag kontakt med de som köpt den typen av anläggning med löften om funktionen, men det fungerar ännu inte, beroende på olika orsaker.
Redigerat:
Ja, det verkar inte helt enkelt, jag köpte utan ödrift så jag kan inte bli besviken. Som sagt så hade det varit en trevlig grej att ha, mest på hobbykontot, men jag byter inte tex växelriktare bara för det i detta läget.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag kan tänka mig att anledningen till att du konstaterar; ”Ser många trådar angående ödrift men de blir snabbt väldigt ambitiösa och detaljerade” beror på att problematiken att klara ” ödrift” i samband med solceller och batterier inte är helt enkelt.
Det är oftast svårare, än att driva sin anläggning direkt från det fasta elnätet. (Normalldrift)
Det verkar inte ens som många av de som säljer solceller och batterier och samtidigt utlovar att de klarar ö-drift och strömavbrott själva kan tillräckligt mycket.
Jag har idag kontakt med de som köpt den typen av anläggning med löften om funktionen, men det fungerar ännu inte, beroende på olika orsaker.
Däremot ska jag försöka hänga med och läsa på för att kunna ta ett informerat beslut när min nuvarande ska bytas.
Hej djacD djac skrev:Ja, det verkar inte helt enkelt, jag köpte utan ödrift så jag kan inte bli besviken. Som sagt så hade det varit en trevlig grej att ha, mest på hobbykontot, men jag byter inte tex växelriktare bara för det i detta läget.
Däremot ska jag försöka hänga med och läsa på för att kunna ta ett informerat beslut när min nuvarande ska bytas.
Min nuvarande erfarenhet (av andras beställningar) är att man inte får det man beställer och kommer överens om.
En person hade tydligt reservkraftdrift i kontraktet, och fakturerades för detta, men reservkraftdelen fanns ändå inte med.
En annan fattades delar vid leveransen, som köparen upptäckte. Detta har nu eftermonterats men det verkar ändå som att mjukvarudelar fattas, och dessa är ännu inte ens på gång.
Det verkar finnas många steg på väger (olika personer/företag att kontakta). Detta innebär att köparen inte till exempel kan ställa frågor direkt till tillverkare, och mellanhänderna är inte så insatta på frågor om reservkraft.
I alla fall inte för svenska förhållanden.
Håller på att skaffa grejor som möjliggör ö-drift, har batteri och tänkt solcellsinstallation. Denna produkt från Growatt är väl att anse som möjlig att köra i ö-drift? https://www.estg.eu/sv-se/p/PV06.0003800/growatt-syn100xh30-mid-xh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på med detta med, ska utöka batterierna nästa vecka till 60kwh och snöade då in på just Growatt SYN-100-XH-30 just för den ska fungera med min inverter och apx batterier för att kunna köra ödrift, jag har bett dom återkomma med pris, min tanke är att i värsta fall får man köpa in en själva och sedan ta en 3 part elektriker som gör jobbet att koppla in den ,sätta jordtag och frånkopplare. Hur har det gått för dig och vad hamnde kostnaden för jordatag på? satte du automatisk frånkopplare eller hur har du gjort?K karlmb skrev:
Jag har pratat med supporten några vändor och det kommer att gå bra att använda SYN100 som jag vill.Seiken skrev:
Jag håller på med detta med, ska utöka batterierna nästa vecka till 60kwh och snöade då in på just Growatt SYN-100-XH-30 just för den ska fungera med min inverter och apx batterier för att kunna köra ödrift, jag har bett dom återkomma med pris, min tanke är att i värsta fall får man köpa in en själva och sedan ta en 3 part elektriker som gör jobbet att koppla in den ,sätta jordtag och frånkopplare. Hur har det gått för dig och vad hamnde kostnaden för jordatag på? satte du automatisk frånkopplare eller hur har du gjort?
Det skulle se ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt specifika extraproblem är att jag har elbilsladdning i garaget (Hus2) där elmätaren sitter, men sedan är själva bostadshuset 35m därifrån.
Och SYN100 kan ju bara koppla bort hela anläggningen från nätet.
De svarar:
We do not recommend this connection because in this case bypass can be problematic, i.e. when there is a fault in the SYN, the grid can only supply power to the load in House2 and not to the load in House1.
We still recommend that you connect it the right way and split a line from House2 to the load in House1, connecting them all under the Load port of the SYN.
Caution! The current of all your loads must not exceed 63A.
OK, men det går ju att ändra/blockera SYN100 om den är trasig? Eftersom det skulle innebära att jag måste gräva upp hela gården med parkering o allt så kommer jag inte att ordna en extra ledning mellan hus 1 o 2.
.
Min slutsats av detta är att jag kan sätta en extra kontaktor eller brytare som kan bypassa SYN100 i händelse av att den inte fungerar som tänkt o att det finns normal matning från nätet.
Det är rimligen korrekt för det har de inte kommit tillbaka med någon invändning mot.
Så nu ska jag införskaffa dessa grejor.
Visst är det korrekt uppfattat att enligt reglerna om jordning så räcker det att en del av anläggningen har tillgång till fullgod jord?
Har ett hus till, Hus3 som inte är med i skissen , kopplat med markkabel til Hus1, där jorden kommer att vara bra och allt har ju samma gemensamma jord så jag tycker man kan anse att jordkravet blir uppfyllt.
Allt det här verkar vara överkurs för iaf de vanliga solsäljana men jag hoppas kunna använda en bra elektriker istället.
det ser aning struligare ut än hur mitt kommer se ut, jag sätter min vid huvudsäkringsskåpet och driver hela anläggning, det dom inte kan ge pris på är jordtag och vad det kommer kosta.K karlmb skrev:Jag har pratat med supporten några vändor och det kommer att gå bra att använda SYN100 som jag vill.
Det skulle se ut så här:
[bild]
Mitt specifika extraproblem är att jag har elbilsladdning i garaget (Hus2) där elmätaren sitter, men sedan är själva bostadshuset 35m därifrån. [bild]
Och SYN100 kan ju bara koppla bort hela anläggningen från nätet.
De svarar:
[bild]
OK, men det går ju att ändra/blockera SYN100 om den är trasig? Eftersom det skulle innebära att jag måste gräva upp hela gården med parkering o allt så kommer jag inte att ordna en extra ledning mellan hus 1 o 2.
[bild]
.
Min slutsats av detta är att jag kan sätta en extra kontaktor eller brytare som kan bypassa SYN100 i händelse av att den inte fungerar som tänkt o att det finns normal matning från nätet.
Det är rimligen korrekt för det har de inte kommit tillbaka med någon invändning mot.
Så nu ska jag införskaffa dessa grejor.
Visst är det korrekt uppfattat att enligt reglerna om jordning så räcker det att en del av anläggningen har tillgång till fullgod jord?
Har ett hus till, Hus3 som inte är med i skissen , kopplat med markkabel til Hus1, där jorden kommer att vara bra och allt har ju samma gemensamma jord så jag tycker man kan anse att jordkravet blir uppfyllt.
Allt det här verkar vara överkurs för iaf de vanliga solsäljana men jag hoppas kunna använda en bra elektriker istället.
Nej, för de måste mäta reistansen mot jord och kan bli svårt att hitta tillräckligt låg så den kan bli godkänd.Seiken skrev: