3 096 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Enkätundersökning om attityder till barn och föräldraskap
Sida 1 av 2
Hej!
Jag är doktorand i sociologi vid Uppsala universitet och håller på med en webbenkätundersökning om attityder till barn och föräldraskap. Undersökningen är en del i mitt avhandlingsprojekt i sociologi. Syftet med projektet är att undersöka hur människor ser på barn och föräldraskap, vilka uppfattningar som finns och vad olika uppfattningar kan hänga samman med.
Jag skulle bli mycket glad och tacksam om du vill delta i min studie genom att besvara nedanstående webbenkät. Enkäten tar cirka 20 minuter att besvara. Den består av, förutom några bakgrundsfrågor, ett antal påståenden som du ombeds ta ställning till. Du behöver inte uppge namn eller personnummer. Du når enkäten via länken:
https://sv.surveymonkey.com/s/attitydertillforaldraskap-sept13
Tack för hjälpen!
Ylva Nettelbladt
Sociologiska institutionen
Uppsala universitet
Box 624, 751 26 Uppsala
Telefon: 018-471 51 81
e-post: ylva.nettelbladt@soc.uu.se
Jag är doktorand i sociologi vid Uppsala universitet och håller på med en webbenkätundersökning om attityder till barn och föräldraskap. Undersökningen är en del i mitt avhandlingsprojekt i sociologi. Syftet med projektet är att undersöka hur människor ser på barn och föräldraskap, vilka uppfattningar som finns och vad olika uppfattningar kan hänga samman med.
Jag skulle bli mycket glad och tacksam om du vill delta i min studie genom att besvara nedanstående webbenkät. Enkäten tar cirka 20 minuter att besvara. Den består av, förutom några bakgrundsfrågor, ett antal påståenden som du ombeds ta ställning till. Du behöver inte uppge namn eller personnummer. Du når enkäten via länken:
https://sv.surveymonkey.com/s/attitydertillforaldraskap-sept13
Tack för hjälpen!
Ylva Nettelbladt
Sociologiska institutionen
Uppsala universitet
Box 624, 751 26 Uppsala
Telefon: 018-471 51 81
e-post: ylva.nettelbladt@soc.uu.se
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Det var många frågor, men eftersom det var frågor utan betänketid gick det fort ändå. Däremot är det svårt att komma ifrån att man vill svara "rätt".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var ett bra sammansatt frågeformulär!
En stor del av konsten med sådant här är att ställa nästan samma frågor formulerade lite olika, men med annorlunda vinklar och formuleringar, för att se genom svar som mest är till för att verka präktiga och korrekta.
Detta tycker jag, i alla fall ytligt sett, var välgjort.
Sedan tar naturligtvis diskussionen om validitet i resultaten aldrig slut.
Jag önskar i alla fall författaren lycka till!
Jag skulle gärna se resultatet när avhandlingen är klar.
Kanske Ylva kunde lägga upp en länk för nedladdning.
Även om jag förstår att det kan ta ett tag.
Och välkommen till Bygga Hus Ylva! Nu är det bara att börja bygga också
En stor del av konsten med sådant här är att ställa nästan samma frågor formulerade lite olika, men med annorlunda vinklar och formuleringar, för att se genom svar som mest är till för att verka präktiga och korrekta.
Detta tycker jag, i alla fall ytligt sett, var välgjort.
Sedan tar naturligtvis diskussionen om validitet i resultaten aldrig slut.
Jag önskar i alla fall författaren lycka till!
Jag skulle gärna se resultatet när avhandlingen är klar.
Kanske Ylva kunde lägga upp en länk för nedladdning.
Även om jag förstår att det kan ta ett tag.
Och välkommen till Bygga Hus Ylva! Nu är det bara att börja bygga också
Hur kommer det sig att en sådan här undersökning inte kan räknas som vetenskaplig? För få svarande eller något annat? Hur många svar krävs för att en undersökning skall "räknas" förresten?
Edit; jag håller med KoW, tyckte det var väldigt bra ställda frågor där frågan inte var svävande utan rakt på sak så det var enkelt att avgöra om man höll med eller inte.
Edit; jag håller med KoW, tyckte det var väldigt bra ställda frågor där frågan inte var svävande utan rakt på sak så det var enkelt att avgöra om man höll med eller inte.
Redigerat:
Jag är inne på Mikael_Ls linje.
Jag har visseeligen bara 60 "gamla" poäng i statistik och det börjar ju bli ett par år sedan jag tog dem men jag kan inte se att du får ett representativt urval genom att ragga respondenter på ett forum. Du har kanske tänkt igenom detta redan men annars så bör du verkligen ta dig en funderare så att inte hela din avhandling havererar bara för att du inte har ett riktigt OSU på undersökningen.
För övrigt så har jag svarat nu.
Jag har visseeligen bara 60 "gamla" poäng i statistik och det börjar ju bli ett par år sedan jag tog dem men jag kan inte se att du får ett representativt urval genom att ragga respondenter på ett forum. Du har kanske tänkt igenom detta redan men annars så bör du verkligen ta dig en funderare så att inte hela din avhandling havererar bara för att du inte har ett riktigt OSU på undersökningen.
För övrigt så har jag svarat nu.
Personer med starkare åsiketer (extrimister) har vanligtvis lättare för att engagera sig i en viss frågeställning och orkar i en större utsträckning svara på en viss typ av frågor. Därav så är det inte säkert att man får en rättvis, statistiskt säkerställt, resultat utifrån den önskade populationen (målgruppen) som man har valt att studera.Dalbotös skrev:Hur kommer det sig att en sådan här undersökning inte kan räknas som vetenskaplig? För få svarande eller något annat? Hur många svar krävs för att en undersökning skall "räknas" förresten?
Edit; jag håller med KoW, tyckte det var väldigt bra ställda frågor där frågan inte var svävande utan rakt på sak så det var enkelt att avgöra om man höll med eller inte.
Exempelvis orkar inte jag svara
Jag slogs direkt jag såg Ylvas uppmaning att svara på undersökningen av samma frågeställning som Mikael_L. Med en bakgrund inom statistik, forskning och också som doktorand så blir jag spontant väldigt orolig hur Ylva ska kunna använda resultaten i sin avhandling.Mikael_L skrev:
Jag har inget emot att svara på undersökningen men det skulle kännas betryggande om Ylva kunde redogöra för vilket akademiskt värde hon ser i svaren hon får här på byggahus och tanken bakom urvalet av målgrupp för undersökningen.
Jag är inte speciellt orolig, det är ju bara en enkät, det finns värre saker att oroa sig för här i världen. Jag förutsätter att Ylvas handledare och Ylva är överens om vad syftet med undersökningen är och att de har koll på vilket värde den har. Jag förutsätter också att det kommer att framgå i eventuell publikation hur urvalet gjorts (eller inte gjorts) och dess betydelse.
Du har förhoppningsvis helt rätt, men jag har tyvärr varit med om både avhandlingar och publikationer som brustit när det gäller urvalet av data som man drar slutsatser ifrån. Visst finns det värre saker att oroa sig för här i världen och mitt inlägg var främst av omtanke blandat med oro hur resultatet kommer att användas i framtiden eftersom jag vet vilket jobb det är att doktorera och det är inte särskilt kul att få den här typen av frågor när man ska försvara sin avhandling.
nja, ett forum...Janus82 skrev:
http://www.zatzy.com/off-topic/391169-enkaetundersoekning-attityder-barn-foeraeldraskap.html
http://styvmorsviolen.se/2013/03/enkatundersokning-om-attityder-till-barn-och-foraldraskap/
http://www.brollopstorget.se/Forum-27-85/m4278113.html
http://www.barnsidan.se/puff/vill-du-medverka-i-en-studie.htm
http://webcache.googleusercontent.c...42+&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a
osv
för övrigt beräknas avhandlingen vara färdig juni 2015 enligt Ylva i flashback-tråden
Redigerat av moderator:
