776 läst ·
3 svar
776 läst
3 svar
Enhetligt eller varierat område?
Hej allihop! Inte säker på var jag ska lägga detta tema, men... Bor i radhus (1920-talet, ursprungligen arbetarbostäder, utomlands) och området är utseendemässigt väldigt brokigt. Eftersom husen är 100 år gamla eller mer har de renoverats ett antal gånger, och som ett resultat ser varenda hus annorlunda ut. Färger, dörrar och fönster, utbyggnader, tak etc, allt är helt individuellt. När jag åker tillbaka till Sverige för att träffa familj och vänner slår det mig alltid att villa- och radhusområden där tenderar vara väldigt enhetliga. Samma former, färger, dörrar och tak etc på nästan alla hus. För en vecka sedan berättade en bekant i Stockholm att han tänkte anmäla en granne för att de målade om fasaden i en avvikande färg....
Så vad tycker ni? Föredrar ni variation eller enhetlighet? Personligen tycker jag variationen är mycket trevligare. Lägg där till att jag inte riktigt tycker det är mitt problem vad grannen gör på sitt hus (så länge grejorna de sätter upp inte trillar ned och pajar mitt tak...). Här där jag bor verkar tanken på enhetlighet i över huvudtaget inte ha slagit rot - folk hävdar sin hävdvunna rätt att göra lite som de vill. Men jag är ändå intresserad, hur ser ni som vill ha mer enhetlighet på detta? Jag är intresserad av argumenten från båda sidor.
Så vad tycker ni? Föredrar ni variation eller enhetlighet? Personligen tycker jag variationen är mycket trevligare. Lägg där till att jag inte riktigt tycker det är mitt problem vad grannen gör på sitt hus (så länge grejorna de sätter upp inte trillar ned och pajar mitt tak...). Här där jag bor verkar tanken på enhetlighet i över huvudtaget inte ha slagit rot - folk hävdar sin hävdvunna rätt att göra lite som de vill. Men jag är ändå intresserad, hur ser ni som vill ha mer enhetlighet på detta? Jag är intresserad av argumenten från båda sidor.
Byt bekantJ Johan O1 skrev:Hej allihop! Inte säker på var jag ska lägga detta tema, men... Bor i radhus (1920-talet, ursprungligen arbetarbostäder, utomlands) och området är utseendemässigt väldigt brokigt. Eftersom husen är 100 år gamla eller mer har de renoverats ett antal gånger, och som ett resultat ser varenda hus annorlunda ut. Färger, dörrar och fönster, utbyggnader, tak etc, allt är helt individuellt. När jag åker tillbaka till Sverige för att träffa familj och vänner slår det mig alltid att villa- och radhusområden där tenderar vara väldigt enhetliga. Samma former, färger, dörrar och tak etc på nästan alla hus. För en vecka sedan berättade en bekant i Stockholm att han tänkte anmäla en granne för att de målade om fasaden i en avvikande färg....
Så vad tycker ni? Föredrar ni variation eller enhetlighet? Personligen tycker jag variationen är mycket trevligare. Lägg där till att jag inte riktigt tycker det är mitt problem vad grannen gör på sitt hus (så länge grejorna de sätter upp inte trillar ned och pajar mitt tak...). Här där jag bor verkar tanken på enhetlighet i över huvudtaget inte ha slagit rot - folk hävdar sin hävdvunna rätt att göra lite som de vill. Men jag är ändå intresserad, hur ser ni som vill ha mer enhetlighet på detta? Jag är intresserad av argumenten från båda sidor.![]()
Ja vi har ju inte en ursprunglig kultur med traditionen att hylla det individuella uttrycket och tävlan mot varandra. Så även om dessa element har fått fäste i samtidens urbana svenska kultur genom import och invandring så sitter nog den gamla kulturen djupt rotad i sinnelag och institutioner.
Vad får man för bebyggelse när Jantelagen är ens dominerande kultur?
Vad får man för bebyggelse när Jantelagen är ens dominerande kultur?
- Du skall inte tro att du är något.
- Du skall inte tro att du är lika god som vi.
- Du skall inte tro att du är klokare än vi.
- Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
- Du skall inte tro att du vet mer än vi.
- Du skall inte tro att du är förmer än vi.
- Du skall inte tro att du duger till något.
- Du skall inte skratta åt oss.
- Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
- Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Klicka här för att svara