3 637 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Engrepps- kontra tvågreppsblandare
Vi budgetrenoverar vårt kök för närvarande och står i valet och kvalet mellan engrepps- och tvågreppsblandare. Vi försöker skapa ett lantkök (huset byggt 1895) och tycker rent estetiskt att en tvågreppsblandare passar bäst in. Men är det opraktiskt?
Någon som har erfarenhet och som kan råda oss?
Tusen tack på förhand säger två opraktiska husrenoverare i Skåne!
Någon som har erfarenhet och som kan råda oss?
Tusen tack på förhand säger två opraktiska husrenoverare i Skåne!
Jag förmodar att ni inte har övervägt att slopa elljuset och enbart ha fotogenlampor?
Det var ett stort steg när engreppsblandaren kom och jag tycker det är självklart att välja det, på samma sätt som man självklart vill ha elbelysning i sitt kök oavsett vilken tid man försöker återskapa.
Det var ett stort steg när engreppsblandaren kom och jag tycker det är självklart att välja det, på samma sätt som man självklart vill ha elbelysning i sitt kök oavsett vilken tid man försöker återskapa.
Ursäkta om jag lät lite sarkastisk, men installation av tvåvägsblandare när man kan välja envägs- är en av de företeelser som jag inte begriper mig på. Varför krångla till livet i onödan? Det vore intressant att höra någon som installerat det motivera sitt val.Hällestad skrev:
Jag kan förstå en tvågreppsblandare av estetiska eller kanske ekonomiska skäl. Men just i köket skulle jag undvika det. För oss som har upplevt hur det är att bara ha tvågreppsblandare är det ju en befrielse att när man är kladdig i värsta fall kunna få till lagom varmt vatten med armbågen om det kniper. Med tvågreppsblandare är det stor rist att du för det mesta bara använder kallvatten (för att inte bränna dig) i de i alla fall för mig rätt många lägena när man är kladdig om händerna och vill starta kranen. Fast det är ju å andra sidan miljövänligt.
Tvågrepp är definitivt mer opraktiskt än engrepp, men hanterbart om man har något annat skäl än praktiskt. Vi har funderat i exakt dessa banor för vår dusch. Vi vill ha gammal stil på badrummet, men att det ändå ska vara praktiskt. Vi har faktiskt inte bestämt oss än.
Tvågrepp är definitivt mer opraktiskt än engrepp, men hanterbart om man har något annat skäl än praktiskt. Vi har funderat i exakt dessa banor för vår dusch. Vi vill ha gammal stil på badrummet, men att det ändå ska vara praktiskt. Vi har faktiskt inte bestämt oss än.
Som pinebar skriver är det mycket svårt att reglera värmen, antingen blir det iskallt eller så bränner man sig. Hade tvågreppsblandare på tvättställ i förra huset. Våra minsta barn som då ändå var i 10-12årsåldern lyckades bränna sig flera gånger. Det ÄR svårt att ställa in.
Dessutom måste man reglera temperaturen medans man duschar/tvättar om man spolar en längre gång eftersom temperaturen på varmvattnet sjunker efter ett tag. I alla fall om man som vi hade en oljepanna med varmvattenslinga. Högst irriterande är det. Jag skulle aldrig frivilligt sätta in en tvågreppsblandare igen.
Dessutom måste man reglera temperaturen medans man duschar/tvättar om man spolar en längre gång eftersom temperaturen på varmvattnet sjunker efter ett tag. I alla fall om man som vi hade en oljepanna med varmvattenslinga. Högst irriterande är det. Jag skulle aldrig frivilligt sätta in en tvågreppsblandare igen.
Visst fungerar det med en tvågreppsblandare men det är "nästan" värdelöst ur ett funktionsperspektiv. Du lär dig snabbt vilken temperatur olika inställningar en engreppsblandare ska ha för olika temperaturer och behöver inte stå och kolla vattentempen.
vi bygger jus tnu också ett lantkök eller vad man nu skall kalla det. Men vi kommer definitivt att sätta dit en engreppsblandare. Just det var det faktiskt inte någon tvekan om för vår del. Tvågrepps är jättesnygga, men det känns lite jobbigt.
Liknande trådar
-
Vad menade elektrikern? PSA kontra jordfelsbrytare
El -
Arbetsgången vid skada mellan kontraktskrivning och tillträde?
Juridik -
Kontraktskrivning innan renovering ?
Köpa & Sälja hus -
Återvinningshysterin blir kontraproduktiv
Övrigt husrelaterat -
Bergvärme kontra frånluft till litet hus, samt val av frånluftsvärmepump
Värmepumpar