Hejsan!
Jag ska koppla in en maskin. Jag har dragit jorden och nollan men tre faser kommer ur väggen och en från maskinen. Hur går jag vidare från det här? Hurt kopplar jag faserna samman? Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Det är alltså den bruna som ska kopplas ihop med de tre gräddvita blåfläckade. Alla avrådningar från att göra detta själv är irrelevanta. Jag har läst allt om hur farligt det är och jag är villig att riskera mitt liv för att få igång den här maskinen. :wow:
Jag ska koppla in en maskin. Jag har dragit jorden och nollan men tre faser kommer ur väggen och en från maskinen. Hur går jag vidare från det här? Hurt kopplar jag faserna samman? Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Det är alltså den bruna som ska kopplas ihop med de tre gräddvita blåfläckade. Alla avrådningar från att göra detta själv är irrelevanta. Jag har läst allt om hur farligt det är och jag är villig att riskera mitt liv för att få igång den här maskinen. :wow:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Assumption is the mother of all fuckups!
Mät dig fram till vad de olika ledarna är för något. Mest troligt är det som de andra säger att de ljusa är fas,den gråa nolla och den röda skyddsjord, men mät i alla fall.
Mäter du mellan två faser ska du få runt 400V.
Mäter du mellan fas och nolla eller fas och skyddsjord ska du få cirka 230V.
Mäter du mellan nolla och skyddsjord ska du få 0V.
Mät dig fram till vad de olika ledarna är för något. Mest troligt är det som de andra säger att de ljusa är fas,den gråa nolla och den röda skyddsjord, men mät i alla fall.
Mäter du mellan två faser ska du få runt 400V.
Mäter du mellan fas och nolla eller fas och skyddsjord ska du få cirka 230V.
Mäter du mellan nolla och skyddsjord ska du få 0V.
Ville bara berätta att jag inte dog, jag verkar ha något annat problem nu som jag nog kallar elektriker på för. Det händer nämligen inte mycket alls efter att ha skruvat i alla säkringar. Tack för ert engagemang i alla fall!
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Har du spänningar som i joflopp:s inlägg? Har du inte det kan det ledarna vara urkopplade mellan centralen och dosan där du försöker koppla in maskinen. Försäkra dig även om att det är rätt säkringar du skruvar i.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Av första inlägget får jag en misstanke om att TS ev. har experimenterat innan frågan ställdes här?
OM du har kopplat ihop fasledarna så blåste du säkringarna, men troligen har du då också blåst huvudsäkringarna. till centralen.
OM du har kopplat ihop fasledarna så blåste du säkringarna, men troligen har du då också blåst huvudsäkringarna. till centralen.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Har han kopplat galet och kanske en Nolla som inte fanns med så är nog din maskin rökt