Har en timrad fritidsstuga 30 kvm långt från elnätet som just nu värms enbart med vedkamin. Under sommaren har jag avdelat ett hörn till ett badrum som jag dragit in vatten och avlopp till. Badrummet är 5 kvm och jag har isolerat alla 4 väggar. Det två innerväggarna är nu fyllda med 45 mm glasfiber, ytterväggarna har 45mm glasfiber och timringens ytterväggar, ca 6" timmer. Badrummet är 2.10 högt och har fått en 1,25 m hög "vind" där jag har vattenpumpen, varmvattenberedare och fritidshusbatteriet, ett 3,6kwh ecoflow delta pro kopplat till 4 st 400w-solpaneler.

Stugan står i Jokkmokks kommun precis under polcirkeln och vintertid mulna dagar laddar batteriet inte upp mer än 1,5 kwh per dygn. Bor i Gällivare och kommer behöva kunna lämna stugan obevakad i 2-3 veckor. Så 1,5 kwh/dygn är vad jag har att spela med. Vad hade ni valt för värmekälla för att hålla badrummet frostfritt (5+)? Direktverkande el, element/varmluftsfläkt? Varmluftpump?

• Gilla
stugdreams
  • Laddar…
Nån form av dieselbrännare, kanske en ebersprächer

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
En Wallas med fjärrstart?

1500 Wh / 24 timmar = 62 Watt i genomsnitt utsmetat över dygnet - som en klassisk 60W glödlampa lysande konstant över dygnet.

Det är för lite för att hålla ett rum över nolla när det är kallt ute även med bra isolering - värmeberedaren själv skulle nog hålla sig på rätt sida av nollan med 1500 Wh/dygnet pga. att den är välisolerad, men resten i form av armaturer, rör och slangar kommer inte hålla sig över nollan när det är kallt utomhus.

Sedan - skrapar du verkligen ihop 1500Wh/dygnet med snötäckta solpaneler när du är nära polcirkeln i decembertider ???

X xxargs skrev:
1500 Wh / 24 timmar = 62 Watt i genomsnitt utsmetat över dygnet - som en klassisk 60W glödlampa lysande konstant över dygnet.

Det är för lite för att hålla ett rum över nolla när det är kallt ute även med bra isolering - värmeberedaren själv skulle nog hålla sig på rätt sida av nollan med 1500 Wh/dygnet pga. att den är välisolerad, men resten i form av armaturer, rör och slangar kommer inte hålla sig över nollan när det är kallt utomhus.

Sedan - skrapar du verkligen ihop 1500Wh/dygnet med snötäckta solpaneler när du är nära polcirkeln i decembertider ???
Har du nått förslag till TS?

Jag tänker att det bef batteriet med nån väggmonterad solcell för underhållsladdning bör räcka för att driva en bränslevärmare.

X xxargs skrev:

Solpanelerna är väggmonterade.

Tack för tips om dieselvärmare, men jag behöver ett mer självgående och brandsäkrare system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.