4 912 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Energiprestanda?
Har noterat att det har börjat ploppa upp en energiprestanda siffra i bostadsannonser. Hur räknar jag ut den? Gissar att det finns ett lätt sätt, typ använd energi/bostadens area. Men det måste ju finnas riktvärden?
till exempel i mitt fall så använder jag 10 000 kvh per år, hur mycket av det ska räknas till hushålls el? om jag använder 4000 til hushållsel så blir det ju 6000 kwh kvar, ska dessa då delas på bostadens yta?
Boverket ger ju noll ledning...
till exempel i mitt fall så använder jag 10 000 kvh per år, hur mycket av det ska räknas till hushålls el? om jag använder 4000 til hushållsel så blir det ju 6000 kwh kvar, ska dessa då delas på bostadens yta?
Boverket ger ju noll ledning...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Läs en energideklaration så förstår du, de brukar finnas som bifogat dokument hos rätt många mäklare.
Några viktiga värden för energiprestanda är; Uppvärmd yta som man ska ha med för uträkningen, väldigt speciella regler - Alla rumsytor med värmesystem som man värmer upp till minst 10 grader ska räknas med även källare, men inte garage i huset, fristående uppvärmt garage ska räknas med, liksom uppvärmt fristående förråd. Man behöver också energiåtgång för varmvatten och uppvärmning som delas med uppvärmd yta.
På www.energyinbalance.com kan du mata in uppgifter om ditt hus och få ut en uträkning av energiprestanda som också jämförs med många andras värden. Jag har matat in mitt hus.
Hoppas det var till hjälp!
På www.energyinbalance.com kan du mata in uppgifter om ditt hus och få ut en uträkning av energiprestanda som också jämförs med många andras värden. Jag har matat in mitt hus.
Hoppas det var till hjälp!
Redigerat:
Klicka här för att svara