Hej,
Jag undrar om någon kan tipsa om någon smart energilösning för att minimera behovet av direktverkande el (grön) och värma sovrummet och bortre delen av i vårt hus? Jag går lite bet och tar gärna tips. Bild två är ovanvåning över sovrummet.
Grön - elradiatorer 230 och 400V (bortre delen)
Röd - kasett/kamin Lilla Fyrkanten. Värmer i princip bara upp vardagsrummet. Finns 3 pipor varav en ledig i skorstenen.
Blå - Golvvärme
Gul - Luftvärmepump LG 3kW
Jag undrar om någon kan tipsa om någon smart energilösning för att minimera behovet av direktverkande el (grön) och värma sovrummet och bortre delen av i vårt hus? Jag går lite bet och tar gärna tips. Bild två är ovanvåning över sovrummet.
Röd - kasett/kamin Lilla Fyrkanten. Värmer i princip bara upp vardagsrummet. Finns 3 pipor varav en ledig i skorstenen.
Blå - Golvvärme
fotnotL linvige skrev:Hej,
Blå - Golvvärme
Jag har i princip obegränsad tillgång till ved och installerat reservkraft för att köra luftvärmepumpen.
Kan man komma åt vinden ovanför kaminen, kanske man kan installera en värmeflyttare som suger ovanför kaminen, och som blåser ut i hallen på övervåningen? Typ denna:
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai...T5AhWpVfEDHZ2ECbMQwg8oAHoECAMQGA&dct=1&adurl=
Svärfar har ngt liknande som går igång/slår igrån automatiskt när man eldar i kaminen, som blåser ut varmluften i kalla delen av huset.
Annars kanske en llvp i hallen skulle kunna sänka elförbrukningen en hel del.
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai...T5AhWpVfEDHZ2ECbMQwg8oAHoECAMQGA&dct=1&adurl=
Svärfar har ngt liknande som går igång/slår igrån automatiskt när man eldar i kaminen, som blåser ut varmluften i kalla delen av huset.
Det är problemet med både LLVP och kaminer. De är lokala värmekällor. I princip huvudsakligen i det rum de står om man inte har en öppen planlösning a la flyghangar.
Det finns inga genvägar. Antingen lokalvärmekällor i var eller vartannat rum, eller direktel, eller konvertera till vattenburet.
Det finns inga genvägar. Antingen lokalvärmekällor i var eller vartannat rum, eller direktel, eller konvertera till vattenburet.
Tanken har slagit mig! Det finns en kall krypvind som förbinder men jag är tveksam iom kondens etc.B BSOD skrev:Kan man komma åt vinden ovanför kaminen, kanske man kan installera en värmeflyttare som suger ovanför kaminen, och som blåser ut i hallen på övervåningen? Typ denna:
[länk]
Vad kör man för värmekälla i ett sovrum? Behöver vara tyst och rent.Oldboy skrev:
Jag har annars funderat på ett litet vattenburet system med 5 radiatorer. Jag har krypgrund så rördragning borde bli enkelt. Som källa skulle jag vilja ha ved men då blir det komplext med tankar etc. Dessutom blir jag beroende av cirkpump och el till den.
Byt ut LLVP till en modell som avger 7 kW specificerat pch kör den på högsta fläktläge så värmer du upp undervåningen ner till en utomhustemperatur på -10 grader utan tillskott från elradiatorerna.L linvige skrev:Hej,
Blå - Golvvärme
På ovanvåningen behövs ytterligare en llvp.
Intressant tanke med mer effekt på LLVP men jag tror problemet med att förflytta värmen kvarstår. Ovanvåningen kan gå på elvärme då vi sällan är där.B Boende45 skrev:
Tänkte du på vanliga infravärmare för utomhusbruk eller sådana som är gjorda för att sitta inne? De som är gjorda för inomhusbruk brukar vara mycket dyra och säljas av skojarföretag. I slutänden är det ändå direktel. Jag har erfarenhet av ett klubbrum som värms av vanliga infravärmare för altaner och liknande. Jag kan inte rekommendera det. Sitter man vid ett bord blir man grillad uppifrån och fryser om fötterna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Där tycker jag att du har fel!Oldboy skrev:
I vårt hus, som vi byggde 2010 och nu tyvärr har lämnat, började vi med en FTX-anläggning och en täljstenskamin.
Efter ett år installerade vi också en luftvärmepump med inomhusdelen ovanför ingångsdörren i lilla entréhallen.
Den blåste in i hallen, och lite av varmluften smög sig också in i vardagsrummet.
Sedan tog FTX-insugen i bad-, tvätt- och toalettrum samt kök hand om varmluften, och flyttade värmen i frånluften till tilluften som fördelades till sovrummen osv.
Inga problem med värmen någonstans i bostaden, och låga elkostnader.
Vi kom aldrig, på 10 år, till en elförbrukning över 5000 kWh/år.
Vi har en liknande kanalfläkt som på länken och denna cirkulerar varmluften frånB BSOD skrev:Kan man komma åt vinden ovanför kaminen, kanske man kan installera en värmeflyttare som suger ovanför kaminen, och som blåser ut i hallen på övervåningen? Typ denna:
[länk]
köksspisen i huset ( dock enplans ) . Men vi kan värma huset förutom toan med ved
och fläkten till nollgrader ute iaf beroende på hur sugen man är att elda. Vi har också
termostat och hastighetsstyrning på fläkten så den cirkulerar varmluften från vedspisen
hela natten beroende på vad termostaten är inställd på så det är varmt i huset på morron.
Blir det kallare hjälper vi till med llvp och/eller element.
Vi har köket i söderläge så på våren kan man använda fläkten att cirkulera värmen från
solen som värmer köket.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer