33 564 läst ·
94 svar
34k läst
94 svar
Energiförbrukningen har ej minskat markant efter inst. luft/vatten vp.
Hej,
Vi har sedan mitten av 2024-12 installerat en luft/vattenvärmepump Thermia iTec Eco Compact 8kw. Tidigare har vi haft en elpatron direktverkande el (vattenburen värme). När jag jämför förbrukningen för December, januari och till mitten av februari så har ej förbrukningen minskat. Här kommer lite siffror.
2023: jan 2596kWh, feb 2572kWh, dec 3659 kWh
2024: jan 3794 kWh, feb 2913 kWh, dec 2372 kWh
2025: jan 2431kWh, feb fram till 16/2 1163 kWh.
Värt att tillägga att vintern 2023-2024 var en mycket kallare vinter och nu har vi varit bortresta i ca 10 dagar under 2025-01.
Borde ej energiproduktionen minska upp mot drygt 60% eller är det en normal elförbrukning för en villa 110m2 (3 familjemedlemmar)? Har sänkt temperaturen i värmepumpen till 19 grader de senaste 30 dagarna (ingen förbättring). Tacksam för tips!
Vi har sedan mitten av 2024-12 installerat en luft/vattenvärmepump Thermia iTec Eco Compact 8kw. Tidigare har vi haft en elpatron direktverkande el (vattenburen värme). När jag jämför förbrukningen för December, januari och till mitten av februari så har ej förbrukningen minskat. Här kommer lite siffror.
Värt att tillägga att vintern 2023-2024 var en mycket kallare vinter och nu har vi varit bortresta i ca 10 dagar under 2025-01.
Borde ej energiproduktionen minska upp mot drygt 60% eller är det en normal elförbrukning för en villa 110m2 (3 familjemedlemmar)? Har sänkt temperaturen i värmepumpen till 19 grader de senaste 30 dagarna (ingen förbättring). Tacksam för tips!
78 kWh/dygn under januari låter som att även värmepumpen går på elpatron, till stor del.
Har du separat elmätare för värmepumpen?
Har du några andra storförbrukar av el i hushållet?
Nu vet jag inte vart du bor någonstans men den lilla boytan borde inte ta mer än 1-1,5kW av värmepumpen.
Provocerande hög elförbrukning har ni i alla fall.
Nu vet jag inte vart du bor någonstans men den lilla boytan borde inte ta mer än 1-1,5kW av värmepumpen.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Du har väl troligen en drifttidsmätare som visar hur många timmar tillskottsvärmen har gått?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
NU gissar jag en del baserat på bilden med temperaturer. Det ser ut som det är -6,5 grader vid utedelen, samtidigt som ute temperaturen är .-8. Kanske lite märkligt. Köldmediet verkar vara på -9,7 när det kommer ut, värms till -6,5 av uteluften. Jag har för mig att skillnaden skall vara i storleksordningen 7 grader. Här är det bara 3 grader. Kan ev. vara en indikation på att något är fel.
Vi har endast en elmätare, borde vi skaffa en separat till värmepumpen?R Runnis skrev:78 kWh/dygn under januari låter som att även värmepumpen går på elpatron, till stor del.
Jag tycker ej vi har andra storförbrukare mer än vad som finns i ett normalt hushåll.
Vad bra att få bekräftelse på att det är högt, vet ej riktigt vad det borde vara med en sådan pump, vi bor i Dalsland. Tips på hur vi kan undersöka felet?
Hmm har svårt att hänga med här, vad kan felet vara isf, är det inställningen, utegivaren eller annan del?H hempularen skrev:NU gissar jag en del baserat på bilden med temperaturer. Det ser ut som det är -6,5 grader vid utedelen, samtidigt som ute temperaturen är .-8. Kanske lite märkligt. Köldmediet verkar vara på -9,7 när det kommer ut, värms till -6,5 av uteluften. Jag har för mig att skillnaden skall vara i storleksordningen 7 grader. Här är det bara 3 grader. Kan ev. vara en indikation på att något är fel.
Den har ju inverter och den ligger på beräknad framledning så kompressorn borde inte gå på högsta effekt där.H hempularen skrev:NU gissar jag en del baserat på bilden med temperaturer. Det ser ut som det är -6,5 grader vid utedelen, samtidigt som ute temperaturen är .-8. Kanske lite märkligt. Köldmediet verkar vara på -9,7 när det kommer ut, värms till -6,5 av uteluften. Jag har för mig att skillnaden skall vara i storleksordningen 7 grader. Här är det bara 3 grader. Kan ev. vara en indikation på att något är fel.
Jag har en Thermia iTec Eco Total EQ 8kW med 60 liter bufferttank installerad och i bruk från 20230215, Mitt hus är på 185m2 + 10m2 verkstad där innedelen är placerad. Vi är 2 pensionärer med bottenvåning på 120m2 och värme satt till +22 och 65m2 övervåning med +18 i tre sovrum och allrum med +20. Övervåningen har Danfoss ECO termostater som fungerar perfekt. Innan värmepumpen hade vi elpanna och varmvattenberedare och vanliga vattenburna element. Förbrukning de närmaste åren innan värmepumpen varierade årsförbrukningen mellan 19000-22000 kWh. Under 2024 var förbrukningen 8100kWh. Spillvärmen från kopparrören i verkstaden till utedelen värmer till ca 17C. Nu har jag provat mig fram till lagom isolering av rören för denna innetemperatur. Tidigare värmdes detta rum med ett 500W elelement. Kolla mina bilder för förbrukning och driftsdata. Förbrukningen tills nu under februari blir högre än förra året. När yttertemperaturen är under -10C går tillsatsvärmen igång. Av driftstiden på displayen är 24h från instalationdagarna då innedelen gick utan ytterdel. Jag bor strax norr om Göteborg och ytterdelen står på husets sydsidaR Rk1998 skrev:Hej,
Borde ej energiproduktionen minska upp mot drygt 60% eller är det en normal elförbrukning för en villa 110m2 (3 familjemedlemmar)? Har sänkt temperaturen i värmepumpen till 19 grader de senaste 30 dagarna (ingen förbättring). Tacksam för tips!![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
R Runnis skrev:78 kWh/dygn under januari låter som att även värmepumpen går på elpatron, till stor del.
Det har varit väldigt kallt det senaste, och en lvvp jobbar mycket mindre effektivt när det är många minusgrader ute, men du borde ändå märka någon skillnad. Är elpannan avstängd nu?R Rk1998 skrev:Hej,
Borde ej energiproduktionen minska upp mot drygt 60% eller är det en normal elförbrukning för en villa 110m2 (3 familjemedlemmar)? Har sänkt temperaturen i värmepumpen till 19 grader de senaste 30 dagarna (ingen förbättring). Tacksam för tips!![]()
Redigerat:
Varför är kondensvattenröret isolerat?P poba53 skrev:Jag har en Thermia iTec Eco Total EQ 8kW med 60 liter bufferttank installerad och i bruk från 20230215, Mitt hus är på 185m2 + 10m2 verkstad där innedelen är placerad. Vi är 2 pensionärer med bottenvåning på 120m2 och värme satt till +22 och 65m2 övervåning med +18 i tre sovrum och allrum med +20. Övervåningen har Danfoss ECO termostater som fungerar perfekt. Innan värmepumpen hade vi elpanna och varmvattenberedare och vanliga vattenburna element. Förbrukning de närmaste åren innan värmepumpen varierade årsförbrukningen mellan 19000-22000 kWh. Under 2024 var förbrukningen 8100kWh. Spillvärmen från kopparrören i verkstaden till utedelen värmer till ca 17C. Nu har jag provat mig fram till lagom isolering av rören för denna innetemperatur. Tidigare värmdes detta rum med ett 500W elelement. Kolla mina bilder för förbrukning och driftsdata. Förbrukningen tills nu under februari blir högre än förra året. När yttertemperaturen är under -10C går tillsatsvärmen igång. Av driftstiden på displayen är 24h från instalationdagarna då innedelen gick utan ytterdel. Jag bor strax norr om Göteborg och ytterdelen står på husets sydsida
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Tack för svaret, det ser ut som att din elförbrukning verkar ligga på en bra nivå mha denna lvvp, speciellt med tanke på storleken av huset jämfört med vårt. Jag bifogar en bild av vår drifttid, ser ut som att tillsatsvärmen har varit lika aktiv som varmvatten 🤔 Siffrorna i inställningen skiljer sig men jag vet ej om jag vågar ändra några siffror då installatören sa att jag ej skulle. Vi bor i Åmål och utedelen ligger i husets södra del.P poba53 skrev:Jag har en Thermia iTec Eco Total EQ 8kW med 60 liter bufferttank installerad och i bruk från 20230215, Mitt hus är på 185m2 + 10m2 verkstad där innedelen är placerad. Vi är 2 pensionärer med bottenvåning på 120m2 och värme satt till +22 och 65m2 övervåning med +18 i tre sovrum och allrum med +20. Övervåningen har Danfoss ECO termostater som fungerar perfekt. Innan värmepumpen hade vi elpanna och varmvattenberedare och vanliga vattenburna element. Förbrukning de närmaste åren innan värmepumpen varierade årsförbrukningen mellan 19000-22000 kWh. Under 2024 var förbrukningen 8100kWh. Spillvärmen från kopparrören i verkstaden till utedelen värmer till ca 17C. Nu har jag provat mig fram till lagom isolering av rören för denna innetemperatur. Tidigare värmdes detta rum med ett 500W elelement. Kolla mina bilder för förbrukning och driftsdata. Förbrukningen tills nu under februari blir högre än förra året. När yttertemperaturen är under -10C går tillsatsvärmen igång. Av driftstiden på displayen är 24h från instalationdagarna då innedelen gick utan ytterdel. Jag bor strax norr om Göteborg och ytterdelen står på husets sydsida
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
I IconicMoose skrev:Generellt sett håller jag med om förbrukningen men när det går ner mot -15°C då tappar vår lvvp mycket av sin coop och kan dra mer än så. 78kwh per dygn är dock väldigt högt om det inte finns någon annan förbrukare som drar mycket, t.ex. elradiatorer,
Det har varit väldigt kallt det senaste, och en lvvp jobbar mycket mindre effektivt när det är många minusgrader ute, men du borde ändå märka någon skillnad. Är elpannan avstängd nu
I IconicMoose skrev:Generellt sett håller jag med om förbrukningen men när det går ner mot -15°C då tappar vår lvvp mycket av sin coop och kan dra mer än så. 78kwh per dygn är dock väldigt högt om det inte finns någon annan förbrukare som drar mycket, t.ex. elradiatorer,
Det har varit väldigt kallt det senaste, och en lvvp jobbar mycket mindre effektivt när det är många minusgrader ute, men du borde ändå märka någon skillnad. Är elpannan avstängd nu?Elpannan är bortförslad
Elpannan är bortforslad och inga elradiatorer. Jag märker ingen större skillnad, det är till och med att den gamla elpannan som vi hade förbrukade mindre el än vad elpannan i denna lvvp förbrukar när den är igång.I IconicMoose skrev:Generellt sett håller jag med om förbrukningen men när det går ner mot -15°C då tappar vår lvvp mycket av sin coop och kan dra mer än så. 78kwh per dygn är dock väldigt högt om det inte finns någon annan förbrukare som drar mycket, t.ex. elradiatorer,
Det har varit väldigt kallt det senaste, och en lvvp jobbar mycket mindre effektivt när det är många minusgrader ute, men du borde ändå märka någon skillnad. Är elpannan avstängd nu?