R Rk1998 skrev:
Nja den här vintern har varit varmare än 2024 och 2023 som jag jämför med.
Något är ju tokigt. Det är varmare ute men ändå har ni högre förbrukning trots att ni bytt el-panna mot lvvp..

• Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rk1998 skrev:
Laddar upp en bild på drifttiden, ser ut som att elpatronen har jobbat lika mycket som kompressorn om jag förstår siffrorna rätt?
När i december tog ni den i drift? Den har ju väldigt många drifttimmar (antar den räknar när kompressorn går?). 1521 drifttimmar motsvarar 63 dygns konstant drift.

I IconicMoose skrev:
Något är ju tokigt. Det är varmare ute men ändå har ni högre förbrukning trots att ni bytt el-panna mot lvvp..
Vad grundar du det på?
Dec '24 vs dec '23, -35%
Jan '25 vs jan '24, -36%
R Rk1998 skrev:
2023: jan 2596kWh, feb 2572kWh, dec 3659 kWh
2024: jan 3794 kWh, feb 2913 kWh, dec 2372 kWh
2025: jan 2431kWh, feb fram till 16/2 1163 kWh.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad grundar du det på?
Dec '24 vs dec '23, -35%
Jan '25 vs jan '24, -36%
Det har du rätt i, det har ju gått ner.. blandade ihop siffrorna!

K Kane skrev:
Vad grundar du det på?
Dec '24 vs dec '23, -35%
Jan '25 vs jan '24, -36%
inte högre förbrukning men jag räknar med att det borde vara mycket mindre förbrukning generellt då denna vinter har varit ovanligt varm och mycket varmare än ifjol iaf…

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
När i december tog ni den i drift? Den har ju väldigt många drifttimmar (antar den räknar när kompressorn går?). 1521 drifttimmar motsvarar 63 dygns konstant drift.
15/12. Var är rimligt? Kanske det som är problemet? Vet ej hur många timmar som räknas som rimligt?

• Gilla
jdan
  • Laddar…
Ja nått är fel helt klart. Minst en halvering av förbrukningen under vintermånad ska man kunna få. Men med moderna pumpar ska det kunna bli ännu bättre

Har du köpt anläggningen på ett sätt där någon garanterat något?

Felen kan vara flera. Direkta fel på värmepumpen, felaktig dimensionering av värmepumpen, typ att ditt radiatorsystem behöver temperaturer över 60 C vid kallt väder. Det är inte ovanligt att radiatorsystem är gjorda för temperaturer upp till 80 C när det är riktigt kallt. I så fall kommer ditt system att prestera sämre. Lösning på det är att byta radiatorer till större.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
R Rk1998 skrev:
15/12. Var är rimligt? Kanske det som är problemet? Vet ej hur många timmar som räknas som rimligt?
Ingen aning om vad som är rimligt, men då har ju kompressorn gått i princip oavbrutet sen installationen. Det är orimligt om allt är som det ska. Snurrar alltid fläkten i utedelen?

Ulltand Ulltand skrev:
Ja nått är fel helt klart. Minst en halvering av förbrukningen under vintermånad ska man kunna få. Men med moderna pumpar ska det kunna bli ännu bättre

Har du köpt anläggningen på ett sätt där någon garanterat något?

Felen kan vara flera. Direkta fel på värmepumpen, felaktig dimensionering av värmepumpen, typ att ditt radiatorsystem behöver temperaturer över 60 C vid kallt väder. Det är inte ovanligt att radiatorsystem är gjorda för temperaturer upp till 80 C när det är riktigt kallt. I så fall kommer ditt system att prestera sämre. Lösning på det är att byta radiatorer till större.
Köpt från en auktoriserad återförsäljare av Thermia, upplevs som oseriös dock tyvärr då svårt att få kontakt med. Hmmm hur vet man det där med radiatorerna? Det är bra varmt hemma annars.

I IconicMoose skrev:
Ingen aning om vad som är rimligt, men då har ju kompressorn gått i princip oavbrutet sen installationen. Det är orimligt om allt är som det ska. Snurrar alltid fläkten i utedelen?
Aaaa det tycker jag att den gör, låter en del.

R Rk1998 skrev:
Köpt från en auktoriserad återförsäljare av Thermia, upplevs som oseriös dock tyvärr då svårt att få kontakt med. Hmmm hur vet man det där med radiatorerna? Det är bra varmt hemma annars.
Man kan inte bara byta ut en elpanna till värmepump utan att ha koll på resten av systemet.

Ja varmt blir det nog om värmepumpen går över till att värma med elpatron.

Om du mäter temperaturen till radiatorerna och returtemperaturen och noterar utomhustemperaturen (gärna när det är kallt ute tex i natt) kan man bakvägen få ett hum om hur radiatorsystemet är dimensionerat.

• Gilla
Rk1998 och 1 till
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Stäng absolut inte av tillsatsen på en LVVP det är den absolut största orsaken till att maskinerna fryser sönder och måste skrotas långt i förtid. Jag har sett väldigt många värmepumpar som frusit sönder pga detta och flertalet försäkringsbolag har faktiskt till och med börjat ställa frågan och vägrat att ersätta skador då slutkunden själv faktiskt medvetet har stängt av tillsats och därmed är anledningen till att skadan uppstår. Räcker med att maskinen misslyckas med en avfrostning eller isar igen under en storm så kommer olyckan att vara framme och då är det en smärre katastrof kostnadsmässigt som väntar..
Det köper jag inte, jag har avstängd tillsats sedan flera år och absolut inga problem.

Men, jag har ju en riktig pump med frysskydd i utedelen....

• Display på värmepump visar inställning för tillsats med text "PROG STEG" och "EXTERN TILLSATS". Styrhjul nedanför skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
I IconicMoose skrev:
Vilket är helt normalt vintertid på en inverterpump

• Gilla
Rk1998 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det köper jag inte, jag har avstängd tillsats sedan flera år och absolut inga problem.

Men, jag har ju en riktig pump med frysskydd i utedelen....
Du bor i skåne..... en dag här eller där med minus grader är ingen vinter. "Riktig pump"😀

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Du bor i skåne..... en dag här eller där med minus grader är ingen vinter. "Riktig pump"😀
Även med avstängd pump och minus 25 fryser ingenting vilket var hela grejen med "riktig pump".

Jag har en Thermia Atria, luft-vatten installerad nov 2012.
Den har "brine" mellan utedel och innedel, exakt samma pumps innedel med allt viktigt i sig kan användas till utedel för luft, berg, jord,sjö värme.

Det blir kallt även i Skåne, - 15 eller kallare i flera dygn är inte ovanligt.
En "riktig" pump dör inte av en enstaka missad avfrostning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.