J
...det finns ett sökbart register / databas över borrhålsdjup, du kan se ditt eget eller grannens. dock minns jag inte hur detaljerat det är, om man ser grundvattennivå, hur djupt slangen lades osv, men en grov uppfattning kan du få och du kan ju kika på grannarnas åxå om de har liknande stort hus och djupt hål så har ni hyfsat lika dimensionering... Har alla liknande hus 50% djupare brunn så finns nåt att misstänka...

Eftersom pumpen är från 2002 tycker jag du ska göra en service på den, så får du veta status. Det kan vara så illa att den börjar ge sig.

Kan du kolla inställningarna på pumpen på någon skärm? Den förra ägaren kan ha haft sina egna inställningar på pumpen. Kolla i så fall om du kan återställa pumpen till fabriksinställningarna och om det då blir någon skillnad.

Ok,

då antar vi lite saker. Värdena avser dec -2014 - nov 2015?
2015 har hittills varit ung. 15% varmare än normal året i Sollentuna (har inga uppgifter för Sthlm), dec 2014 var i stort som normalåret. Vi bryr oss inte om att gå ned på månadsnivå där har det varierat kraftigt.

Din basförbrukning inkl vv antar vi är ~600kWh/mån, då står "hushållselen" för 7.200 kWh/år
Normalårsköpet för värme ser då ut så här: 17850 kWh - 7200kWh *1,15 ~10260kWh

När vi pratar vp så måste vi alltid skilja på köpt och avgiven energi, annars så är det lätt att se världen mycket mer rosa än den i verkligheten är:o

Ditt behov borde vara ~160m2 * 50 kWh/m2 för värme ~8.000 kWh/år. Eftersom du har en bvvp så med ett cop på 3 så borde du bara behöva köpa 8.000kWh / 3 ~~2.700 kWh/år för värmen.
Det känns som din värmeanläggning funkar allt annat än bra, man skulle kunna gissa på att din bvvp har ett cop på 1. Alltså bara ger tillbaka det du stoppar in i den.

lat skrev:
Ok,

Ditt behov borde vara ~160m2 * 50 kWh/m2 för värme ~8.000 kWh/år. Eftersom du har en bvvp så med ett cop på 3 så borde du bara behöva köpa 8.000kWh / 3 ~~2.700 kWh/år för värmen.
Det känns som din värmeanläggning funkar allt annat än bra, man skulle kunna gissa på att din bvvp har ett cop på 1. Alltså bara ger tillbaka det du stoppar in i den.

Det där kan inte vara rätt, 160 kvadrat, byggt 1961, energibehov 8000 kWh. Helt orimligt.

Jag tror att du har tagit miste på W och kWh.

Du får gärna förtydliga dig.

Dubbelt så mycket som det ska vara. Antingen dålig isolering eller för kort hål eller en kombination av dem. Nåt ligger väldigt fel till iaf.

lat skrev:
Du får gärna förtydliga dig.
50kWh/m2 är lägre än kravet som ställs på energianvändning i nybyggda hus.
Jag anser att det är orimligt att anta att ett hus byggt 1961 skulle överträffa dagens krav.
Mitt eget hus byggt 1964 ligger på ungefär 2,5 ggr så hög förbrukning.

50W/m2 är däremot en schablon jag har sett men då måste man lägga in tiden i beräkningen.

Nu ser jag att du i inlägg #12 räknat med 100kWh/m2, det är ju rimligare.

Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Du ser också att jag räknat dessa 50kWh/m2/år för ENBART värme, inget vv eller hushållsel.

Om TS vill veta hur mycket energi huset och hushållet faktiskt förbrukar och om värmepumpen fungerar är det bara att läsa av elmätaren och stänga av kompressorn i värmepumpen och köra på elpatron några dagar.

Jag har ett hus som TS 84+84 från 1958 i orginalskick.
Från den 16/12-14 - 17/12-15 eldade jag upp 336 säckar pellets, det motsvarar 26.880 kw ink varmvatten för 2 pers.
Vi har 22-23 grader varmt i hela huset och halva källaren, runt 18 i den andra halvan.

När jag hör golvvärme i källaren ringer en klocka, har man bilat upp och isolerat plattan, eller har man lagt golvvärme på orginalgolvet ?? I så fall är det nog en källa till hög förbrukning.

• Gilla
mniku och 1 till
  • Laddar…
Villa 114 kvm, byggår -72, delvis (mindre än hälften) tilläggsisolerad, ca 3/4 av fönstren bytta till nya treglas med bra tätning, övriga "original", ensamboende, "snålar" på värmen, nov. 1631 kWh, vara ca 500 kWh till fukt o radonbekämpning i krypgrund.

Borde angett var jag bor också: Stockholmsregionen.

Har du kikat vad just din pump/vp ska "dra" i grundutförande? Innan ev massa tillskott osv..
Om den legat jämt i förbrukningen hela tiden skulle jag ju inte tro (personligen) att nått är fel i pumpen..snarare kanske fel inställningar isf.. De förra ägarna kanske ville ha varmare? Onödigt varmt varmvatten?

Många saker kan ju spela in.. ute/inne (dvs huset) / maskineriet..

(Vi hade årsförbrukning på ca 18000 kWh inkl allt i huset innan, där vi hade bergvärme/ny.. Vi var två pers 125+125..element.. Grannen hade luft/va och lägre förbrukning..bor i Skåne och vi var jättenöjda.. Vi hade 42000 kWh med gamla olje/elpannan)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.