Hej,

Jag tänkte använda mig av en liten Dell Optiplex desktop-låda som server för mitt fotogalleri.
Någon som har en aning av vad det skulle kosta att ha den igång 24/7?
Datorn har prestanda liknande denna: http://www.blocket.se/vi/20383426.htm?ca=23_11_s

Vad jag har förstått är den P4 processorn väldigt effektkrävande. Har jag rätt eller fel?
I övrigt är det endast en hårddisk inkopplad. Diskett och DVD läsare är urkopplade. Inga externa enheter i övrigt.

Tacksam för svar!

Gissar på kanske 40-90W för själva datorn, dvs. 350-790 kwh/år.

P4 finns i många varainter så det är lite svårt att säga. Sänkning av klockfrekvensen kan hjälpa men nya datorer är oftast bättre på låg elförbrukning, och bärbara har ofta en funktion som sänker klockfrekvensen automatiskt vid låg belastning för att spara ström.

Tror att den gissningen är rätt bra. P4:an är lite strömhungrig men du kommer ju knappast att belasta den särskillt mycket så

En bärbar som du säkert redan vet inte ämnad att vara igång 24/7 fläktar osv. kommer ta slut efterhand.

Uh, den där datorn ger mig kalla kårar, har en sådan på jobbet. Ett riktigt lik... Men du skall ju inte ha den till att köra en massa program på samtidigt som jag tvingas göra. Liten och smidig är den dock.
wertok: Om du menar denna datorn, så kan man knappast kalla den bärbar.

Lite OT. Jag körde själv en laptop med ubuntu server ett tag. Funkade skitbra ett tag, och riktigt smidigt att inte behöva bry sig om extra ups osv, men helt plötsligt hade den stendött. den var aldrig varm eller så heller eftersom den inte behövde jobba hårt, vilket gjorde att fläktarna nästan aldrig behövde gå.
Nån som jobbat med packard bell easy note och vet vad som kan ha gett upp så tar jag gärna emot några tips innan jag återvinner den. den reagerar inte ens på att jag sätter i sladden, märker dock inga tendenser till glapp heller, men adaptern ger spänning när jag mäter upp den...

Vanliga kontorsdatorer eller laptop går nog på ett ut i livslängd. Många laptops används ju som just arbetsdatorer på kontor. Dom har ju dessutom bra funktioner för energibesparing vilket förlänger livslängden. Mindre värme ger längre livslängd för elektronik.
Vill man ha en dator avsedd för kontinuerlig drift är det serverhårdvara som gäller. Pris och energiförbrukning (och ljudnivå) därefter.

Vad gäller sänkning av klockfrekvens under drift på bärbara som larky nämner så har även stationära det idag. Dom förbrukar helt enkelt väldigt lite energi när dom inte har något att göra. Tror dock P4 är för gammal för det.

Fast att köpa en ny dator för att spara pengar på elräkningen är nog dålig mattematik. Kör den tills den rasar och byt till något som hunnit bli avdankat då.

Eller klura lite på om den behöver vara igång dygnet runt. Det finns lösningar för att väcka den från din vanliga arbetsdator vid behov.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.