MB77 skrev:
Fast tar man verkligen hänsyn till COP i detta fall? Spelar det någon roll hur man värmer upp?
Det beror ju på vad man pratar om naturligtvis. Men en energideklaration tar hänsyn till COP. Det handlar ju om husets energiförbrukning, sen att 2/3 av den energin i ditt fall råkar vara gratis långtidslagrad solenergi, förändrar ju inte husets energiförbrukning. Däremot förändrar det naturligtvis kalkylen för att göra ytterligare åtgärder, map. återbetalningstid etc.

Nja några mer investeringar för att få det bättre än vad det är idag kommer jag nog inte att göra, huset är byggt 1939 och fönster, dörrar och lite lite extra isolering är det redan på vinden.

Hur som helst så har mitt gamla hus mindre förbrukning än vad BBR´s krav är på nybyggda, så jag är nöjd :cool:. Frågan är ju hur kan det vara så pass slappa krav på ett nybygge som 55kWh/m2, när man fixar lägre på ett hus som är 75år ganska lätt :rolleyes:

pelle242 skrev:
BBR krav på nybyggda hus på 55 i södra Sverige. . :)
Men vad avser BBR:s krav?. Avses det transmissionsförluster som nämdes i inlägg # 30 eller avses köpt energi?

Formellt ska ju beräkningar inför nybygge följas upp en tid efter färdigställandet (1 år?) (fast ingen har frågat för mitt bygge :D) och vad är det då som ska kollas. Vad man har tillgång är ju vad som används (energimätare typ Kwh) och inte COP på VP som sällan går att mäta?

KnockOnWood skrev:
MB77 Det är riktigt bra värden!
Bry dig inte om vad Vectrex skriver, han är bara avundsjuk :)

Vectrex, berätta om ditt eget hus nu! Upp till bevis :cool:
Vårt hus är inte jättebra jämfört med moderna hus. Däremot är det väldigt bra sett till byggåret (1972).
VI har en total elförbrukning per år, på ca 12000 kWh. Av detta är ca 8000kWh energi för uppvärmning och varmvatten. Av detta gjorde en luft/luft värmepump åt 2999 kWh, resterande är direktverkande elgolvvärme och radiatorer. Så med COP 2,5 på värmepumpen så ökar den faktiska energiförbrukningen för uppvärming och varmvatten till ganska precis 12500 kWh.

Huset är 128 kvadratmeter stort och uppvärmt till 22 grader i snitt. Således blir energiprestandan 97,7 kWh/m2/år!

energy.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
roland53 skrev:
Gratis får jag hoppas ?:cool:
1500:- tror jag det var...jag skulle ju sälja huset och var tvungen att ha en....

MB77 skrev:
Nja några mer investeringar för att få det bättre än vad det är idag kommer jag nog inte att göra, huset är byggt 1939 och fönster, dörrar och lite lite extra isolering är det redan på vinden.

Hur som helst så har mitt gamla hus mindre förbrukning än vad BBR´s krav är på nybyggda, så jag är nöjd :cool:. Frågan är ju hur kan det vara så pass slappa krav på ett nybygge som 55kWh/m2, när man fixar lägre på ett hus som är 75år ganska lätt :rolleyes:
Kravet är på köpt energi. Det är således upp till den som beställer/bygger om man vill snåla med isolering och fläska på med ett rejält borrhål och bergvärmepump, eller om man vill köra direktverkande el fullt ut men ha passivhusstandard på klimatskalet (isolering).

Sen kanske inte ditt hus fullt ut lever upp till övriga krav i BBR, som t.ex. 1/2 luftomsättning per timme? Det förändrar ju energibehovet en hel del.

vectrex skrev:
Vårt hus är inte jättebra jämfört med moderna hus. Däremot är det väldigt bra sett till byggåret (1972).
VI har en total elförbrukning per år, på ca 12000 kWh. Av detta är ca 8000kWh energi för uppvärmning och varmvatten...
Jag är väldigt skeptisk till att dela upp energiförbrukningen i värme, varmvatten och "annat".
Vad är annat? förmodligen sådant som också bidrar till uppvärmningen, dvs TV, spis, lampor etc.
Varför skall inte de räknas med i uppvärmningsposten, de bidrar ju i allra högsta grad till värmen ombord.

Varmvatten är lite annorlunda, det går i huvudsak åt till dusch och annan hygien, och spillvattnet försvinner snabbt ut ur huset, innan värmen kan tas till vara. Så varför skall varmvattnet över huvud taget räknas med i energibudgeten?
Att värma en liter vatten till 40°C kräver lika mycket energi hur mycket isolering och dioder man än installerar.
Hur mycket varmvatten man förbrukar beror bara på hur många man är och vad man har för livsstil, det har ingenting med huset att göra.

Tack för ditt svar Vectrex, det ser bra ut!
I mitt förra hus, byggt 1969, gjorde vi av med dubbelt så mycket, ca 24.000 kWh/år. (Endast direkt-el.)
Men i energideklarationen betecknades det som bra :o

KnockOnWood skrev:
Jag är väldigt skeptisk till att dela upp energiförbrukningen i värme, varmvatten och "annat".
Vad är annat? förmodligen sådant som också bidrar till uppvärmningen, dvs TV, spis, lampor etc.
Varför skall inte de räknas med i uppvärmningsposten, de bidrar ju i allra högsta grad till värmen ombord.

Varmvatten är lite annorlunda, det går i huvudsak åt till dusch och annan hygien, och spillvattnet försvinner snabbt ut ur huset, innan värmen kan tas till vara. Så varför skall varmvattnet över huvud taget räknas med i energibudgeten?
Att värma en liter vatten till 40°C kräver lika mycket energi hur mycket isolering och dioder man än installerar.
Hur mycket varmvatten man förbrukar beror bara på hur många man är och vad man har för livsstil, det har ingenting med huset att göra.

Tack för ditt svar Vectrex, det ser bra ut!
I mitt förra hus, byggt 1969, gjorde vi av med dubbelt så mycket, ca 24.000 kWh/år. (Endast direkt-el.)
Men i energideklarationen betecknades det som bra :o
Du har en poäng, men samtidigt åker en stor del av övrig förbrukning (för oss) också ut i avloppet då det till stor del består av tvättmaskin (2 dagisbarn) och diskmaskin. Visst, belysning och dator/tv, men det är försvinnande liten del, åtminstonde för oss.

vectrex skrev:
Sen kanske inte ditt hus fullt ut lever upp till övriga krav i BBR, som t.ex. 1/2 luftomsättning per timme? Det förändrar ju energibehovet en hel del.
Sant, huset lever absolut inte upp till BBR´s krav, är ju ändå 75 år gammalt. 1/2 luftomsättning har jag inte, uppskattningsvis 1/4. Sedan var det gör för energibehovet vet jag inte riktigt.

MB77 skrev:
Sant, huset lever absolut inte upp till BBR´s krav, är ju ändå 75 år gammalt. 1/2 luftomsättning har jag inte, uppskattningsvis 1/4. Sedan var det gör för energibehovet vet jag inte riktigt.
Jag tycker du ligger på en vettig nivå med ventilationen.
Jag kan tänka mig att tumregeln med 1/2 luftomsättning per timme är grovt tillyxad (liksom alla tumregler) för att klara "worst case".

Vad hade det varit med självdragsventilation? Kanske 1/10 i bästa fall.

Själv har jag utsug om 80 m3/h, vilket motsvarar ca 1/3 luftomsättning per timma (Men vi är bara två ombord).
Och inomhusluften är utmärkt!

Jag vinner nog i sämst energiprestanda :wow:

Jag köpte förra året ett hus från 1938 på 228 kvadrat boyta, plus 114 biyta (källare) och kallvind. Vi gjorde under ett år av med ungefär 12 ton pellets (dvs ca 60 000 kWh) för varmvatten och värme i huset. Det är skönt att kunna köra upp bilen nära huset med framrutan mot väggen, när man kommer ut på vintern är det frost på bakdelen av bilen men ingenting på framdelen :thumbup:

I energideklarationen var rekommenderade åtgärder att justera in värmesystemet (kunde ge typ 10 000 kWh sparande) och byta till bergvärme (vilket skulle halvera förbrukningen, undra om de tagit hänsyn till att framledningstempen är uppemot 80 grader ibland på vintern).

Min favorit är att de inte nämnt tilläggsisolering, fasaden är puts så den kan bli lite jobbig, men vinden har idag cirka 1 dm sågspån, där kan man gott lägga till några decimeter till utan problem. Dessutom är det inte nämnt att byta fönster, trots att flera fönster har spruckna rutor. Nästa år blir det tilläggsisolera taket för oss, om något år till byta ut alla fönster. Dessutom är det inga tätningslister någonstans, det blir att sätta upp snart har vi tänkt.

Hmm vilken förbrukning!! Vi bor på 142 m2 tilläggsisolerad 60tals villa med luft/vatten vp i Skåne, 22 C alla rum på vintern. Stoppar in 3800 kw/år för värme (har separat mätning för detta), det ger en förbrukning på 26 kw/m2 och år.... Varmvatten ej inräknat då den går på separat beredare. Tror det är rekord för ett gammalt hus.

Jag har Danfoss "Living Connect". Hur stor besparingen blir beror på hur man lever. Vårt hus står tomt på dagtid. Vi värmer därför rummen olika mycket vid olika tider på dygnet tex sovrum 21 gr 06-07 samt 22-24 övrig tid 17 gr. TV-rum 21 gr 18-23 vardagar, 16-00 helgdagar övrigt 17 gr. Pss sätt styrs varje rum enskilt beroende på när de används.
Jag upplever bra temperaturstabilitet. Jag räknar med att spara in investeringen ~10k på några år (har fjärrvärm ca 0:50/kWh).
Har haft det i drift sedan januari så jag har inte jätte mycket statistik ännu. Helt nöjd än så länge.
Det är inget trolleri!! besparing görs ju endast på bekostnad av medeltemperatur. Främst kanske genom nattsänkning av temperatur då man har mest förlust.

largab skrev:
Jag har Danfoss "Living Connect". Hur stor besparingen blir beror på hur man lever. Vårt hus står tomt på dagtid. Vi värmer därför rummen olika mycket vid olika tider på dygnet tex sovrum 21 gr 06-07 samt 22-24 övrig tid 17 gr. TV-rum 21 gr 18-23 vardagar, 16-00 helgdagar övrigt 17 gr. Pss sätt styrs varje rum enskilt beroende på när de används.
Jag upplever bra temperaturstabilitet. Jag räknar med att spara in investeringen ~10k på några år (har fjärrvärm ca 0:50/kWh)...
Det kanske är bra, men känns det inte jobbigt att schemalägga hela livet så där?
Sen skall jag göra en okvalificerad gissning: Ni kommer aldrig att kunna konstatera någon besparing.
För att kunna göra det krävs att ni har en basnivå att jämföra med, eller hur. Har ni det?

//Surkartet har talat :o

Jag har ganska bra statistik från verket
FJV13-14-korr.JPG
Skapa konto

Visar normalårskorrigerade värden (normaliserat mot normalårsutetemp). Där kan man ju redan nu ana något.
FJV2014-02.JPG
Skapa konto

Daglig förbrukning i februari. Syns tydlig när vi åkte skidor.

Jag påstår inte att jag sparar mycket. Det var inte det som var syftet med köpet. Är lite teknik-nörd...
FJV-energin går dock till mer än värme så det är inte helt enkelt att fastställa besparingsnivån (varmvatten till dusch, tvättmaskin, diskmaskin).

MEN jag tycker det är fel att såga påståendet om möjlighet till besparingar med bra rumstermostater. Och uttalanden som att "termostater behövs inte på ett injusterat system" är lite 1900-tals tänk. Vi behöver spara energi där det går pga diverse biverkningar. Även om det påverkar livsnödvändigheter som >2kW dammsugare, standbyeffekter > 1 W, törstiga bilar/hojar, härlig gammal glödbelysning etc

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.