8 063 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Energideklaration - fria fantasier eller verklighetsförankrat ?
Ja du ser...bara skitsnack redan från början...roland53 skrev:Har nu pratat med den person som utfört energideklarationen och mycket riktigt, i hans "dataprogram" var det inlagt 15% besparing för elektroniska termostater. Han uppgav att hans chef lagt in denna siffra.
Kontaktade då hans chef som uppgav följande: Ja, det är inlagt 15% i kalkylen men troligen är detta fel. Det finns inga oberoende mätningar än och begäran har gjorts att Energiverket (tror jag det var) skulle komma ut med riktlinjer.
De besparingssiffror som nu finns är baserade på uppgifter från Danfoss.
Han uppgav att den korrekta siffran troligen är 7-8% besparing.
Lite oklart om det var 7-8% från att inte ha termostar alls till elektronisk typ eller om det gällde från standard typ med vax/gas till elektroniska termostater.
MEN helt plötsligt halverades trolig besparing!!!:wow:
Finns det någon här som har personlig erfarenhet och kan ge input angående elektroniska termostaters förträfflighet eller tillkortakommande när det gäller påstådda besparingar?
Behöver du termostater öht?
Energideklarationen kan vara ett utmärkt hjälpmedel för att:
-se om byggnadens energiförbrukning är vettig
-vilka enkla åtgärder som ev kan vidtagas
beroende på vem som gjort deklarationen.
Ditt nyckeltal är 148 kWh/m2, ingår varmvatten i detta? Hur många var det som bodde i hushållet?
Nyckeltalet är aningen högt, beroende på hur gammalt huset är så borde det kunna hamna på 100-120kWh/m2 utan varmvatten.
Ang. din fråga om elektroniska termostatventiler.
Termostatventiler överhuvudtaget har endast funktionen att ta bort övertemperaturer /dessa uppstår oftast i kök och vardags/tv-rum som ligger i söder/väster). Man börjar alltid med att justera in radiatorerna så att man i normalfallet har "rätt" temperatur i alla rum, när detta är gjort så kompletterar man med vanliga termostatventiler i de rum där så behövs.
Ditt nyckeltal är 148 kWh/m2, ingår varmvatten i detta? Hur många var det som bodde i hushållet?
Nyckeltalet är aningen högt, beroende på hur gammalt huset är så borde det kunna hamna på 100-120kWh/m2 utan varmvatten.
Termostatventiler överhuvudtaget har endast funktionen att ta bort övertemperaturer /dessa uppstår oftast i kök och vardags/tv-rum som ligger i söder/väster). Man börjar alltid med att justera in radiatorerna så att man i normalfallet har "rätt" temperatur i alla rum, när detta är gjort så kompletterar man med vanliga termostatventiler i de rum där så behövs.
Redigerat:
För att börja med nyckeltalen:lat skrev:Energideklarationen kan vara ett utmärkt hjälpmedel för att:
Jag har friserat siffrorna i inlägg något bara för att ingen skall kunna spåra vilket hus det gäller och för att ingen person skall känna sig utpekad men nedanstående siffror är korrekta;
Energiprestanda 165 kWh/m2/år varav el 7 kWh/m2/år om du nu kallar detta nyckeltal (ja, jag vet, det är högt
De du nämner om termostaterna läser jag som att framräknad besparing med termostater är helt uppåt väggarna, och det är ytterst lite att spara med termostater för dom behövs inte i första hand, utom på marginalen (ett eller annat rum).?
Nu kommer det nog påhopp från energirådgivningsexperter :wow:
Precis så är det, termostater är i många rum helt överfödiga. Vårat hus som exempel har 4st termostater av totalt 15st radiatorer + innegivare. Justerar man in systemet rätt så behövs bara termostater på några få ställen.lat skrev:Ang. din fråga om elektroniska termostatventiler.
@Roland53
Jag är "energirådgivningsexpert"!
Men jag hatar prylar för prylarnas skull!
I min värld så går man först igenom detta innan man börjar investera i prylar eller annat.
-Räkna fram nyckeltal för värme. Ta hänsyn till ålder & teknisk standard
--Över 200kWh/m2 GÖR NÅT! Du har nåt som är general fel
--150-200kWh/m2 enkla checklistan till att börja med
--120-150 kWh/m2 du bör kunna sänka 5-10%, kolla enkla listan och börja finlira
--100-120kWh/m2 nu blir det till att finlira
--<100kWh/m2 du kan nog vara hyffsat nöjd
OBS Du som har värmepump, sänk alla värden med 30-60% beroende på luft/luft, luft/vatten,bergvärme
-Tonåringar/andra personer i huset med simhud/russin-fingrar. Duschen är till för hygien och inte ett njutningsmedel!
--en 5min dusch kostar ~2kWh
-Konstatera effektiviteten på bef. värmekälla (ved/pellets/värmepump/olja), åtgärda om det bara är en service/justeringsfråga
-Onödigt drag. Täta fönster/dörrar, justera ventilation (ett toapapper ska knappt fastna på en frånluftsventil)
-justera värmesystemet (inreglering av radiatorer är lätt att göra, finns länkar till handböcker här på forumet). Se till att få "rätt" temperatur & jämn temperatur.
-Justera in/installera reglersystem för värme, ta det enklast ev. kompletterat med rumstermostat.
-isolera vindsbjälklag om det är ett gammalt hus med typ bara kutterspån, kan man i princip göra själv.
Sen kan man börja fundera på vad man ska byta ut eller komplettera med.
Allt när naturligtvis bara min åsikt och ingen vetenskaplig sanning!
Jag är "energirådgivningsexpert"!
Men jag hatar prylar för prylarnas skull!
I min värld så går man först igenom detta innan man börjar investera i prylar eller annat.
-Räkna fram nyckeltal för värme. Ta hänsyn till ålder & teknisk standard
OBS Du som har värmepump, sänk alla värden med 30-60% beroende på luft/luft, luft/vatten,bergvärme
-Tonåringar/andra personer i huset med simhud/russin-fingrar. Duschen är till för hygien och inte ett njutningsmedel!
--en 5min dusch kostar ~2kWh
-Konstatera effektiviteten på bef. värmekälla (ved/pellets/värmepump/olja), åtgärda om det bara är en service/justeringsfråga
-Onödigt drag. Täta fönster/dörrar, justera ventilation (ett toapapper ska knappt fastna på en frånluftsventil)
-justera värmesystemet (inreglering av radiatorer är lätt att göra, finns länkar till handböcker här på forumet). Se till att få "rätt" temperatur & jämn temperatur.
-Justera in/installera reglersystem för värme, ta det enklast ev. kompletterat med rumstermostat.
-isolera vindsbjälklag om det är ett gammalt hus med typ bara kutterspån, kan man i princip göra själv.
Sen kan man börja fundera på vad man ska byta ut eller komplettera med.
Allt när naturligtvis bara min åsikt och ingen vetenskaplig sanning!
När jag gjorde Energideklaration på mitt förra hus så gjordes den via mail.....
Vad kostade den?
Tror energideklarationen för radhuset som vi sålde kostade 3500, ren pappersexercis. Jag tänkte då att man borde göra en webbtjänst för detta för en 500:ing. Föll på att sambon som är mera byggingenjör än jag inte ville bli certifierad energirådgivare.
Tror energideklarationen för radhuset som vi sålde kostade 3500, ren pappersexercis. Jag tänkte då att man borde göra en webbtjänst för detta för en 500:ing. Föll på att sambon som är mera byggingenjör än jag inte ville bli certifierad energirådgivare.
Intressant, kapar tråden lite med en fråga.lat skrev:-Räkna fram nyckeltal för värme. Ta hänsyn till ålder & teknisk standard
Gör av med 6200kWh/år (2013) på värme och VV, har bergvärme och ca 125m2 uppvärmt till 21-22°. Går detta som ett energieffektivt hus då?
Hej,MB77 skrev:
Skulle säga att det är ganska dåligt, men det beror en hel del på din bergvärmepump. Räknar man med COP 3 i snitt så hamnar du på nästan 149 kWh / m2 / år.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
MB77 Det är riktigt bra värden!MB77 skrev:
Bry dig inte om vad Vectrex skriver, han är bara avundsjuk
Vectrex, berätta om ditt eget hus nu! Upp till bevis
@knockonwood
man måste skilja på köpta kWh och husets transmissionsförluster!
Om jag har ett hus (som mitt eget) som gör av med ~78kWh/m2 enl. energideklaration så är ju det rätt bra (detta är transmissionsförlusten). Men det blir inget lågenergihus?
Men förbrukningen är med el & ved i dagsläget, skulle jag istället sätta in en bergvärmepump så skulle jag sannolikt hamna på ~31kWh/m2 och då skulle huset helt plötsligt (nästan) klassa som lågenergihus. Men husets transmissionsförlust har ju inte förändrats!
Så jag skulle säga att MB77 ska ta och kolla upp sin förbrukning, för jag tror att han har en del att hämta hem.
Sen är ju problemet det att om du redan investerat i en vp så kan det vara svårt att räkna hem ytterligare investeringar.
Låt oss säga att tilläggsisolering av vindsbjälklaget sänker transmissionsförlusten med 2.000kWh, men med en bra bergvärmepump så sjunker förbrukningen (den köpta energin) bara med 500kWh.
man måste skilja på köpta kWh och husets transmissionsförluster!
Om jag har ett hus (som mitt eget) som gör av med ~78kWh/m2 enl. energideklaration så är ju det rätt bra (detta är transmissionsförlusten). Men det blir inget lågenergihus?
Men förbrukningen är med el & ved i dagsläget, skulle jag istället sätta in en bergvärmepump så skulle jag sannolikt hamna på ~31kWh/m2 och då skulle huset helt plötsligt (nästan) klassa som lågenergihus. Men husets transmissionsförlust har ju inte förändrats!
Så jag skulle säga att MB77 ska ta och kolla upp sin förbrukning, för jag tror att han har en del att hämta hem.
Sen är ju problemet det att om du redan investerat i en vp så kan det vara svårt att räkna hem ytterligare investeringar.
Låt oss säga att tilläggsisolering av vindsbjälklaget sänker transmissionsförlusten med 2.000kWh, men med en bra bergvärmepump så sjunker förbrukningen (den köpta energin) bara med 500kWh.