Hej! Nytt år, nya projekt. Vårt hus är byggd 1949 och med ursprungliga tvåglasfönster. Ni vet, de med hasp och "isolerande" luft mellan de isärtagningsbara fönstren...
Enligt Tibber så ligger vår elförbrukning en bra bit ovanför "normalvillan". Ca 90 kvm, 12000 kWh årligen, Nordöstra Skåne, uppvärmning L/V pump med vattenradiatorer och kakelugn. Förra året omdränerat och takbytt, som kanske inte syns i elförbrukningen än. Min fråga är alltså:
Hur mycket på ett ungefär kan jag spara in på el om jag byter husets alla 8 fönster till nya treglasvariant?
Jag har en bekant, som anlitade en firma, som monterade måttbeställda moderna treglasfönster från Litauen. För 5 år sedan och de ser fortfarande fabriksnya ut. Priset? Inkl montering, ca 1/3 del av en svensk produkt med motsvarande kvalité.
Nu är det så att i fönsterhålen finns en vertikalt tvådelad fönster och öppnas utåt. Den ena höger, den andra vänsteråt. Är det någon skillnad om jag köper en ruta (istället för två smalare) med varierbar öppning?
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo G.