19 802 läst ·
27 svar
20k läst
27 svar
Energibesparing med ny inomhusgivare till fjärrvärme
Jag misstänker att min urgamla klump till cirk.pump inte är av någon "finare" sort, och har funderat på att byta ut den. Några tips på vad man ska titta efter om man vill ha en med tryckreglering. Det är till ett gammal oisolerat hus på 250kv i 1,5 plan från 1908, så det går åt lite uppvärmning, är jag rädd 
Sorry om jag kapat tråden lite, men jag hoppas att diskussionen varit av intresse även för TS.
Sorry om jag kapat tråden lite, men jag hoppas att diskussionen varit av intresse även för TS.
Jag har fjv. Jag har en ute-givare som styr fram-tempen. En innegivare känns lite bakvänt. Tvivlar starkt på besparingspotentialen.pelpet skrev:I energideklarationen till det nyinköpta huset står det att jag kan spara 2000 kWh/år genom att installera ny regleringsteknik med innegivare till befintlig värmekälla. 8500 kr ska det kosta, enligt dokumentet. Det ger en återbetalningstid på 7 år.
Vad handlar det här om, och vad är det för givare som skall installeras, och hur ska den installeras? Huset har fjärrvärme idag och individuella termostater på radiatorerna.
@pelpet
Vad är din nuvarande förbrukning?
Eftersom du har fjv så har du också nån form av reglersystem för detta, beroende på hur modernt detta är så kan det med största säkerhet kompletteras med en rumsgivare.
Att du skulle kunna spara 2.000kWh/år (vilket jag gissar är ~10% av din nuvarande förbrukning) tvivlar jag starkt på! Däremot så kan du få ett jämnare inne klimat och en liten besparing.
Vad heter nuvarande reglersystem?
Eftersom du har fjv så har du också nån form av reglersystem för detta, beroende på hur modernt detta är så kan det med största säkerhet kompletteras med en rumsgivare.
Att du skulle kunna spara 2.000kWh/år (vilket jag gissar är ~10% av din nuvarande förbrukning) tvivlar jag starkt på! Däremot så kan du få ett jämnare inne klimat och en liten besparing.
Grundtanken med bara innetempgivare är att huset är mycket trögt att reglera, dvs, det tar lång tid för tempen att öka/sjunka inne vid en tempförändring ute. Samtidigt får en förändring av elementens effekt en ganska snabb effekt. Resultatet blir då att genom att mäta innetemperaturen och justera elementen utifrån små variationer i den kan man hålla en mycket mer exakt och jämn temperatur inne, än om man mäter de frekventa och relativt kraftiga tempvariationerna ute och reglerar på dem. Själv hyser jag inga tvivel om att detta är ett bättre sätt. Hur mycket det sen kan spara är säkert väldigt individuellt.largab skrev:
Idag vet jag inte, eftersom jag inte har tillträtt huset ännu och inte hunnit kolla upp systemet ordentligt. Förre ägaren förbrukade 19000 kWh fjärrvärme. Det var en äldre man, och vi som flyttar in är en barnfamilj på två vuxna och två småbarn.lat skrev:@pelpet
Jag tycker också att det låter väldigt mycket med 10% besparing bara på regleringen.
Du får undersöka hur regleringen funkar. Om den är så vinglig och inte går att justera bättre än att du måste ha runt två grader för varmt i snitt för att det inte ska bli för kallt när temperaturen "dippar" är det ungefär så mycket du kan spara på ett bättre reglersystem.pelpet skrev:
Nu skriver jag igen om något som jag inte har egen erfarenhet av, men så länge vi bara har att göra med växlande utomhustemperatur är det bättre med utomhusgivare. Detta eftersom systemet kompenserar för förändringar i utomhustemperaturen innan dessa slagit igenom inomhus.thomasx skrev:Grundtanken med bara innetempgivare är att huset är mycket trögt att reglera, dvs, det tar lång tid för tempen att öka/sjunka inne vid en tempförändring ute. Samtidigt får en förändring av elementens effekt en ganska snabb effekt. Resultatet blir då att genom att mäta innetemperaturen och justera elementen utifrån små variationer i den kan man hålla en mycket mer exakt och jämn temperatur inne, än om man mäter de frekventa och relativt kraftiga tempvariationerna ute och reglerar på dem. Själv hyser jag inga tvivel om att detta är ett bättre sätt. Hur mycket det sen kan spara är säkert väldigt individuellt.
Problemet är att ett system med bara utomhusgivare inte tar hänsyn till andra värmekällor. Om det blåser krävs det mer värme. Om solen skiner, om många människor vistas i huset eller om någon eldar i en kamin eller bakar bröd behövs inte lika mycket värme. Detta kan inomhusgivaren kompensera för. Det bästa är alltså att ha både inomhus och utomhusgivare.
Erik
Nja, då inomhustemperaturen oftast reagerar ganska långsamt på förändring i utomhustempen, men relativt snabbt på förändring i elementeffekt, och en inomhusgivare därtill har 100% koll på just inomhustempen som är det som ska regleras, så blir ett reglersystem med inomhusgivare mer exakt än ett med utomhusgivare. Det behövs inte kompenseras i förväg, ty vi ska inte börja värma inomhus innan värmen behövs, för då blir det för varmt, och det är just vad som kan hända ibland med utomhusgivare, när det plötsligt blir väldigt kallt ute, blir det lika plötsligt väldigt varmt inne. En sådan sak händer inte med inomhusgivare. När det plötsligt blir väldigt kallt ute räcker det att tempen inomhus sjunker bråkdelar av en grad för att inomhusregleringen ska börja styra ut.Avemo skrev:Nu skriver jag igen om något som jag inte har egen erfarenhet av, men så länge vi bara har att göra med växlande utomhustemperatur är det bättre med utomhusgivare. Detta eftersom systemet kompenserar för förändringar i utomhustemperaturen innan dessa slagit igenom inomhus.
Problemet är att ett system med bara utomhusgivare inte tar hänsyn till andra värmekällor. Om det blåser krävs det mer värme. Om solen skiner, om många människor vistas i huset eller om någon eldar i en kamin eller bakar bröd behövs inte lika mycket värme. Detta kan inomhusgivaren kompensera för. Det bästa är alltså att ha både inomhus och utomhusgivare.
Erik
Den i reglertekniska sammanhang så kallade "framkopplingen" som en utomhusgivare innebär behövs helt enkelt inte pga reglersystemets tröghet. Det är i alla fall vad jag lärt mig.
Jag har fått lära mig att ju trögare ett system är desto större nytta har man av framkoppling. Sedan är det givetvis mer pyssel med att trimma in systemet med utomhusgivare så att det håller en jämn temperatur vid växlande utomhustemperatur. Misslyckas man med detta kan det bli som du skriver att det blir varmare inomhus då det blir kallare utomhus. Inte därför att det är något fel på framkopplingen utan för att systemet är felaktigt intrimmat.
Erik
Erik
Ja det finns ju flera delar i ett styrsystem som kan vara olika tröga, som jag försökte beskriva är det ofta så i detta fallet att "objektet"/huset som ska värmas upp, är det som reagerar trögt på yttre förändringar, själva reglercentralen/hjärnan i ju i detta fallet i princip omedelbar och regleringen till elementen är relativt snabb jämfört med husets reaktioner på omgivningen. Det är förhållandet mellan trögheten i påverkan av de yttre faktorerna och den relativa snabbeheten i påverkan av ändrad elementeffekt som gör nyttan av en yttre tempgivare mindre.Avemo skrev:Jag har fått lära mig att ju trögare ett system är desto större nytta har man av framkoppling. Sedan är det givetvis mer pyssel med att trimma in systemet med utomhusgivare så att det håller en jämn temperatur vid växlande utomhustemperatur. Misslyckas man med detta kan det bli som du skriver att det blir varmare inomhus då det blir kallare utomhus. Inte därför att det är något fel på framkopplingen utan för att systemet är felaktigt intrimmat.
Erik
Som vanligt så är inget svart eller vitt!
Ett reglersystem med BÅDE ute & rumsgivare har bättre möjlighet att fungera optimalt!
Utegivaren känner av förändringar INNAN dessa får genomslag på rumstemperaturen.
Rumsgivaren kompenserar för extra värmetillskott eller undertemperatur p.g.a tex öppna fönster. Eftersom man normalt bara har 1 rumsgivare så bör den sitta centralt och gärna i tex vardagsrummet.
Vill man kan man dessutom komplettera med termostatventiler i de övriga rum där man "riskerar" övertemperaturer, tex kök.
Ett reglersystem med BÅDE ute & rumsgivare har bättre möjlighet att fungera optimalt!
Utegivaren känner av förändringar INNAN dessa får genomslag på rumstemperaturen.
Rumsgivaren kompenserar för extra värmetillskott eller undertemperatur p.g.a tex öppna fönster. Eftersom man normalt bara har 1 rumsgivare så bör den sitta centralt och gärna i tex vardagsrummet.
Vill man kan man dessutom komplettera med termostatventiler i de övriga rum där man "riskerar" övertemperaturer, tex kök.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Nya vitvaror är djupare hur gör ni?
Vitvaror -
Någon som bytt fjärrvärmecentral från 1970-talet mot ny - energibesparingar?
Värme allmänt -
Uppdatera till nyare inomhusgivare
Värme allmänt -
Ny rubrik? - Energibesparing/Miljövänligt
Information & Feedback