4 303 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Endast tändtrådar i ett rör?
Sida 1 av 2
Tanken är att i ett rör ha fas(er) och PE+N och med detta gå in i en takdosa.
I samma takdosa kommer det in ett annat rör med endast olika tändtrådar.
Sedan plintas PE+N i dosan och fördelas på ett antal utgående rör tillsammans med tändtrådar och faser.
Är det tillåtet att dra endast tändtrådar (ingen PE+N) i ett rör?
OSB! Faser och tändtrådar i båda rör tillhör samma grupp.
I samma takdosa kommer det in ett annat rör med endast olika tändtrådar.
Sedan plintas PE+N i dosan och fördelas på ett antal utgående rör tillsammans med tändtrådar och faser.
Är det tillåtet att dra endast tändtrådar (ingen PE+N) i ett rör?
OSB! Faser och tändtrådar i båda rör tillhör samma grupp.
Ja, om man frånser att det behövs behörighet för att koppla in det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, men frågan är varför man ska göra det. Är ju både dyrare och tar mer tid. Dessutom så är det inte praxis att göra så.
Edit: Förtydligande, mitt svar gällde frågan om endast tändtrådar i samma rör.
//Patrik
Edit: Förtydligande, mitt svar gällde frågan om endast tändtrådar i samma rör.
//Patrik
Redigerat:
???så brukar det vara...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Borde det inte finnas en fas i detta rör också? Eller matas strömbrytaren från ett annat rör?? Det är kanske lite udda.
Det finns en allmän regel om att hålla ihop kretsarna:
521.8.1: Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt, då varje kabel ska innehålla samtliga faser.
En krets får alltså inte fördelas mellan flera kablar, t.ex L1-L3 i en kabel och N,PE i en annan. Om det är så som det antyds så finns det en fas som går i olika rör dels till takdosan och dels till strömbrytaren. Det viktiga är väl att det tydligt framgår i centralen så att ingen flyttar på ena fasledaren till en annan fas t.ex.
Det finns en allmän regel om att hålla ihop kretsarna:
521.8.1: Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt, då varje kabel ska innehålla samtliga faser.
En krets får alltså inte fördelas mellan flera kablar, t.ex L1-L3 i en kabel och N,PE i en annan. Om det är så som det antyds så finns det en fas som går i olika rör dels till takdosan och dels till strömbrytaren. Det viktiga är väl att det tydligt framgår i centralen så att ingen flyttar på ena fasledaren till en annan fas t.ex.
Vi drar rätt mycket bus-system nu och då är det väldigt vanligt att gruppera belysningarna i vissa dosor och vägguttagen i andra.
I belysningsdosorna blir det oftast bara tändtrådar och nolla.
I belysningsdosorna blir det oftast bara tändtrådar och nolla.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Missade du den himlande smileyn i slutet på posten?
Men för övrigt håller jag med dig i sak, men det finns nog med trådar om behörighetsproblemet.
Men för övrigt håller jag med dig i sak, men det finns nog med trådar om behörighetsproblemet.
För att förtydliga det hela ytterligare så kan jag säga att det rör sig om busskoppling i samband med renovering. De tändande trådarna från brytaktorn tillsammans en fas (samma grupp) och PE+N rymms inte om man ska ha PE+N i båda rör som går från central till takdosan. Det är altså frågan om en paralell dragning från central till takdosa.R_Strandberg skrev:
Det är inte aktuellt att bryta upp väggar och tak för att lägga nya större rör. I så fall får man ta bort funktionalitet i rummet.
Nu har jag bildanimeringen avstäng, så jag ser inte vad smilisarna "gör". Och det är lite svårt att tolka smilisarna. Ska denna tolkas som att TS inte alls har behörighet, men att han skriver det för att få stopp på behörighetsdiskussionerna? Eller att han har behörighet och är glad för det?norrbottenstorpet skrev:
Fast som sagt, det finns tillräckligt med behörighetsdiskussioner. Och jag vet inte någon enda som har lett någonstans.
Dra parallellt men märk upp det dels på gruppschemat/kopplingsschemat men även på centralen så att det inte kan förväxlas i framtiden.