Isakare Isakare skrev:
Knappat runt i SVT appen och i TVns inställningar utan att hitta
I mobilappen
Publik klappar, live-event skärm, spelfunktioner, tidsindikator, mörk sal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Knappat runt i SVT appen och i TVns inställningar utan att hitta den.
I SVT-appen för Android TV så trycker du "uppåt" två gånger så kommer inställningarna fram.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Bra eller dåligt är väldigt subjektivt. Jag som är van vid satellitsänd TV tycker att TV via fiber är sämre.
Du har rätt. Jag jobbar med detta så jag vet.

Via satellit är det inte ovanligt att Canal Digital kör uppåt 15 Mbit per sekund i bitrate och då blir det bra bildkvalitet. Samtidigt kör Boxer via marknätet oftast 3 – 4 Mbit/s och i fiber är det inte ovanligt att de kör så lågt som 1 – 2 Mbit/sek.

Jag skrev även om det på min hemsida för länge sen.
https://www.gestrikeantennservice.com/2017/02/26/definitionen-av-hd-tv/
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Du har rätt. Jag jobbar med detta så jag vet.

Via satellit är det inte ovanligt att Canal Digital kör uppåt 15 Mbit per sekund i bitrate och då blir det bra bildkvalitet. Samtidigt kör Boxer via marknätet oftast 3 – 4 Mbit/s och i fiber är det inte ovanligt att de kör så lågt som 1 – 2 Mbit/sek.

Jag skrev även om det på min hemsida för länge sen.
[länk]
Men det skiljer väl i funktioner också?
Har aldrig haft satellit, men kan man där hoppa in mitt i ett program och titta från början eller se det efterhand genom att bara välja det i kanaltablån?
 
Kollar nu SVT1 via fiber och jag får att det rullar på med ca 9Mbit/s i direktsändning.
 
A AndersS skrev:
Men det skiljer väl i funktioner också?
Har aldrig haft satellit, men kan man där hoppa in mitt i ett program och titta från början eller se det efterhand genom att bara välja det i kanaltablån?
Nej det är bara direktsändning. Vill man backa i pågående program så ser man reprisen via internet.
 
Vad är det fiber/TV leverantör som kör med 1-2 Mbit/s, så låga siffror hade man inte ens på xDSL-tiden (om TV gick att leverera över koppar)?
 
A AndersS skrev:
Vad är det fiber/TV leverantör som kör med 1-2 Mbit/s, så låga siffror hade man inte ens på xDSL-tiden (om TV gick att leverera över koppar)?
Nu är det några år sedan men när jag skrev det körde Cantab med 1-2 Mbit/s.
https://cantab.se/
 
mudder mudder skrev:
Nu är det några år sedan men när jag skrev det körde Cantab med 1-2 Mbit/s.
[länk]
Misstänkte det😉
Nä, med fiber även mobilt får du betydligt bättre idag.
Du får justera dina värden mot 10 Mbit/s, så HD-TV är inga problem.
 
Tycker det skulle vara jätteintressant att se faktiskta bitrates för de olika transmissionsmetoderna. Sedan är ju inte videokompressionen gjord på samma sätt i alla fall, men ändå intressanta siffror.
 
Ytterst få ser skillnad på det i praktiken hemma, även påverkat av "TV", teknik/storlek.
Har väl kört IPTV i snart 20 år och idag en gammal Panasonic 50" från 2010 som klarar HD.
 
T Tovan skrev:
Precis hjälpt en bekant som bor i allmännytta och hittills haft ett minimalt utbud (Tv1-9 ungefär) via tre hål i väggen. Släcks snart ner. De har erbjudits bredbands-tv och kommer inte att betala något. Varesig box eller abbonemang. Kolla [länk] om de täcker din adress
Jag upptäckte denna idag. Bor man i vissa hus med Tele2 kan man få gratis tillgång till ett basutbud via appen.

https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud

/Höghus

Skärmdump som visar steg för att komma igång med Tele2 Play-appen för gratis TV-kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Ytterst få ser skillnad på det i praktiken hemma, även påverkat av "TV", teknik/storlek.
Har väl kört IPTV i snart 20 år och idag en gammal Panasonic 50" från 2010 som klarar HD.
Well, nu är det ju inte alla som sitter med en 14år gammal HDtv.....:)

Jag slangade nyligen ner filmen Oppenheimer - 80Gbyte på disk. Det borde bli cirka 60Mbit per s. Otroligt bra bild.
 
Var FullHD jag har kom jag på och plasma, då deras mest avancerade.
Men visst har det hänt mycket. Men det är när man går upp i storlek som det blir skillnad med flera pixlar.
 
A AndersS skrev:
Var FullHD jag har kom jag på och plasma, då deras mest avancerade.
Men visst har det hänt mycket. Men det är när man går upp i storlek som det blir skillnad med flera pixlar.
Det har hänt *enormt* mycket och det har inte bara med upplösning att göra. Allt annat har blivit otroligt mycket bättre också, man bara inser det inte innan man har något att jämföra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.