Håller på att planerar ett kök i en brf lägenhet med endast 1fas 25A. Sist jag gjorde kök hade jag 3*20A att tillgå så då var det lite enklare.

Idag står det en "vanlig" spis med glashäll och varmluftugn. På en 20A säkring. (Bifogar bilder på proppskåp)

Mina önskemål är att installera som nedan. Vad tror ni? kommer det att fungera?

Häll,

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70222818/

spec,

Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7100W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.

Ugn,

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20300917/

spec

Minsta säkring: 13A.
Spänning: 220-240V.

Och så klart,

Kyl och Frys

Diskmaskin

Fläkt

Belysning

Bilder på proppskåpet,

Ett proppskåp med säkringar, en elektricitetsmätare och en huvudsäkring, i en bostadsfastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal proppskåpssäkring märkt 25A i en lägenhet.
Skapa konto

Närbild på gammalt proppskåp med en 25A säkring och märkning för spis.
Skapa konto

Närbild på ett äldre proppskåp med två 10A säkringar och en nollskensindikator.
Skapa konto

Proppskåp med gammal säkring på 25A och beskrivande etiketter, relaterat till köksrenovering.
Skapa konto

Installera kan du göra, men du kommer inte kunna köra full kräm på allt samtidigt.
Du kommer riskera att huvudsäkringen går.

Kolla med BRFen om ni inte kan byta till trefas enskillt eller alla lgh på en gång.
Den där centralen är det dags att byta. :D

Det är i första hand matlagningsvanorna som styr om det fungerar. Om du i dagsläget kan laga mat utan att säkringen går så kan du det troligen framöver också. Du kommer inte att kunna ha spis och ugn maxade samtidigt, men det kan du inte idag heller. De flesta tror jag klarar sig utmärkt med enfas 20 A till matlagningen.

EyEr0n skrev:
Installera kan du göra, men du kommer inte kunna köra full kräm på allt samtidigt.
Du kommer riskera att huvudsäkringen går.

Kolla med BRFen om ni inte kan byta till trefas enskillt eller alla lgh på en gång.
Den där centralen är det dags att byta. :D
Har kollat med föreningen om 3 fas, de tyckte jag skulle ringa deras elektriker så skulle jag få förklarat för mig varför man inte behöver 3 fas...

Centralen är väl inte det nyaste kanske...

Avemo skrev:
Det är i första hand matlagningsvanorna som styr om det fungerar. Om du i dagsläget kan laga mat utan att säkringen går så kan du det troligen framöver också. Du kommer inte att kunna ha spis och ugn maxade samtidigt, men det kan du inte idag heller. De flesta tror jag klarar sig utmärkt med enfas 20 A till matlagningen.
Ok, ungefär som jag trodde då. Säkringen har inte gått på 15år, så det borde ju fungera då om man tänker sig för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.