gaia skrev:
No ja, då får du ju vatten som är över 90 grader att lagra i tankar.... vad önskar du dej mer? ;)
gaia
Aldrig är man riktigt nöjd. Jag vill ha mera, mera,mera. ;)

gaia skrev:
Idag monteras shuntautomatik .... som tydligen är bra att ha ... vi får se om det gör nytta...
gaia
Värmen i tankarna kommer räcka bra mycket längre o inne tempen bör bli jämnare särskillt då ute tempen börjar åka jojo.. ;)

Majgårdarna
gaia vad har du för rökgas temp i din Atmos vid full drift?

Mvh/Andreas

Andreas_Hansson skrev:
gaia vad har du för rökgas temp i  din Atmos vid full drift?

Mvh/Andreas
Den låg på 260 utan gafflar som bromsar rökgaser ( motsvarighet för skruvade plåtar som sitter i rökgångar i andra pannor... vad det nu heter? ).
Enligt sista rapporten från pannrummet: med gafflar i pendlar den upp till max 230 grader. Helt OK med tanke att skorstenen är ca12m ( går genom 2 våningar och kalvind) och skall inte vara för kall i toppen ;). Primärluften är inställd i läge minimum... tror inte att ökning ger lägre röktemp :-/. Vi är fortfarande i inlärningsfasen.
Man kan enbart justera primerluftmängden på denna panna... och ladda in ved och sota den förstås .... så det är inte mycket man kan laborera med :(.
Hur ligger det till i din BAXI?
gaia

2an skrev:
Värmen i tankarna kommer räcka bra mycket längre o inne tempen bör bli jämnare särskillt då ute tempen börjar åka jojo.. ;)
No ja, det var inte min idee att spendera 2000 på detta manik ;).
Jag hade min teori att om man släper ut till systemmet det högsta temp som behövs en vinterdag ( 50-60)och om det är fortfarande ingen vinter så tar radiatorer med termostater bara det som behövs. Vist snurrar det vatten i onödan men den snurrar ju inomhus. Värms huset av snurrandet så stängs ju radiatorer .... så mycket varmare kan det inte bli i huset, eller? Man börjar ändå elda då värmen behövs.
Alla envisas kalla detta  "vattensnurrandet" förluster men jag kan faktisk inte se vad jag förlorar i en villa med pannrum i källaren ??? Värmen stannar ju inomhus  ::). Och varför skulle man springa till källaren och reglera shunten manuellt , kan jag inte förstå heller. No ja, till slut blev jag övertalad att det är bra att ha. Men jag ser fortfarande inga fördelar då vi redan har radiatortermostater och har ingen golvvärme där man skall begränsa temp ut. Kan någon förklara för mej fördelen med  shuntautomatik så att jag fattar ?
tack på förhand
gaia

Majgårdarna
Jag ligger på 170-180 grader ungefär. Har 70 grader 1meter ner i pipan.Helt okej :)

Andreas_Hansson skrev:
Jag ligger på 170-180 grader ungefär. Har 70 grader 1meter ner i pipan.Helt okej  :)
OOOOH fina värden! Atmos förlorar :'(. Vi släper några verkningsgrad % genom skorsten. Har inte kollat temperaturen i toppen men om den ligger på 70 som hos dej betyder det då att jag får lika mycket till godo av min Atmos som du av din Baxi? Om jag får klassa min skorsten som en extra radiator ;)
gaia

gaia skrev:
Kan någon förklara för mej fördelen med shuntautomatik så att jag fattar ?
tack på förhand
gaia
Ja en av fördelarna är att shuntmotorn ligger och reglerar hela tiden och inte pyttsar ut mer än nödvändigt, vilket i sin tur gör att mindre returvatten går in i botten på tanken/tankarna, detta gör ju då att skiktningen behålls mer intakt och att värmen stannar kvar längre i tank.
Ju mindre man skickar i retur till botten i tanken ju bättre är det enligt mig.
Sedan spar man väl lite genom att inte skicka 60gr i stigerledningen om det inte behövs, visst stannar det inom huset men trossbotten behöver ju inte värmas i onödan, även om detta problem är underordnat det övre tror jag.

Känns detta bra?

dedden skrev:
Ja en av fördelarna är att shuntmotorn ligger och reglerar hela tiden och inte pyttsar ut mer än nödvändigt, vilket i sin tur gör att mindre returvatten går in i botten på tanken/tankarna, detta gör ju då att skiktningen behålls mer intakt och att värmen stannar kvar längre i tank.
Ju mindre man skickar i retur till botten i tanken ju bättre är det enligt mig.

Känns detta bra?
Ja, Tackar så mycket... . Visst har jag glömt acktankar i min resonemang :-[. Hade jag fått det förklarat så som du gjorde så skulle jag inte bråka här hemma .... men ingen har sagt ett ljud om siktningen .... så jag kunde inte se den så viktiga fördelen med det.
i min iver har jag startat ett nytt tråd för att inte blanda in denna tema här .... nu är jag litet klokare igen...tack!
gaia

Min rökgas i min Atmos pendlar ganska rejält, men ligger vid cirka 220grader vid bra ös.
Angående primärluften så ska den dras ut cirka 10mm om man eldar gran/tall. Inställningen vid leverans är för att elda bokskog(Tjeckien). Jag hade problem i början när jag eldade byggavfall, gamla lister och skit. Pannan fick inte i sig luft, dragspjället började flaxa och pannan skjöt en eldkvast på baksidan. Då kan jag lova att jag var lite stressad.....

GAIA, har du sett några beläggningar i din Atmos. Har fått något blankt i min efter bara några veckors drift. Vet inte om det beror på skräpveden som jag körde i början eller omdet beror på att jag snåeldar. Eller om det är normalt. Det känns som det blir lite "snåleldning" när amn fyller hela pannan med riktig ved...

/Thrax

thrax skrev:
GAIA, har du sett några beläggningar i din Atmos.
/Thrax
Hej Thrax!
Det ser ut som om plåten är lackat med högblank svart färg där i övre kammaren ;D. Det är helt normalt och kom redan efter ett par brasor med björkved hos oss. Det påstås att den där glänssoten ger en viss rostskydd ;). Det sitter så hård så det är omöjligt att skrappa. Det är i alla fall inget att oroa sej för. Bara det ser inte likadant ut i skorstenen - det har vi faktiskt haft när vi eldade i den gamla pannan;D.
Alla pannor med omvänd förbränning ser lika lackade ut inne i vedmagasinet eftersom veden brinner inte där och temperaturen är relativt låg. Annars måste det gå att bränna bort det om man låter brasan gå direkt till skorstenen som vid öppen lucka men sån kosmetik bryr vi oss inte om :).
;D ;D vi har också haft puffar med fyreverkeri men nu verkar det som om att vi har hittat rätt inställning på primärluften. Pannan fick för mycket luft och det brann för mycket ved på en gång ;D. Så fick vi pumpa ut varm vatten till tankarna med ladomat så snabbt det bara gick ;D.
Idag ligger röken på 210 grader ( vi började säsongen med 260 :-[).
Panntemp pendlar också mycket hos oss 80- 90 men har aldrig kommit upp till 100 ( då ska fläkten stanna). Tankar laddas 95 uppe och 85 nere. Just nu kör ladpumpen fortfarande på 3 men det är alldeles för häftigt och det är kanske därför får vi tempskilnad ca 5 grader mellan dom 3 tankar vi har. Vid nästa eldning för vi minska hastigheten. Vi försöker ändra en ting i taget för att se åt vilket håll det viker och varför. Idag var det inga puffar! Hurra!
No ja, man lär sej så småningom att kontrollera förbränningstemperaturen genom att spotta på rökröret ;D ....men just nu är allt nytt och ovant.
Jag förstår mej inte på beskrivningen hur primärluften ska ställas in. Är det ingen risk att man stänger luftspjället helt?
Får stoppa huvud i pannan när den är kall och undersöka den där luftklaffen ;).
Vår Atmos är placerad så olyckligt att det är svårt att nå luftreglerpinne när den är varm ( längst in i hörnan). Litet irriterande att ett par milimeter på detta pinne gör så stor skilnad och det är så svårt att komma åt och mäta/ ställa det så någgrant :(. I år eldar vi mest björk + litet ek och al så man kanske slipper skruva fram och tillbaka när man hittar det rätta läge till slut ;).
Vi fick en trevlig bonus när vi handlade vår Atmos - en benzindriven elaggregat som kan hålla pumpar och fläkten igång i fall strömavbrott. Erbjudande gällde en viss tid i år .... har du också haft samma tur?
gaia

Köpte min installtion redan förra året!
Den har stått till sig....

Hur har du kopplat in reservströmmen?
Jag har lurat på om man skulle ha alla cirkpumpar sitta med stickproppar som man kan flytta till elagg om det är strömlöst.

Som jag förstått så bakskjuterpannan när den får för lite luft.
Lövträ kräver lite luft/brinner sakta.
Barrskog brinner häftigt och kräver mer luft.

Skönt att höra att beläggningen i pannan inte är fel.

/Thrax

thrax skrev:
Skönt att höra att beläggningen i pannan inte är fel.

/Thrax
Så va det hos mej oxå när jag eldade med ved..
Fast jag skrapade som f-n o jag trodde pannan va ren så flagnade de bort ett tunnt skickt då jag satte igång pelletsbrännaren.. Så nu är den helt ren.. :)

Radiatorpump och pannan har stickkontakter så jag hoppas det fungerar att koppla på när det behövs :).
Det brann häftigt i hela vedmagasinet och den puffade när pannan var mycket varmt och i full gång först ca 1 timme efter upptändning. Vi drog den slutsatsen att det är för mycket luft och för häftig brasa och för mycket rök som ska ut. Har för mej att det ska brinna och glöda nere på rostern men inte i hela vedmagasinet :-/. Det känndes i alla fall som om underförbränning försökte omvandlas till överförbränning som om det bara akcellerade uppåt:-/.Vi kunde inte ladda pannan fullt för då brann det häftigare och puffade ännu mer.

Hur mycket av vedmängden brinner det hos dej?

Vår skorsten är inte det bästa lösning: murad med stor area men sista 2,5m sitter det en insatsrör 12cm i diameter ( arvet efter oljepannan) och vi har installerat en hjälpfläkt på toppen. Röret och fläkten skall bort innan jul. Det är kanske det som stör?
Angående keramiken så ser våran inte ut som på Atmos bilder. Roster är sej lik men i brännkammaren har vi bara en bit som liknar ett litet tak ( ett "V" upp och ner).Pannan heter DC40SFE. Är det den modellen du har?
gaia

Majgårdarna
Det där med luft inställningarna är klurigt.
Jag fick det förklarat så här av min tillverkare.
Primär luft spjäl =gashantag .Eldar du med barr ved så kan man dra på lite mer "mindre energi i barr"
Eldar du med björk ek bok osv så ska man sänka lite för att skona kermaiken.Eldar man med björk och har primären på fullt öppen så kan pannan ge upp till 50kw men det skulle man undvika.. På sekundären justerar man in så man får en fin blålåga. Nu vet jag inte om det här är riktigt men jag tyckte det var enkelt förklarat på nå vis :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.