70 328 läst ·
377 svar
70k läst
377 svar
En väldigt långdragen tråd om ett hyvelbänksbygge...
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ingen fara, jag gjorde bussningar ändå även om det nog är lite overkill
Då tackar jag för lånet @findus42, bänken har fungerat utmärkt, inget har gått sönder
bänken har använts till allt möjligt men mest till hyvling, framtången är moddad lite grann då den inte nöp fast ämnet riktigt, limmade på två tunna gummi bitar och ruggade upp dessa. Baktången har en tendens att röra sig bakåt någon centimeter när man spänner åt men det gör inte så mycket, utan den nyper åt tillräckligt för att klara av när en NOVIS rycker och sliter med hyvlingen
Riktigt skönt att kunna spänna tängerna med foten!
Bifogar några bilder på ett av projekten, värmeljushållare med infälld valchromat, behandlad med osmohårdvaxolja och slipduk.
Så nu söker denna bänk nya utmaningar, skicka ett PM till mig eller Findus.
Riktigt skönt att kunna spänna tängerna med foten!
Bifogar några bilder på ett av projekten, värmeljushållare med infälld valchromat, behandlad med osmohårdvaxolja och slipduk.
Så nu söker denna bänk nya utmaningar, skicka ett PM till mig eller Findus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skummade igenom senaste fine woodworking o utan att hamna i copyrighttrubbel kan jag tipsa om att de gör en väldigt billig Mixonvise baserad på hantelstänger. Smart o billiga trapetsgängor o smårattar. Inte så mycket rörelsemån men funkar nog till det mesta jag tänkt spänna fast.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Köper man ett set med vikter kan man ju svetsa på lagom storlek av dessa på muttrarna. Just massan i rattarna tycker jag är en viktig del av funktionen i ett moxon vise. Troligtvis är de gjutjärn men det brukar gå bra att punktsvetsa med pinne.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag är seriöst inne på att sno ihop en Moxonvise mha hantelstänger. Någon runt Malmö som är intresserad av att dela på ett kit? Tror egentligen det räcker med en hantelstång som man delar på hälften samt 2 muttrar för att få ihop vad man behöver.
Det här setet skulle isåfall räcka till 4 st https://www.blocket.se/malmo/Hantelset_x_2_78619842.htm?ca=23_11&w=1
Annars finns detta som skulle räcka till 2st http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Hantelset-2000023740/
Min tanke är att man slipar av kragen mellan handtag o gängor, fäster handtagsdelen i fixa käften på moxonvisen (tajt hål + fila + stopskruvar) och sen sticker gängade längden ut. Ju längre gänga desto bättre.
Inte så mycket pengar och brukar inte snåla men ser inte riktigt nån nytta med 1 alt 3 hantlar i bra att ha lådan
Om ni nu tänkt spela smarta och låta mig bygga och utvärdera innan ni bestämmer er kan jag berätta att priset på mina överblivna hantlar dubblas efter jag byggt färdigt
Det här setet skulle isåfall räcka till 4 st https://www.blocket.se/malmo/Hantelset_x_2_78619842.htm?ca=23_11&w=1
Annars finns detta som skulle räcka till 2st http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Hantelset-2000023740/
Min tanke är att man slipar av kragen mellan handtag o gängor, fäster handtagsdelen i fixa käften på moxonvisen (tajt hål + fila + stopskruvar) och sen sticker gängade längden ut. Ju längre gänga desto bättre.
Inte så mycket pengar och brukar inte snåla men ser inte riktigt nån nytta med 1 alt 3 hantlar i bra att ha lådan
Om ni nu tänkt spela smarta och låta mig bygga och utvärdera innan ni bestämmer er kan jag berätta att priset på mina överblivna hantlar dubblas efter jag byggt färdigt
Hej!Ola C skrev:
Jag är seriöst inne på att sno ihop en Moxonvise mha hantelstänger. Någon runt Malmö som är intresserad av att dela på ett kit? Tror egentligen det räcker med en hantelstång som man delar på hälften samt 2 muttrar för att få ihop vad man behöver.
Det här setet skulle isåfall räcka till 4 st [länk]
Annars finns detta som skulle räcka till 2st [länk]
Om ni nu tänkt spela smarta och låta mig bygga och utvärdera innan ni bestämmer er kan jag berätta att priset på mina överblivna hantlar dubblas efter jag byggt färdigt![]()
Jag delfinansierar gärna men vad exakt förväntar du dig mer än finansiering och att hämta överblivet material? Jag är nere över Kristi himmelsfärd om du är klar innan dess(?)
Förväntar mig ingenting mer än det. Jag är nog bortrest den helgen men det ska vi nog kunna ordna på nåt vis ändå....och jag behöver inte vara klar med min moxonvise för att lämna bort överblivna hantlar.Lime113 skrev:
@Pysslarn har inte du snackat moxonvise nåt år nu? Eller som gammal kraftkarl har du hela källaren full med gamla hantlar?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ni har sett att Harald Nyborg har en skivstång för 200kr? Dock utan vikter 
https://www.harald-nyborg.se/sport-fritid/motion/hantlar-handvikter/viktstang-150cm-o25-4mm.html
https://www.harald-nyborg.se/sport-fritid/motion/hantlar-handvikter/viktstang-150cm-o25-4mm.html
[QUOTE="Ola C, post: 2953074, member: 96208]@Pysslarn har inte du snackat moxonvise nåt år nu? Eller som gammal kraftkarl har du hela källaren full med gamla hantlar?[/QUOTE]
Jodå, skall också ha ett moxonvise men klurar på en lösning där man slipper stängerna som sticker ut genom den rörliga delen. @Daniel_Ns är fantastiskt bra men har gått in i gängstängerna några gånger och det gör ont. Tänkte sas "barnsäkra" verkstaden för min egen räkning...
Idéen med hantel-/skivstänger är ju dock klockren, stort tack för det tipset!
När det gäller mina hantlar har jag faktiskt bara halva källaren full; dessvärre är de oåtkomliga pga att de ligger bakom högarna med skivstänger som i sin tur ligger under och bakom förmodligen tusentals kettle bells. Köpte på mig lite extra när jag märkte att jag slet ut redskapen ganska snabbt.
//Ronnie
Jodå, skall också ha ett moxonvise men klurar på en lösning där man slipper stängerna som sticker ut genom den rörliga delen. @Daniel_Ns är fantastiskt bra men har gått in i gängstängerna några gånger och det gör ont. Tänkte sas "barnsäkra" verkstaden för min egen räkning...
Idéen med hantel-/skivstänger är ju dock klockren, stort tack för det tipset!
När det gäller mina hantlar har jag faktiskt bara halva källaren full; dessvärre är de oåtkomliga pga att de ligger bakom högarna med skivstänger som i sin tur ligger under och bakom förmodligen tusentals kettle bells. Köpte på mig lite extra när jag märkte att jag slet ut redskapen ganska snabbt.
//Ronnie