D Daniel 109 skrev:
De produkterna tar inte bort kalk.
Det har du rätt i men jag menar i vanliga fall så städar vi med dessa men nu med denna jobbig beläggning har vi prövat hessa medlet och låtit stå över natten. Även prövat ättika..
 
Efter att det stått med syra och det ändå sitter kvar så kan du prova att skopa ur så mycket vatten så att det ändå täpper låset och hälla i vanligt bordssalt och skrubba med Scotch Brite. Häll på mer salt om det löser sig. Saltet slipar men är skonsamt mot glaseringen.

Svinto kan också funka men då måste stolen tömmas nästan helt för att ha kvar löddret och det blir mindre trevligt om man säger så...
 
J
Vi har så på en gammal toa, men även en ny vi satte in blev det så ganska snart. Det är i det området man inte kommer åt med borsten och man ser det bara om man böjer sig ned. Jag har funderat om det är så att de bara glaserar så långt de kommer åt och i bakkant på böjen är det rått porslin där snutsen fäster bättre. För det är en så stark gräns. Har inte provat syror mm.
 
Claes Sörmland
F Fotbollsida skrev:
Vi städar oftast med linsåpa eller WC ankan och borsten dåra..
Linoljesåpa är inte bra på glaserad keramik. Det beror på att de omättade fettsyrorna lägger sig på ytan och sen oxiderar de till en fernissa. I den kan allt möjligt smuts sätta sig. Det ser alltså fint ut när man städar men man riskerar att få en beläggning på ytan som gör den svårstädad över tid.

Hur stor är risken i en toalettskål somn ju spolas ur regelbundet? Vet ej men att lämna linoljesåparester på kakelytor är ingen höjdare.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Linoljesåpa är inte bra på glaserad keramik. Det beror på att de omättade fettsyrorna lägger sig på ytan och sen oxiderar de till en fernissa. I den kan allt möjligt smuts sätta sig. Det ser alltså fint ut när man städar men man riskerar att få en beläggning på ytan som gör den svårstädad över tid.

Hur stor är risken i en toalettskål somn ju spolas ur regelbundet? Vet ej men att lämna linoljesåparester på kakelytor är ingen höjdare.
Tack för ditt svar, då måste jag sluta använda det. Men vad är ett bättre alternativ att städa på kakelytor med?
 
Claes Sörmland
F Fotbollsida skrev:
Tack för ditt svar, då måste jag sluta använda det. Men vad är ett bättre alternativ att städa på kakelytor med?
Vanligt handdiskmedelsvatten och borste, t ex Yes. Yes har SDS som huvudbeståndsdel vilket är samma tvättmedel som i schampo och det lämnar inte rester. Finns säkert andra handdiskmedel med samma kemi om man inte gillar Yes. Emellanåt kan man skrubba med något surt rengöringsmedel, t ex Kalkosan är ju väldigt drygt och finns i varje affär.

Sen finns det ju hur många badrumsrengöringsmedel som helst, men parfymvalen ger i alla fall mig huvudvärk.
 
  • Gilla
Fotbollsida och 1 till
  • Laddar…
D
F Fotbollsida skrev:
Hej alla

Jag är så förtvivlad gällande vår toalettstol som enbart är 1 år gammal, hela badrummet är nytt och det ser så äckligt ut. Är det skada på emaljen tror ni?

Har prövat allt för att få bort men det verkar inte vara smuts eller annat?

Hjälp :(

I värsta fall får man byta ut hela toa stolen vilket är synd då den är så pass ju.. Hälsningar Ida
Detta är urinsten och består i huvudsak av kalk, det är alltså syra som gäller. Jag köpte saltsyra, sög upp vattnet med en vattendammsugare, man kan också trycka ut så mycket det går manuellt, fyllde upp med syra och lät det stå, en gång räcker och allt är borta.

Glöm inte handskar och skyddsglasögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är urinsten och består i huvudsak av kalk, det är alltså syra som gäller. Jag köpte saltsyra, sög upp vattnet med en vattendammsugare, man kan också trycka ut så mycket det går manuellt, fyllde upp med syra och lät det stå, en gång räcker och allt är borta.

Glöm inte handskar och skyddsglasögon.
Tack! Hur länge fick det stå?
 
D
F Fotbollsida skrev:
Tack! Hur länge fick det stå?
Jag lämnade det så över natten men det skulle nog kunna gå fortare, det börjar bubbla och släppa direkt och ytan fylls av en gegga..

Ska tilläggas att jag provade många andra produkter med väldigt lågt ph men det gick trögt, kommer gå direkt på syran om det bygger upp igen.
 
  • Gilla
Fotbollsida och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag lämnade det så över natten men det skulle nog kunna gå fortare, det börjar bubbla och släppa direkt och ytan fylls av en gegga..

Ska tilläggas att jag provade många andra produkter med väldigt lågt ph men det gick trögt, kommer gå direkt på syran om det bygger upp igen.
Ska pröva redan idag! Var nära på beställa hem ny toa stol igår men prövar detta först. Vart köpte du salt syra? Finns så mkt olika när man googlar
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
F Fotbollsida skrev:
Ska pröva redan idag! Var nära på beställa hem ny toa stol igår men prövar detta först. Vart köpte du salt syra? Finns så mkt olika när man googlar
En vanlig färgaffär!

Du kan vara lugn, detta löser det, kört det på tre toaletter här hemma och de blir som nya.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotbollsida
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanligt handdiskmedelsvatten och borste, t ex Yes.
Spetsar man det sedan med en lagom mängd syra (förslagsvis något med bra pris/prestanda som Hessa) har man i princip sin egen hemgjorda Kalkosan för en bråkdel av priset.
 
@djac skriver dessutom något du skall ha i åtanke när du gör det. Syra på kalkbeläggning bubblar. Du kan alltså se om det blir en reaktion eller inte. Kanske lite svårt i toastolen visserligen, men kanske att det kan synas.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att ha ordentligt med vädring om du använder saltsyra. Beroende på vad du tvättar bort så kan du få reduktion av kloriden till klorgas...

Edit: Men vaff... Oxidation av kloriden förstås (minnesord oxbort, alltså borttagning av elektron från en jon vid oxidation)😳
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Därför bör man heller inte blanda klorin och syra 🤓
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.