10 061 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
En till som funderar på vedpanna.
http://www.af-energiteknik.se/TUVTest.pdf
http://www.af-energiteknik.se/TUV.jpg
Här är länkar till testerna som af-energiteknik hänvisar till..
http://www.af-energiteknik.se/TUV.jpg
Här är länkar till testerna som af-energiteknik hänvisar till..
Jag tycker nog att man ska tänka både en och 2 gånger innan det blir köp av ny panna, det är ju en investering av en produkt som är tänkt att hålla i åtminstone 20 år, och då spelar det kanske inte så jättestor roll i slutänden om den kostar ett par tusen extra, hellre det än något man inte blir nöjd med, och som fungerar halvdant... Ett tips för er som ska byta: Åk till någon energimässa eller energiutställning, vet inte exakt var i Sverige sådana finns, men i Jönköping finns det en vid A6 området som är öppen året om, som är oberoende. Gå o kika ordentligt på pannorna, ryck i luckorna, provsota dom o.s.v. sen väljer du den som känns bäst att arbeta med även om den kostar några lappar mer än det billigaste alternativet istället, det är mitt tips!
Du har helt rätt i att man skall tänka till ordentligt innan man köper en panna (inte som jag själv bara titta på priset å sen jävlas en hel vinter innan det fungerar).sHoTTkY skrev:Jag tycker nog att man ska tänka både en och 2 gånger innan det blir köp av ny panna, det är ju en investering av en produkt som är tänkt att hålla i åtminstone 20 år, och då spelar det kanske inte så jättestor roll i slutänden om den kostar ett par tusen extra, hellre det än något man inte blir nöjd med, och som fungerar halvdant... Ett tips för er som ska byta: Åk till någon energimässa eller energiutställning, vet inte exakt var i Sverige sådana finns, men i Jönköping finns det en vid A6 området som är öppen året om, som är oberoende. Gå o kika ordentligt på pannorna, ryck i luckorna, provsota dom o.s.v. sen väljer du den som känns bäst att arbeta med även om den kostar några lappar mer än det billigaste alternativet istället, det är mitt tips!
Men jag tycker man även skall vara lyhörd för vad användarna på dessa forum säger om SINA pannor.
Det finns väldigt hög kompetens på dessa forum t.o.m jag har ju med hjälp av detta forum och lindquist heating lyckats få till mitt system och då hade jag inte någon som helst kunskap före installationen av pannan.
Du behöver inte ironisera så väldigt, jag försöker hålla mig objektiv och det är faktiskt så i den här branchen att det är svårt att få folk att göra ett bra jobb. Och det är en väldig skillnad på att byta keramik och gjuta i ny. Gör man det själv kvittar det kanske men att betala en hantverkare för det är inte lika kul.Staffan2000 skrev:Hejsan Matsss.
När ointresserade yrkesmän jobbar åt okunniga kunder blir det aldrig bra! N.B. Naturligtvis gäller inte detta påstående ifall det tilltänkta objektet är en BAXI, för dessa mirakelpannor behöver aldrig ses över eller repareras (bäst att friskriva sig, så man ej drabbas av gudarnas vrede).
Framtida reservdelsförsörjning kan man aldrig vara säker på i någon branch ( återigen med undantag för ovannämnda gudagåva ).
Du Matss!
Jag undrar om du kanske möjligen säljer Pannornas panna??????????????????
Och reservdelar till udda-grejer är ofta svårare än till storsäljare det tror jag inte du kan ändra på.
Och ja jag kan sälja Baxi men det finns mycket bättre pannor att SÄLJA som inte Rinkaby rör dumpat priserna på
En liten reflektion angående tidigare inlägg i tråden: Om man måste "veta" att reservdelsförsörjningen kommer att fungera om 10 år så kan man nog inte köpa någonting!
Själv så valde jag att privatimportera panna från Polen, i nuläget kan jag nog få de flesta reservdelar på ca 10 dagar och det är nog bra mycket snabbare service än vad jag kan få av många svenska återförsäljare. Hur det ser ut om 10 år??
Ingen som helst aning!!
/Ulf
Själv så valde jag att privatimportera panna från Polen, i nuläget kan jag nog få de flesta reservdelar på ca 10 dagar och det är nog bra mycket snabbare service än vad jag kan få av många svenska återförsäljare. Hur det ser ut om 10 år??
Ingen som helst aning!!
/Ulf
Håller med om att "ett PAR tusen" i slutänden inte spelar nån större roll, men när jag köpte min Orlan för cirka ett år sen så var skillnaden på en baxi och orlan ca 18 000:- och det tycker inte jag är "ett par tusen"!sHoTTkY skrev:Jag tycker nog att man ska tänka både en och 2 gånger innan det blir köp av ny panna, det är ju en investering av en produkt som är tänkt att hålla i åtminstone 20 år, och då spelar det kanske inte så jättestor roll i slutänden om den kostar ett par tusen extra, hellre det än något man inte blir nöjd med, och som fungerar halvdant... Ett tips för er som ska byta: Åk till någon energimässa eller energiutställning, vet inte exakt var i Sverige sådana finns, men i Jönköping finns det en vid A6 området som är öppen året om, som är oberoende. Gå o kika ordentligt på pannorna, ryck i luckorna, provsota dom o.s.v. sen väljer du den som känns bäst att arbeta med även om den kostar några lappar mer än det billigaste alternativet istället, det är mitt tips!
För ca 12000kr får man alla fläktar,luckor,tatninglister fläktar osv till en orlan + 3 kompletta keramik byten då har du ju ändå 6000kr kvar att köpa ved för jämfört med priset bjuris fick på en baxi.
Jag tycker att det är konstigt att det skall skilja så mycket i pris mellan pannorna för det skiljer ju i stort sett inte något mellan dom i effektivitet på pappret iaf.
Sen visst det är nog bättre kvalitet på en baxi men är den verkligen 18000kr bättre?
Jag tycker att det är konstigt att det skall skilja så mycket i pris mellan pannorna för det skiljer ju i stort sett inte något mellan dom i effektivitet på pappret iaf.
Sen visst det är nog bättre kvalitet på en baxi men är den verkligen 18000kr bättre?
Jag har ingen större erfarenhet av Orlan, men jag mailade för en månad sedan till en åf här i Sverige i önskan om att få en offert och lite broschyrer på pannan. Jag har fortfarande inte fått någon respons, så vad det gäler den åf-en så får han inte sälja så mycket som en tändsticksask till mig. Är det så svårt att få lite prisuppgifter, hur svårt ska det då inte vara att få en leverans av en panna eller reservdelar. Hoppas att det för åf-ens skull bara är ett misstag, att mitt mail har kommit bort. Kan även säga att jag i samma stund kontaktade af-energi och han svarade dagen efter och skickade även material via post som kom någon dag senare, det var lite mer seriöst. Det blir nog ändå ingen Orlan för mig, står nu och väger mellan Baxi och Calmarpannan, är ju som tidigare sagts mycket dyrare än Orlan men Orlan har några små detaljer som jag har hakat upp mig på och inte gillar. Jag väntar hellre ett år eller så med bilbyte och köper den pannan jag tror på. Jag tror säkert att Orlan är en bra panna och ett mycket prisvärt alternativ men den passar bara inte mig.
Ja det finns nog inte varken rätt eller fel då man köper en panna man kanske mer skall rikta in sig på att hitta en bra återförsäljare istället för att jaga priser eller prestanda.
Dålig prestanda (går iofs att få till så att den blir skaplig), billigt pris, väldigt bra återförsäljare, och den lär hålla läääänge då är det viadrus du skall satsa på.
Dålig prestanda (går iofs att få till så att den blir skaplig), billigt pris, väldigt bra återförsäljare, och den lär hålla läääänge då är det viadrus du skall satsa på.
jag vill nog hålla med kricken_ . Pannan är bara en del av ett helt system och det är nog viktigare att ha en bra leverantör lokalt än att välja panna enbart efter pris eller prestanda.
Vore kul att prova en baxi 50kw på min anl för att se om den är bättre än min Atmos!!
Vore kul att prova en baxi 50kw på min anl för att se om den är bättre än min Atmos!!
Jag har en Baxi 50 kW, installerad i aug 2007 med 4800 liter akumulatorvatten.
Mitt hus är på 270 kvm och i princip oisolerat.
Min erfarenhet på frågorna som finns i första inlägget är:
1. Med så mycket vatten som jag har så kan jag elda när jag vill och har tid och behöver inte vänta tills värmen i tankarna tar slut. Därför varierar eldningstiden mycket. Från 4 tim till 10 (det beror också på att jag har haft mycket dålig ved). För min del spelar det inte så stor roll hur lång tid det tar att elda, mitt arbete är ju bara i början av eldningen när jag tänder och i mitten när jag fyller pannan en gång till, och ev ytterligare påfyllning.
2. Jag eldar oftast varje dag nu under "vinter". (Bor i Borås trakten). I somras när jag inte värmed huset något så varade vattnet en vecka. Mina tankar är välisolerade, (tycker jag) med ekofiber, inblåst mellan tank och vägg, 10cm under 20-30 vid sidorna och 30-40 över.
3. Ingen erfarenhet men jag undrar mycket hur det skulle varit att haft en värmebaronpanna. Vissa grejer tycker jag är dumma på Baxin jämför med Värmebaronen. Sotningen mycket svårare att göra. Att se lågan på baxin innebär att du måste lägga dig på knä och titta in i en liten, liten rund glasruta som lätt sotar igen. Enklare att tända i en värmebaronpanna.
Mitt hus är på 270 kvm och i princip oisolerat.
Min erfarenhet på frågorna som finns i första inlägget är:
1. Med så mycket vatten som jag har så kan jag elda när jag vill och har tid och behöver inte vänta tills värmen i tankarna tar slut. Därför varierar eldningstiden mycket. Från 4 tim till 10 (det beror också på att jag har haft mycket dålig ved). För min del spelar det inte så stor roll hur lång tid det tar att elda, mitt arbete är ju bara i början av eldningen när jag tänder och i mitten när jag fyller pannan en gång till, och ev ytterligare påfyllning.
2. Jag eldar oftast varje dag nu under "vinter". (Bor i Borås trakten). I somras när jag inte värmed huset något så varade vattnet en vecka. Mina tankar är välisolerade, (tycker jag) med ekofiber, inblåst mellan tank och vägg, 10cm under 20-30 vid sidorna och 30-40 över.
3. Ingen erfarenhet men jag undrar mycket hur det skulle varit att haft en värmebaronpanna. Vissa grejer tycker jag är dumma på Baxin jämför med Värmebaronen. Sotningen mycket svårare att göra. Att se lågan på baxin innebär att du måste lägga dig på knä och titta in i en liten, liten rund glasruta som lätt sotar igen. Enklare att tända i en värmebaronpanna.
Håller med dig om att Atmosen är helt ok att använda.Ganska lätt att sota och att tända.Till och med min sambo eldar numera utan att klaga.gaia skrev:
Min panna är en 40kw GSE model och ska ha samma verkningsgrad som baxi och det var lite därför som det vore kul att se om det är någon skillnad! Jag skulle vilja ha dom extra litrarna vedvolym som baxin har.