Nu har jag kommit en liten bit till. Har kopplat på laddpaketet med tillhörande rör. Ingenting är dock åtdraget med lin och pasta och inga kopplingar är pressade - därför kanske det ser ut som att rören hänger lite slappt. Har i alla fall fått lutning hela vägen upp mot lilla tanken. I toppen på denna kommer jag gå rakt upp till expkärl (med ett avstick för en säkerhetsventil).

Avsticken som ses på stigare och retur ska gå till shuntar och TVA. Jag har tänkt sätta påfyllningskranen på returen (blir smidigt att koppla så), det måste väl funka?

Nästa steg blir att göra hål i taket för expledningen...

• Kopplng.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laddpaket.jpg
    Skapa konto
  • Stigare.jpg
    Skapa konto
Bra jobbat!
Det går nog fylla i vatten vart man vill. Jag skall ha min påfyllning i pannan, eftersom det vår så på den gamla.

Det blir intressant att se hur det funkar med seriekopplingen av tankarna.
Har du pump och styrning till det? Eller fixar pannan det?

Har du funderat mer på om hur du ska koppla kärlet? Det borde ju spara lite ved med att hålla kärlet kallt.
Jag vår så missnöjd med mitt gamla system, så jag vill göra det så pass bra som jag bara kan. Jag fick elda hela kvällarna under vintern, det gick åt 6m3 staplad ved i månaden i vårt hus på 100m2. Vi hade då bara 18 grader inne...
Fritid fanns typ inte, så det var lite omställning från lägenheten :D

Jo, lite har det rört på sig, men nu är semestern slut, så nu får jag förlita mig på helger för att få allt klart.

Jag ser också fram emot att se hur seriekopplingen kommer lira, men jag tycker det bör funka bra. Ingen styrning, inga extrapumpar eller någonting sådant. Pumpen i laddpaketet och pumparna till radiatorsystemen får se till att vattnet går åt rätt håll. Jag har inte riktigt förstått den aversion som finns mot att seriekoppla tankar - snart kanske jag kommer att förstå :).

Jag kommer att koppla expkärlet rakt ovanför den lilla tanken med cu 28. Dels vill jag hålla systemet enkelt, inga fler rör än jag behöver, dels kommer kärlet att sitta på en kallvind - och jag vill inte att det fryser. Jag ska se till att isolera det ordentligt för att få så låga förluster som möjligt.

Jag känner igen mig i hur missnöjd du var med ditt gamla system. Vi svor över gamla pannan som värmde bara uthuset, släpade Ikea-kassar med ved in i köket till kamin och vedspis, hade höga elräkningar och frös :(. Så, jag har utrymme för att göra bort mig lite med det nya systemet och ändå få det bättre än innan ;)

Var ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden, men de senaste helgerna har jag kapat rör, pressat kopplingar, linat kopplingar osv.

43 linade kopplingar, 13 kopplingar med packning, 17 klämkopplingar och 116 pressade koppingar senare var det dags att fylla på. Och en läcker :(. Naturligtvis var det en koppling längst ner längst in mot den stora tanken som läckte. Det är en linad koppling och, eftersom den sitter längs in, en av de första jag drog. Uppenbarligen innan jag fick in snitsen. Läckagetakten är ca 1-2 droppar i timmen.

Det är en 50-32 bussning som läcker, på "50-sidan" in mot tanken. Den går att rucka lite, men drar jag åt den "öppnar" jag på andra sidan. Jag har ruckat lite på den, men utan märkbart resultat. Just nu låter jag elpatronen gå i lilla tanken och så cirkulerar jag tillbaks vattnet till botten på stora tanken genom radiatorslingan i uthusen i hopp om att lite behaglig värme ska få det hela att sätta igen.

Finns det några andra trix man kan testa?

Eller är det bara bita i det sura äpplet? Tappa ur 2000 liter vatten, skära av ett 35-rör, dra loss 3 täta linade kopplningar, dra loss den läckande bussningen, göra om och göra rätt, sätta tillbaks allt och dra på en skjutmuff där jag skar...

Skickar med lite bilder på nuläget (jag har inte dragit ända fram till kulverten, utan har satt stopp vid cirkulationspump och ventil på retur).

• ror1.jpg
    Skapa konto
  • ror2.jpg
    Skapa konto
  • ror3.jpg
    Skapa konto
  • pall.jpg
    Skapa konto
Härligt å se du har o göra...:)

nyfiken fråga bara, varför kopparrör? elförzinkat är ju halva priset.

Det är en bra fråga :). Dels har jag koppar till radiatorerna i uthuset sedan tidigare, så det kändes bra med någon form av enhetlighet - dessutom kunde jag återanvända en del rör jag skurit ner från gamla systemet. Jag kör öppet system också, men det verkar iofs inte vara något hinder. Framför allt så hade jag redan köpt ett begagnat pressverktyg när jag kom på tanken att köra elförzinkat, och fått med rätt mycket kopparkopplingar - och på pressdelarna skiljer priset inte lika mycket som på rören.

Har kommit en liten bit till med projektet: Snyggat till kulverten i pannrummet och fått hjälp av svågern att kapa till den del av rökröret vi ska svetsa fast i skorstenen. Om jag törs ska jag sätta vinkelslipen i skorstenen idag.

• kulvert1.jpg
    Skapa konto
  • kulvert2.jpg
    Skapa konto
  • rokror.jpg
    Skapa konto
Hänt lite i pannrummet under slutet på veckan också.

Jag har gjort hål i skorsten och fått hjälp att svetsa fast infästningen till nya rökröret. Är jättenöjd med hur det blev. Jag har också kopplat in el, pump, shunt och givare till pannan. Jag har dessutom bitit i det sura äpplet, tappat ur 2k liter vatten, skurit av, kopplat loss, dragit om och satt tillbaks - snustorrt. Och framför allt - proveldat:

I fredags slog jag på pannans huvudströmbrytare och pannan fick el för första gången sedan i våras. Pannan startade snällt och talade om för mig att det var något strul med bottengivaren på tanken - han tänka shit-jag-borde-köpt-en-panna-utan-elektronik innan jag samlade mig och lyfte på locket. Mycekt riktigt hade jag inte skruvat fast jorden till den givaren ordentligt. Gjorde det och sen var allt i sin ordning.

Öppnade dörren och fläkten startade, öppnade vedinkastet och skickade i lite ved, lite bös och nägon tidning, stängde det och öppnade nedre luckan, tände en tändsticka som slocknade - mitt fel, tände en till och fick eld på tidningen.

Nu byter jag visserligen från en panna som är erkänt svår att få bra fyr i, men oj vad min nya panna skötte sig bra när jag tänt tidningen. Innan jag hunnit skjuta igen luckan och dörren en bit hade rökgaserna börjat stiga, betänk då att pannan är fylld med 11-gradigt färskvatten. Jag klockade inte, men det tog inte lång tid innan rökgaserna var över 80 grader. Då stängde jag luckan och dörren och kort senare gick pannan över från tändningns- till driftläge och började styra spjäll och fläkt baserat på värden från lambdasonden. Ytterligare lite senare började laddpumpen cirkulera vattnet i pannan och strax efter det öppnade den shunten lite och började ladda med ca 85 grader.

Jag tror jag lyckats ganska bra med lutningen på rören också, för visst bubblade det lite i exp-kärlet och gurglade lite i något rör då och då, men i övrigt kändes förloppet lugnt och kontrollerat. Eldade på till hela första tanken och ca en tredjedel av andra var varm - då jag inte haft på någon isolering än blev det rätt behagligt i pannrummet.

Nu är fokus på att koppla på några element på kulverten inne i huset och på att isolera kring tankar och expansionskärl ute i pannrummet. Sen har jag lite riktig värme. Fy f_n vad skönt! d^_^b

• prov.jpg
    Skapa konto
  • hal.jpg
    Skapa konto
  • klar.jpg
    Skapa konto
Nu tror jag det är dags för en uppdatering igen. Har Du gjort några nya erfarenheter? Ångrat Ditt köp? Slängt ut pannan? Eller sitter Du på en vedtrave i pannrummet med en pilsner i näven och småler vid varje eldning?

Bättre sent än aldrig. Har haft bråda dagar med att få ordning på allt inne och ute. Än är det inte klart, men det funkar riktigt bra nu, så den värsta stressen är bortblåst.

Isolera runt tankarna var mer bök med än jag trodde. Hade ingen spruta utan krattade ut lösullen, det var bökigt att komma åt över allt och mycket sågande då jag byggde in allt "steg för steg". Men jag tror det blev bra, värmen håller riktigt bra, och det är inte 30 grader i pannrummet längre :). Ska dock in någon säck med ull till, och sedan på med gips, men det får jag ta när det kommer.

Pannan funkar hur bra som helst. När värmen börjar ta slut i tankarna lägger jag i ett fullt ilägg, och tänder. Då den rymmer så mycket ved tar det nog nästan 10 minuter att fylla och tända. Sen kan jag gå därifrån. När det är runt nollan ute som det varit nu och jag håller 22 grader inne (hela nedervåningen, övervåningen är inte klar) samt håller 7-8 grader i uthuslängan räcker det i över tre dagar. Eldade i lördags, och igen igår kväll, men inte för att jag behövde, utan för att jag hade lust.

Då jag använder returen från bostadshuset för att värma uthuset i så stor utsträkning som möjligt har jag mycket låg retur till tanken, ca 15 grader.

Allt låter ju toppen, eller hur? Men jag har gjort en stor blunder :(. Ska försöka formulera det problemet i nästa inlägg, kanske någon här på forumet kan lysa upp i mörkret.

• IMAG0040.jpg
  • IMAG0041.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0045.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0046.jpg
Jo, har gjort en rätt klantig miss när jag kopplat ihop mitt system. Har försökt rita upp en schematisk bild av mitt system.

Från vänster kommer rör kopplade till stigare och retur. Det röda, rosa och blå är den tänkta vägen för vattnet. Efter vardera shunt sitter en cirkulationspump. Där avsticken sitter har jag tänkt montera en TVA, men det måste vänta till detta är löst.

Min tankemiss är att jag tänkt att en shunt alltid ska bete sig som man tänkt, men såvida den inte är helt stängd eller öppen är den ju också ett vanligt t-rör, om än med viss strypning. I bilden har jag försökt illustrera problemet vid shunt två.

Den gröna streckad linjen: Om shunt två befinner sig t.ex. i läge 50% och shunt 1 öppnar kan den börja dra vatten baklänges genom shunt 1.

Den lila streckade linjen: Om shunt två befinner sig t.ex. i läge 50% när jag eldar och tankarna är helt fulladdade och det brinner i pannan så shunten i laddkretsen öppnar (ej med på bild) kan laddningen ta genvägen genom shunt 2 i stället för genom tankarna. Jag får då för varmt vatten i min pexkulvert och (nästan) ingen kylning till pannan.

Jag tror att min seriekoppling, som i övrig fungerar hur bra som helst, har lite skuld till detta. Eftersom den ökar motståndet genom tankarna blir vattnet mer benäget att hitta krångliga genvägar.

Problemet avhjälps hyffsat av att jag har styrning på bägge shuntarna. Men det blir ju onödiga hopp och konstiga hack om de ska stänga helt, vända, stänga helt, vända eller tvärt om hela tiden.

Jag har funderat på olika lösningar.

Kanske går det att lösa genom att sätta strypningar på fiffiga ställen så vattnet tvingas gå rätt?

Kanske kan man få hjälp av väl placerade backventiler? Själv är jag lite skeptisk till denna lösning då en backventil, vad jag förstått, bara är till nytta så länge den är stängd, men det räcker inte, jag vill ju att vattnet ska fortsätta gå åt rätt håll.

Kanske borde jag (med risk för att jag svär i kyrkan) ersätta shunt 2 med en värmeväxlare och plocka bort shuntstyrningen från shunt 1 och lämna den stängd (jag tror att det kommer räcka för att hålla frostfritt i uthusen). Argumentet mot växlare brukar ju vara hög returtemp, men om jag överdimensionerar vvxen och kyler returen för uppvärmning av uthusen kanske det kan funka?

Några andra ideér?

• schema.jpg
    Skapa konto
På shunt 1 har du anslutit returen fel, när den är helt stängd kan den skicka ut returvattnet från kulverten vilket kanske är varmare än önskat. Men det är väl inte ditt huvudproblem?

Istället för att börja kladda med VVX så är det bättre att åtgärda problemet dvs ta vattnet från tankarna separat eller ta bort seriekopplingen.

En enkel lösning borde vara att köra pumparna hårdare mot strypventiler så att de tryckfallen blir större än det genom tanken.

Tackar för svar!

"Felkopplingen" på shunt 1 är jag medveten om (och var medveten om även innan jag kopplade så) men jag värderar sänkningen av returen så högt att jag kan ta att lite energi går åt i onödan. Har funderat på att fixa någon mojäng som stänger av pumpen till den kretsen när shunten stänger helt, eller eventuellt när shunten varit helt stängd i x minuter. Men precis som du säger, det är inte det som är problemet. (Edit: en bivalent shunt hade naturligtvis varit den snygga lösningen, men någon sådan hade jag inte :))

Strypning lät intressant, bra mycket roligare än att dra om alltihop redan. Har du någon tanke om var jag borde strypa?

En strypning vid A skulle troligen avhjälpa "det lila fenomenet" men troligen förvärra "det gröna". Det skulle också kunna tänkas att det gröna fenomenet skulle uppstå vid användande av en TVA. En stor fördel med denna är att jag redan har en kulventil vid a som jag skulle kunna dra igen en del, även om det finns bättre strypningar än kulventiler.

En fundering är att sätta strypningar vid B och C. Detta borde avhjälpa den det lila fenomenet och dess motsvarighet genom shunt 1. Det borde även avhjälpa det gröna. Skulle det kunna funka kanske?

• schema2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Uppdaterad bild med nya funderingar :)

Tänkte att man kanske ville sätta strypningarna vid D och E istället, för att pumparna som går ut till värmekretsarna på så vis skulle få en extra fördel gentemot den lila effekten, i alla fall om de stänger lite...

Sen tänkte jag att man kanske både kunde ha kakan och äta den, och sätta strypningar vid B, C, D och E. Förutom att det kanske blir lite larvigt många strypningar så får jag för mig att det borde funka bra, men: hur mår cirkulationspumparna egentligen av att man stryper så mycket precis framför dem? De kan väl vara lite kinkiga med strypningar på sugsidan vad jag förstått?

(Har lagt in cirkulationspumparna och den framtida TVAn också)

PS Eldade igen i morse. Det är verkligen bara att stuva pannan full med riktig ved, inget näver, inga flisor eller nått sånt behövs, sen öppnar jag tändluckan och knöglar in några tidningspapper, tänder ett tidningspapper i handen och använder det för att tända de andra. 20 sekunder senare glöder kolen, ytterligare 1 minut senare brinner det i de nedersta vedträna och efter nån minut till är rökgaserna uppe i cirka nittio grader. Då stänger jag tändluckan och dörren. Klart. Det är tur att pannan funkar så bra, så jag kan lägga min tid på att grubbla på mina strypningar d^_^b

• schema3.jpg
    Skapa konto
Vilken temp kan du ladda tankarna med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.