11 685 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
En tanke om Kiilto folie.
Sida 1 av 2
När man läser deras anvisningar för montering av folie vill dom att man tar väggarna först och går ut med våden 5 cm på golvet och sen lägger man golvet ovanpå den delen. Men i min värld skulle det bli ännu säkrare att först lägga golvets våd sen väggen och gå ut 5 cm ovanpå golvet. Då blir det ju en naturlig väg för vattnet att rinna vid skarven. Nån som håller med?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Absolut har du rätt i det, och det går givetvis att göra så.
Det man från Kiilto vill förhindra med sin montageanvisning, är att man under arbetets gång trampar sönder eller på annat sätt skadar golvfolien. Men är du bara försiktig så är ju din lösning givetvis bättre.
(Fast rätt utfört ska det inte spela någon roll)
Det man från Kiilto vill förhindra med sin montageanvisning, är att man under arbetets gång trampar sönder eller på annat sätt skadar golvfolien. Men är du bara försiktig så är ju din lösning givetvis bättre.
(Fast rätt utfört ska det inte spela någon roll)
Jo, men när det känns som ett uppenbart feltänk måste man ju ifrågasätta det i alla fall. Kiilto ligger bara ett stenkast från där jag bor så man kan ju iofs åka förbi och höra med dom hur dom tänkte.
Är något jag också reagerat på när man läser anvisningarna från några tätskiktsfabrikat! Finns det överhuvudtaget någon som förespråkar ditt tillvägagångssätt?Stefan N skrev:När man läser deras anvisningar för montering av folie vill dom att man tar väggarna först och går ut med våden 5 cm på golvet och sen lägger man golvet ovanpå den delen. Men i min värld skulle det bli ännu säkrare att först lägga golvets våd sen väggen och gå ut 5 cm ovanpå golvet. Då blir det ju en naturlig väg för vattnet att rinna vid skarven. Nån som håller med?
Hur gick det för dig med tätskiktet?
Lip har ju ett monteringsalternativ att lägga golvduken med ca 5 cm uppför väggarna se sid 9 http://www.lip.dk/media/78723/lip-foliefolder%2016%20sidor%202010-09.pdf . Måste ju vara bäst att göra så i duschen med de flesta fabrikat? Lägga golvduken en bit uppför väggen sedan dit med hörnremsan och sist väggduken som överlappar det hela?
Annars verkar ju Kiilto vara lättarbetat enligt det jag hittar om det på forumet. Dock lite rörigt för det verkar finnas minst två olika sorters "duklim" som används till duken?
Jag väljer mellan Ardex, Lip och Kiilto
Annars verkar ju Kiilto vara lättarbetat enligt det jag hittar om det på forumet. Dock lite rörigt för det verkar finnas minst två olika sorters "duklim" som används till duken?
Jag väljer mellan Ardex, Lip och Kiilto
Redigerat:
http://www.gp.se/bostad/1.569680-svenska-tatskikt-doms-ut
""Skarvteknik får kritik
Enligt Byggvärlden tyder provresultaten på att det är skarvtekniken som orsakar läckagen. Det verkar enligt SP-forskarna bero på ett systemfel, snarare än ett monteringsfel. ""
Bara en tidsfråga innan anvisningarna visar överlapp på "rätt sätt"!
""Skarvteknik får kritik
Enligt Byggvärlden tyder provresultaten på att det är skarvtekniken som orsakar läckagen. Det verkar enligt SP-forskarna bero på ett systemfel, snarare än ett monteringsfel. ""
Bara en tidsfråga innan anvisningarna visar överlapp på "rätt sätt"!
Jag använde mig av Kiilto´s kerasafe folie system nyligen.. Och just det där med att golvfolien väggfolien på golvet var ju inget problem då den kanten som är under 1mm hög känns ju inte ens efter att man har strykt på kerasafe gummi massan/limmet överskarven.
Men börjar dessa material lossna så har man ju givetvis problem.. har nu använt duschen i 2 veckor och hittils så har jag inte märkt nån läckage
Men börjar dessa material lossna så har man ju givetvis problem.. har nu använt duschen i 2 veckor och hittils så har jag inte märkt nån läckage
Men de skrala testresultat av marknadens tätskikt som jag länkar till i inlägget ovan kommer med all säkerhet påverka tätskiktstillverkarna att ta fram nya produkter, men framförallt en annan skarvteknink av folien mellan golv/vägg. Det tror då jag! Enda rätta borde vara att lägga folieskarvarna på samma sätt som en mattläggare gör när han lägger sin våtrumsmatta på väggar och golv! Dvs väggfolien överlappar golvfolien ca 10 cm upp på väggen.kimmo_thn skrev:Jag använde mig av Kiilto´s kerasafe folie system nyligen.. Och just det där med att golvfolien väggfolien på golvet var ju inget problem då den kanten som är under 1mm hög känns ju inte ens efter att man har strykt på kerasafe gummi massan/limmet överskarven.
Men börjar dessa material lossna så har man ju givetvis problem.. har nu använt duschen i 2 veckor och hittils så har jag inte märkt nån läckage![]()
vad jag har förstått så är inte problemet hur man skarvar utan att limmet/guckan inte torkar / tar väldigt lång tid på sig att torka
nu tror jag inte att tätskiktsleverantörerna är så oroliga eftersom ingen stoppat sitt tätskikt från att användas.
kommer att komma härdande limmer istället
sen är det ju extrema tester dom utför... utan keramik
Mira har ett EUgodkännt tätskikt
nu tror jag inte att tätskiktsleverantörerna är så oroliga eftersom ingen stoppat sitt tätskikt från att användas.
kommer att komma härdande limmer istället
sen är det ju extrema tester dom utför... utan keramik
Mira har ett EUgodkännt tätskikt