Hej. Har i huset haft direktkopplade plåtelement som jag för många årsedan tog bort och kastade, efter det så sattes några oljefyllda element upp istället, dessa ansluter man med stickproppskontakt, men jag funderar på om det inte skulle gå att klippa sladdarna och koppla in i befintliga kablar till elvärmen för att slippa förlängningskablar,

R
Dina nya element är för 230V och vad var dom gamla , nu borta så du inte kan se om dom var 380V stod det då på dom nu 400V men samma sak .
Sitter kablarna kvar i väggen då , som var till dom gamla , sitter det någon dosa där , i ditt fall måste det finnas en nolla och färgen på ledningarna kan vara vad som helst i en gammal anläggning så det måste utrönas vad som finns , riktigt gammalt så kan jorden vara röd , men absolut kontroll måste till
Angående anslutning om det inte finns en dosa , så går det att sätta en anslutningsdosa och koppla in i elementen genom att klippa stickproppen

Det går troligen men nån som kan måste se över hela elementinstallationen.

Hej. Jag har ett elent liggandes kvar ute i förådet jag kan titta på det senare, jorden är gul/grön, eldragning i huset är inte så extremt gammalt då det drogs nytt överallt i en renovering på 80-90 talet. Nej ingen dosa. Bara klippta trådar, tänkte sätta upp kopplingsdosor, tänkte mäta om det är 230v i trådarna och se om jag hittar nollan med.

Hur många trådar sticker det ut där elementen satt? Högst troligen har du ingen nolla framdragen.

hej, det är tre trådar har jag för mig, kan vara fyra med, får kolla det igen när jag kommer hem, har jag rätt i att jag mäter mellan jorden och tråd för tråd för att hitta nollan? eller mätar jag mig fram mellan de övriga trådarna för att se vilken som inte har nån ström? strömlös sladd = nollan?

Det är rätt så långt som att om det finns en nolla framdragen så mäter du ingen spänning mellan den och jorden. Men det är inte säkert att det alls finns en nolla i dosan, och det kan finnas andra trådar som inte heller har någon spänning mot jord.

Om det finns tre trådar i dosan varav en är gulgrön så kan det vara på två sätt. Antingen har du nolla, jord och fas varvid det bara är att koppla in elementet. Eller så har du två faser och jord. I det fallet måste du få en nolla framdragen för att kunna koppla in elementen.

Att mäta om du har en tråd som har ca 0V mot jord, är en första indikation på att den tråden ev. kan vara en nolla.

Sedan bör man resistansmäta den mot jord, för att se att den verkligen är ansluten i sin andra ände. Det skulle ju ex. kunna vara en tråd avsedd för nattsänkning eller annan styrfunktion.

Eftersom tåtarna inte är avslutade i några dosor utan bara hänger löst eller är avklippta jäms med väggen, iaf enl inlägg #4, så borde de i rimlighetens namn vara bortkopplade i andra änden. Då mäter man ingenting.
Börja med att se efter hur det ser ut i matande ände, hur många värmegrupper det är/har varit, ev gammal styrutrustning osv. Sen kan man fundera på hur man ska använda bef rör och tåtar.

hej, jo trådarna är anslutna i säkringsskåpet, men just nu har jag så klart inga proppar i till elvärmen, sen måste det ju gå vidare trådar till övriga element som en gång satt där, ingen stor kåk två rum uppe och två ner med hall, kök, badrum, för övrigt så sitter det gammla elementet kvar i badrummet och fungerar om jag sätter i propparna
(självklart är sladdarna i övriga rum väl isolerade och inte synliga just nu pga husdjur och osv)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.