Artikeln går inte att läsa utan att betala.

M mlkjhr skrev:
[länk]
Det handlar om ett hus där takstolar blev felaktigt monterade, huset verkar hamnat helt fel på grunden, takpannor monterats fel och gått sönder och tror visst att det var någon vattenläcka med.

Detta var absolut det man inte vill läsa när man själv skrivit på för ett husbygge.
Hur kan man bäst skydda sig mot detta? Slutbesiktningen hade inte visat någonting?
Är det så att man måste hänga med som en ryggsäck på snickarna när huset monteras? Visst levererar Smålandsvillan många hus men man vill ju inte ha ett av dessa exemplar!

Nu har jag inte läst artikeln, så vet inte vad och hur det gått fel. Av det lilla jag läser så låter det som SMV anlitat en oerfaren byggare. Du kommer få en lista på vilka som kommer jobba med ditt hus, även om det inte stoppar alla problem så googla byggaren. Sedan är det tyvärr så att eftersom det är en totalentreprenad så är det faktiskt SMV som bestämmer vem de anlitar. Men då är det också de som skall stå för problemen, men så har inte skett här?

Personligen resonerar jag så här, du kan omöjligtvis skydda dig mot alla problem som kan uppstå (och du har inte ens tillträde till bygget under montage). Skaffa en så bra KA som möjligt, ta in referenser. Läs på och sätt in dig i allt möjligt, även om det är en totalentreprenad så bör man ha lite koll på saker som kan se fel ut. Skriv upp och dokumentera, ta med dig detta på besiktningen.
Gå med i Facebook gruppen "Smålandsvillan-Vi som har byggt." är ett bra ställe att få svar på SMV frågor. Men även detta forumet är toppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.