Hallå,ny här på forumet och väldigt ny på vad som ska köpas in till verktygslådan/orna till vårt nyinköpta hus. :) ;)

Innan jag hittade hit så åkte jag runt hela Västerås och letade efter en OK 12v skruvdragare/borrmaskin.Det blev till slut en Bosch GSR 12v med 2 batterier.Är den bra för hemmabruk eller ska jag lämna tillbaka den?Den kommer skruva och borras med dygnet runt i ett par månader nu när allt ska renoveras och fräschas upp.

Sen undrar jag vad ni rekommenderar för märke på borrar,både trä och metall kommer att behövas.

Fråga nr 3 handlar om att jag vill fräsa spår i både betongväggar,tegelväggar med puts och gipsväggar.Vad heter en sån fräs?Spårfräs,handfräs,ståfräs etc och kan man använda samma fräs till alla sorts väggar?

Sen undrar jag om en industridammsugare (eller vad det heter) av budgetvariant (ca 5-700kr) är en bra investering för att suga upp slipdamm/sågspån,eller måste man köpa en lite bättre?

Många frågor på en gång men jag hoppas det är OK.
Tackar på förhand // dalachriser

Välkommen hit!
När man väl kommit hit brukar det vara svårt att komma härifrån :)

Skruvdragaren du valt är alldeles utmärkt, du kommer garanterat att vara nöjd med den en lång tid framöver.

Angående borrar så är det förbrukningsvara. Köp inte det billigaste, men jag tycker inte att det är nån ide att köpa det allra dyraste heller. Nåt i mellanklassen alltså :D

Fräsar vet jag inget om, men det kommer du garanterat snart att få svar om av geschwint o grabbarna ;)

Jag är oxå nyfiken på grovdammsugare av den klassen som du nämner och passar bollen vidare till nån som vet.

Väl bekomme...

Tja, det finns för mycket i denna del av forumet för att rekommendera någon speciell tråd. Det mesta har avhandlats här så det bästa är att bläddra bakåt och titta i de trådar där ämnesraden ser intressant ut.

Bosch GSR12 är alldeles utmärkt, du lär inte behöva köpa en ny om du inte gör saker med den som inte kan nämnas här.

Kom ihåg att i detta verktygsfetischistforum (där fick jag till det) så finns det lite olika läger; de babyblåa (Bosch Blå) som du just sällat dig till och gula (DeWalt). Vi övriga täcker allt annat; Makita, Hilti, Milwaukee, Festool, Fein, Flex, Hitachi, Panasonic,,, m.fl. har säkert glömt någon.

I grund och botten; alla s.k. proffsmärken är bra maskiner, de är hållbara och gör vad de ska med glans. Mycket handlar om tycke och smak eller mindre feature missar vilket märke man väljer, eller varför inte favoritfärg.

Borrar: Använder väldigt få metallborrar fast då kör jag med DeWalt. Som träborrar blir det oftast Bacho som spiralborrar. Skall du borra i betong så utgår jag från att du kör med borrhammare, inte slagborr; då blir SDS+ borrar från DeWalt eller Hilti bra, Hilti är något dyrare.

En spårfräs är vad du är ute efter. Jag har inte så stor erfarenhet av dessa utan jag körde med skölp mejsel till borrhammaren för betongen och det gick fint. Andra får lägga till för lämpligt verktyg till gips.

Kör nu själv med en budget (595:- ) sugare och den suger... :) Skulle jag köpa igen så skulle jag nog lägga iallafall 1500 eller mer. Den billiga jag har är i plast och blir statisk för ingenting, den suger urdåligt (har inte utsatt den för betong eller gipsdamm) då jag suger träspån. Nu väntar jag bara på att den skall skära så jag får köpa en bättre...

Slutligen; köper du lite dyrare verktyg eller det som oftast kallas proffsmärken så lär du bli nöjd även om det svider i början. Jag har provat några lågprismärken och kommer aldrig att köpa sådant igen men det är mina egna erfarenheter och mina krav som säger det.

Jo, glöm spårfräs eller dylikt om du skall bo i samma hus som du fräser i. Det dammar som %¤&#¤%#. Kör med flatmejsel + skölpmejsel + borrhammare med steglös hastighet och det dammar obetydligt. Det tar längre tid men jag lovar att det tar ännu längre tid att bli av med allt damm...

Fast man kan säkert köra med vatten för att binda men då får man ju andra problem

Tackar för alla svar.Då hör jag till det blå laget då. ;)
Kommer nog att hänga och suga åt mig tips och tricks. :)

Ett riktigt universalverktyg är ju onekligen vinkelslipen. Även där kan du med fördel satsa på en blå, även om det är precis som geschwint säger att i "proffsklassen" är alla verktyg bra, det är mest en fråga om smak.

Runt tusenlappen för ett verktyg som man kan använda i alla möjliga sammanhang.

Zephir

Då kan jag tipsa om att den cirkelsåg som alla verktygsfetischister på forumet dräglar över finns till ett ganska bra pris på
http://www.verktygsboden.se/?id=69473
Man bör nog kolla upp att det rör sig om TS55 EBQ med varvtalsreglering

Hej!!

Jag har en Festool AT 65 Plus-FS, och där kan vi snacka maskiner. Gissa om jag e´nöjd :)
/CrazyJazz

Hej!
Jag är också i köpatankar och har hört en sak om bosch blå GSR och det är att man måste ha stora händer om man ska tycka om dem. Jag har läst det på detta forum men även hört från säljare att det är ett väldigt långt avstånd mellan baksidan och "avtryckaren" dvs man måste ha ett långt pekfinger. Funderar annars på en GSR Ve2 12v men har blivit rekommenderad en Metabo istället då de är mycket smidigare?! Några erfarenher angående detta?

Vad är ett rimligt pris på en cirkelsåg, bosch blå tex, sladdriven?

/Sam

Jag har en GSR 12v och inte speciellt stora händer tycker den funkar lysande. Jag rekomenderar den varmt.

Jag har en GSR 12 VE2 och den är rätt stor att hålla i. Jag har väl storlek 10-11 på handskar så jag har ganska stora händer. Jag tror att vanliga GSR:en är lite mindre i handtaget.
En annan sak som är ovant i början är att VE2:ans chuck inte är helt linjerad med motorkroppen utan lite "uppnosig" i utförandet. Det gör att man innan man blir van ofta tappar skruvarna när man ska börja skruva in dom. När man är van att trycka fast skruvspetsen lite mot träet och dragaren inte överför kraften rakt utan vinklar skruven lite vilket göra att den slinter av...men det är en vanesak, nu håller man dragaren lite vinklad och då är det som vanligt.

Var på maskinmässa här i Uppsala nyligen och testade en jubileumsutgåva av en 12V Hitachi (svart istället för vanliga grön/svarta) och oj vad den var bra att hålla i! Sen hade den fullt moment redan vid låga startvarv så man kunde smyga in skruvarna med moment. Den skruvdragaren kändes riktigt riktigt bra i handen.

*Edit*
Jag var lite snål och köpte en Skil cirkelsåg på Bauhaus. Det var en 700W (eller 750W) modell som klarar 50mm i sågdjup. Var nedsatt från 899:- till 499:- så jag slog till. Men den känns klen och jag tycker inte heller att den... känns ...sådär bra som gör att det är roligt att arbeta med den..som det är med bättre verktyg :(

Men iofs, för 499:- är det nog en okej såg ..

Okej!

jcarlen:
Men kanske VE2 är annorlunda dvs större och klumpigare?!

Fredrik.e:
Jag kan få tag i en bosch blå cirkelsåg för 1895:- inkl moms och en c6bu för 2076:- inkl moms

Hur många cirkelsågar har du testat?
/Sam

Jobbar man mycket med skivor olika slag tycker jag att Festos sänksåg är överlägsen men som "alltiallosåg" står Hitachin högst på listan, tycker jag......

Ja VE2an är ju både större och tyngre så det stämmer säkert. Nu kändes det som att den vanliga täckte det jag skulle ha den till så jag såg ingen fördel med att köpa ve2an.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.