5 583 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
En riktig elnöt att knäcka.
Hej.
Jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med att fixa. I badrummet har jag 2 dosor infällda i den kaklade väggen "i lysknappsposition". Dosorna sitter kant i kant och kräver alltså en dubbelram vid installation av brytare/dimmer.
Komponenter för att styra följande vill jag installera i dessa 2 dosor. Jag vill i det längsta undvika att behöva montera något utanpåliggande intill dessa.
1. Dimmer till takspottar.
2. Brytare till spegelbelysning.
Nu till det trickiga:
3. Växlande kontakt till en ventilationsfläkt.
Jag har en tranformator till min ventilationsfläkt med två ingångar lågfart(kontinuerligt) samt högfart(tex. efter dusch). För att fläkten skall gå på lågfart skall jag ha kontakt mellan stift 1 och 2 på trafon och för högfart kontakt mellan stift 1 och 3. Fläkt, trafo sitter på "vinden". Detta skall hanteras av en växlande kontakt i badrummet. Observera att det INTE skall vara matning på denna utan enbart växla kontakt mellan 1 och 2 resp. 1 och 3.
Hur hanterar jag detta med enbart 2 dosplatser. Enligt mina funderingar skulle det gå att lösa med en dimmer samt en dubbel trapp-brytare OM!!!! det fanns dubbla trappbrytare som INTE hade gemensam matning av fas.
???
Snälla kom med input till detta. Om jag varit otydlig och inte använt korrekta eltermer så be mig gärna förtydliga.
Mvh Tommy
Jag har ett problem som jag skulle behöva hjälp med att fixa. I badrummet har jag 2 dosor infällda i den kaklade väggen "i lysknappsposition". Dosorna sitter kant i kant och kräver alltså en dubbelram vid installation av brytare/dimmer.
Komponenter för att styra följande vill jag installera i dessa 2 dosor. Jag vill i det längsta undvika att behöva montera något utanpåliggande intill dessa.
1. Dimmer till takspottar.
2. Brytare till spegelbelysning.
Nu till det trickiga:
3. Växlande kontakt till en ventilationsfläkt.
Jag har en tranformator till min ventilationsfläkt med två ingångar lågfart(kontinuerligt) samt högfart(tex. efter dusch). För att fläkten skall gå på lågfart skall jag ha kontakt mellan stift 1 och 2 på trafon och för högfart kontakt mellan stift 1 och 3. Fläkt, trafo sitter på "vinden". Detta skall hanteras av en växlande kontakt i badrummet. Observera att det INTE skall vara matning på denna utan enbart växla kontakt mellan 1 och 2 resp. 1 och 3.
Hur hanterar jag detta med enbart 2 dosplatser. Enligt mina funderingar skulle det gå att lösa med en dimmer samt en dubbel trapp-brytare OM!!!! det fanns dubbla trappbrytare som INTE hade gemensam matning av fas.
???
Snälla kom med input till detta. Om jag varit otydlig och inte använt korrekta eltermer så be mig gärna förtydliga.
Mvh Tommy
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Dubbla trappbrytare brukar väl inte ha gemensam matning. Då skulle dom inte fungera. Den trappbrytare som ligger "först" behöver i och för sig fas till båda, men den "bortre" trappbrytaren har ju sin "utgång" till en bryttråd, om den vore gemensam för de 2 brytarna så skulle det ju inte fungera. Varje lampa behöver ju sin egen bryttråd.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Jag är inte specialist på området, har lekt med trappomkopplare men aldrig dubbel. Men om jag inte tänker fel så skulle det inte fungera om dom inte vore separerade. Däremot så kan ju en kronströmbrytare ha gemensam matning till sina 2 brytfunktioner.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu har jag snöat in på hur en dubbel trapp ser ut internt. Jag gjorde just en liten skiss på hur jag uppfattar det. Måste bilden finnas på internet för att jag skall kunna lägga upp den här i tråden? Skall även kika på classe och klura på relälösningen.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Tack Carl.
I så fall verkar det inte som om jag har något problem. En kontroll fråga bara. En ENKEL trapp är väl en växlande kontakt va? I som du beskriver det tolkar jag det som att en dubbel trapp i så fall är 2 separata växlande kontakter.
Min skiss ligger nu på internet:
http://www.palsgatan1.se/palsgatan1_se_files/dubbeltrapp.htm
Skissen stämmer alltså men borde ha ritats med separata "inkommande" ledare. ???
Mvh Tommy
I så fall verkar det inte som om jag har något problem. En kontroll fråga bara. En ENKEL trapp är väl en växlande kontakt va? I som du beskriver det tolkar jag det som att en dubbel trapp i så fall är 2 separata växlande kontakter.
Min skiss ligger nu på internet:
http://www.palsgatan1.se/palsgatan1_se_files/dubbeltrapp.htm
Skissen stämmer alltså men borde ha ritats med separata "inkommande" ledare. ???
Mvh Tommy
Har du fått ihop det?
Annars skulle jag sätta en dimmer med trappfunktion.
Dvs Ratten dimmrar taket och när du trycker på knappen tänds spegelbelysning Ev skickar signal till en 2 polig brytare som sitter under annars så går fläkten jämt..
Dvs i översta hålet har du dimmern och i understa hålet har du en 2 polig brytare
Annars skulle jag sätta en dimmer med trappfunktion.
Dvs Ratten dimmrar taket och när du trycker på knappen tänds spegelbelysning Ev skickar signal till en 2 polig brytare som sitter under annars så går fläkten jämt..
Dvs i översta hålet har du dimmern och i understa hålet har du en 2 polig brytare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
