4 279 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
En reflektion kring förtäckt prishöjning
Sida 1 av 2
Ett sätt för tillverkare och butiker att höja priset utan att det märks, är att istället minska innehållet.
Jag blev igen medveten om detta då jag skulle köpa råspont.
Jag brukar köpa mitt virke på byggmax, då de ofta har fler längder inne än de andra på orten och dessutom nästan alltid är billigast, men inte denna gång.
ByggMax tar 5:95/löpmeter för den tjockare råsponten som är 95mm bred. Men den är ju bara 20mm tjock.
K-rauta tar 6:45 för sin 22x95.
ByggMax är alltså billigare per meter, vilket så klart också gör dem billigare per kvadratmeter, men tittar vi på volym..... Ja då är k-rauta billigare.
De har 10% tjockare råspont, men bara 8,4% högre pris.
Man ska inte underskatta vad de sista två millimetrarna gör för livslängd och stabilitet.
Även mer väl omtalade butiker som beijers har sänkt till 21mm. K-rauta var faktiskt den enda som jag hittade som hade 22.
Jag blev igen medveten om detta då jag skulle köpa råspont.
Jag brukar köpa mitt virke på byggmax, då de ofta har fler längder inne än de andra på orten och dessutom nästan alltid är billigast, men inte denna gång.
ByggMax tar 5:95/löpmeter för den tjockare råsponten som är 95mm bred. Men den är ju bara 20mm tjock.
K-rauta tar 6:45 för sin 22x95.
ByggMax är alltså billigare per meter, vilket så klart också gör dem billigare per kvadratmeter, men tittar vi på volym..... Ja då är k-rauta billigare.
De har 10% tjockare råspont, men bara 8,4% högre pris.
Man ska inte underskatta vad de sista två millimetrarna gör för livslängd och stabilitet.
Även mer väl omtalade butiker som beijers har sänkt till 21mm. K-rauta var faktiskt den enda som jag hittade som hade 22.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 949 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 949 inlägg
Det skiljer i bredd med på dem!
Jag köpte 22mm råspont till landgången på vinden, köpte på Beijers först då de även om priset är högre oftast har bättre sortering på sitt virke, Byggmax är ju ett evigt plockepinn med trasigt skitvirke överst i högarna.
Det visade sig dock att råsponten jag köpte inte riktigt räckte, åkte till Cheapy här i stan och köpte lite till.
De 2-3 första brädorna gick väl bra att passa ihop med de övriga, men sen började det bli mer och mer fel, på 8 brädors bredd så var Cheapys råspont över 1cm mindre än motsvarande storlek från Bejers.
De frästa spåren på undersidan av råsponten är ju med en sånn där grej som tar bort innehåll, tänk vad spån det blir till pelets osv.
Men det är väl det samma med mycket annat, 10l målarfärg, det är aldrig 10 liter i de burkarna man köper i färghandeln, det står typ 9l+brytpasta osv, vilket aldrig blir i närheten av 10l, kanske om man slår i en halvliter vatten...
Jag köpte 22mm råspont till landgången på vinden, köpte på Beijers först då de även om priset är högre oftast har bättre sortering på sitt virke, Byggmax är ju ett evigt plockepinn med trasigt skitvirke överst i högarna.
Det visade sig dock att råsponten jag köpte inte riktigt räckte, åkte till Cheapy här i stan och köpte lite till.
De 2-3 första brädorna gick väl bra att passa ihop med de övriga, men sen började det bli mer och mer fel, på 8 brädors bredd så var Cheapys råspont över 1cm mindre än motsvarande storlek från Bejers.
De frästa spåren på undersidan av råsponten är ju med en sånn där grej som tar bort innehåll, tänk vad spån det blir till pelets osv.
Men det är väl det samma med mycket annat, 10l målarfärg, det är aldrig 10 liter i de burkarna man köper i färghandeln, det står typ 9l+brytpasta osv, vilket aldrig blir i närheten av 10l, kanske om man slår i en halvliter vatten...
Många åker nog till byggmax i tron att de är billigare utan att jämföra. På mina senaste inköp har det varit samma lpm pris på råsponten på byggmax och k-rauta, men då är ju den senare 2 mm tjockare. Köpte en hel del 45x145 och då var k-rauta billigare, även på en del andra grejjer när man räknar in spill och sånt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Köper mesta på lokala xl-bygg, billigare och tjockare virke inkl utskörning jämfört med byggmax och då får jag hämta själv.
Det är ju många som utnyttjar detta.Byggis1976 skrev:
Man köper en billig pryl i Kina, sen sätter man ett högt pris och så tror folk att det är svensktillverkat.
Ta en massa av dessa LED-spotlights kostar knappt något i Kina, någon plockar hem dem och sätter 5-6 gånger högre pris på dem och folk tror då per automatik att de är svensktillverkade.
Ungefär som i min stad, fullpackat med folk på Byggmax och sedan kör man själv till Woody där det erbjuds fler längder samt bättre kvalitet och det till ett billigare pris än Byggmax.
Roligt hur folk tror att Byggmax är billigast med när dom i själva verket inte är det.........
Roligt hur folk tror att Byggmax är billigast med när dom i själva verket inte är det.........
Har du dem på taket och det har gått så långt att en 20mm ruttnat upp så hade jag nog inte gått och funderat över varför jag inte köpte 22mm...Nimajneb skrev:
tank77 skrev:
Det största problemet med byggmax är alla kunder som står och sorterar brädor, när sista kunden kommer sen är det bara ett plockepinn av det sämsta.
Vad spelar det för roll om tex råsponten har en liten skada?
Det blir ju däremot ett kanske lite större problem om alla brädorna hade skador.
Så hade folk slutat med att sortera virket på byggmax så hade det ju blivit enklare, köper man en hel oöppnad trave med virke på byggmax så är det ju inte sämre än något annat.
Jag handlar det mesta på byggmax, har typ 700 meter bort till butiken, känns som det viktigaste argumentet, ligga och köra och offra tid för att en planka är 5kr billigare i andra änden på stan orkar iaf inte jag med.
Vi har bara Beijer, cheapy och byggmax på nära håll, XL-bygg finns några mil från stan, cheapy faller för det mesta bort, det ser ut som kommunens återvinningsgård där med skit.
Beijer åker jag till när det behövs specialsaker eller om jag behöver ha något färdigkapat.