Hej,
Jag har problem med en spis, Bosch HLN443050V/01 400V.
Den lilla plattan i den kombinerade stora/lilla fungerar inte. Vet inte riktigt var jag ska börja kolla. Några tips?
I bilden på kontakten under plattan syns ett tomt flatstift, men det finns inget som lossat.
Jag har problem med en spis, Bosch HLN443050V/01 400V.
Den lilla plattan i den kombinerade stora/lilla fungerar inte. Vet inte riktigt var jag ska börja kolla. Några tips?
I bilden på kontakten under plattan syns ett tomt flatstift, men det finns inget som lossat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Hej, min gissning är att spisvredet har gett upp.
Jag förutsätter att du ryckt ur sladden/brutit strömmen innan du klätt av spisen, om inte annat gör du det innan du följer mitt tips!

Du har 2st dubbelzonsplattor och detta är en av dem, den andra är ju den längst upp till vänster.
Lokalisera vredet för den plattan som du har problem med och den för den andra dubbelzonen, kontrollera vredens märkning/artikelnummer/data så bör dessa två vara av samma typ jämfört med de andra två vreden för enkelzon.
Om dessa är lika (vilket jag tror) så skriver du ned hur dessa är inkopplade på ett papper (brun till P1 osv..) så att du kan enkelt koppla tillbaks (foton är aldrig fel för minnet).
Sedan tar du helt enkelt loss flatstiften och byter plats på dessa två vred, gissningsvis har du flyttat felet till den andra dubbelzonen och då har du konstaterat fel i vredet och kan köpa ett nytt.
I annat fall kan värme-elmentet till plattan vara kass eller något annat fel, men börja med vreden, det är enklast.
Lycka till!
Jag förutsätter att du ryckt ur sladden/brutit strömmen innan du klätt av spisen, om inte annat gör du det innan du följer mitt tips!
Du har 2st dubbelzonsplattor och detta är en av dem, den andra är ju den längst upp till vänster.
Lokalisera vredet för den plattan som du har problem med och den för den andra dubbelzonen, kontrollera vredens märkning/artikelnummer/data så bör dessa två vara av samma typ jämfört med de andra två vreden för enkelzon.
Om dessa är lika (vilket jag tror) så skriver du ned hur dessa är inkopplade på ett papper (brun till P1 osv..) så att du kan enkelt koppla tillbaks (foton är aldrig fel för minnet).
Sedan tar du helt enkelt loss flatstiften och byter plats på dessa två vred, gissningsvis har du flyttat felet till den andra dubbelzonen och då har du konstaterat fel i vredet och kan köpa ett nytt.
I annat fall kan värme-elmentet till plattan vara kass eller något annat fel, men börja med vreden, det är enklast.
Lycka till!
Redigerat:
Testade och du verkar ha helt rätt. Verkar dock som om plattan funkar, men slår ifrån ganska omgående. Hittade denna tråden där någon hade samma problem:Rostig_9000i_-88 skrev:
Hej, min gissning är att spisvredet har gett upp.
Lycka till!
https://www.byggahus.se/forum/threads/plattan-slar-av-och-pa-gar-det-att-fixa.311880/page-2
Där var det någon som löste problemet genom att justera trycket mot bimetallen. Får fundera på den lösningen mot att köpa en ny regulator för 800 kr till en 12 år gammal spis.
Tack för hjälpen!
På min AEG häll var det samma problem, den är 35 år gammal (1984) och ett nytt vred fans på hyllan i vår lokala BROBY-hushållsmaskiner butik!U ulsa skrev:
Kostnad 200kr
Förr garanterades reservdelar i minst 30år och det funkade.
Hittade du felet? Jag har exakt samma problem . Jag lossade hällen sen fungerade den 1 mån utan att jag hade gjort något. Den röda lampan har lyst även om spisen har varit avstängd i flera år. Nu lyser inte ens den.U ulsa skrev:
Vredet var trasigt. Sålde dock huset en vecka senare så de nya ägarna fick ta över problemet. Vi informerade dem, men de valde att köpa ny spis istället för att lägga 800 kr på en 12 år gammal.S Elsamimmi skrev:
Klicka här för att svara