Jag har fått en offert på takpannor, skriven 210702 och giltig till 210730. Idag fick jag en ny offert med samma datum och nummer, men ett dyrare pris. Är det okej att göra så? Eller måste de stå för den första offerten, den är ju fortfarande giltig?

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag har fått en offert på takpannor, skriven 210702 och giltig till 210730. Idag fick jag en ny offert med samma datum och nummer, men ett dyrare pris. Är det okej att göra så? Eller måste de stå för den första offerten, den är ju fortfarande giltig?
Du accepterar offerten om den passar dig.
Vill du vara juste mot handlaren kanske du väljer den högre offerten, det skulle jag göra hos den lokala brädgården iaf.

F fribygg skrev:
Du accepterar offerten om den passar dig.
Vill du vara juste mot handlaren kanske du väljer den högre offerten, det skulle jag göra hos den lokala brädgården iaf.
Det är inte lokalt utan 10-15 mil bort, väntar fortfarande på offert från min lokala handlare men tror inte de kan matcha tyvärr.

Jag får väl acceptera och sen hänvisa till den första offerten...

Mikael_L
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Eller måste de stå för den första offerten, den är ju fortfarande giltig?
Mig veterligen måste de stå för den.
Det kanske finns något i lag eller praxis eller prejudikat om att oväntade saker kan sätta offerten ur spel, men det är inget jag vet. Dvs någon slags force majoure ..

En offert eller ett anbud är bindande. Rent juridiskt skulle jag därför vilja påstå att de är bundna av sitt anbud. Hade de däremot skickat en uppdaterad offert direkt efter den första hade situationen varit annorlunda men då du tagit del av offerten innan de skickade in ny är de bundna av den.
Sen kan man väga in moraliska aspekter i detta, det beror på vem du är och du tänker.

https://lawline.se/categories/26

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Levernasen har skett, men först efter att en annan person på företaget ringde upp mig och frågade vilken leveranstid som jag blivit lovad. Min kontakt hade gått på semester...
Dagarna efter leveransen kom sen fakturan som var duktigt fel. Ordinarie pris 14:- / panna mot de 6.25:- som min offert innehåller. Svarade och klagade och bifogade min offert men då var de tvungna att ta det med min kontakt som är tillbaka nästa vecka. Tydligen svårt att läsa en offert...

Det är alltid det senaste dokumentet som gäller.
Som säljare har jag rätt att ändra en offert så länge kunden inte har lagt sin beställning.
Kunden har rätt att ändra sin beställning fram tills säljaren har skickat sitt ordererkännande och så vidare

Man kan snacka så mycket men det är papperen som gäller

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Som säljare har jag rätt att ändra en offert så länge kunden inte har lagt sin beställning.
Kunden har rätt att ändra sin beställning fram tills säljaren har skickat sitt ordererkännande och så vidare

Nu ändrade kontakten på fakturan "enligt överenskommelse" vilken inte har funnits. Och han har även erkänt att den första offerten gäller. Den andra som skickades ett per dagar senare hade förresten samma offertnummer och datum som den första vilket känns oseriöst.
Jag kommer stå på mig om den första offerten då jag inte kommit överens om något annat. Så får jag se vad som händer helt enkelt. Skiljer under 2000:- mot den andra så jag tvivlar på att de kommer gnälla.

Eftersom säljaren klantat sig genom att inte ändra offertdatum och revisionsnummer har Du rimlig möjlighet att beställa enligt den första versionen. Passa Dig bara att ordererkännandet matchar Din beställning!
Senaste dokumentet gäller

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Eftersom säljaren klantat sig genom att inte ändra offertdatum och revisionsnummer har Du rimlig möjlighet att beställa enligt den första versionen. Passa Dig bara att ordererkännandet matchar Din beställning!
Senaste dokumentet gäller
Jag har beställt enligt första offerten, något ordererkännande har jag dock aldrig fått. Fakturan är nästan 100% för dyr då de inte gått efter någon offert.

Rätten är helt på Din sida, bestrid fakturan!

ÅkeSun ÅkeSun skrev:

Fast det är inte sant. Jag har tidigare i tråden länkat till hur jurister ser på just en offert.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Rätten är helt på Din sida, bestrid fakturan!
Det ämnar jag att göra, om det blir så att jag måste.
4 dagar var det mellan offerterna förresten.

Nu har jag till slut fått rätt faktura, identisk med den första offerten.
Nu ska bara pallarna lämnas tillbaka för att spara ytterligare en tusenlapp.

Att åka extra för en tusing är kanske inte det mest prioriterade innan du är helt färdig med bygget, gläd dej istället att du fick ett förmånligt pris och låt handlaren slippa hanteringen av lastpallarna.

Nu kostar bränslet 17-18 kr litern och du kanske kan använda pallarna till att förvara ved istället för att lägga timmar och dryga bilkostnader för att hämta hem den sista tusenlappen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.