Vad har SAAB gjort med krocktester?Thomas Lundquist skrev:
Turbon i SAAB var ju ingen teknisk innovation av SAAB utan ett smart markmadsföringstrick att stoppa in en Turbomotor i en familjebil.
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Saab vidareutvecklade waste-gate principen. Så det var nog ganska mycket mera än en marknadsföringstrick...
Alla biltillverkare vidareutvecklar saker varje dag. Porsche 911 Turbo bla hade redan tekniken kanske 10år tidigare, men som sagt ingen familjebil. I samband med oljekriser osv så var ju Turbon ett riktigt smart trick, rimlig förbrukning och ändå många hästar när man verkligen behövde dom. Alternativet var ju att släpa runt på tunga 8or eller 6or.Mattias_Maria skrev:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
http://www.garaget.org/video/45287Nimajneb skrev:
Om jag inte minns helt fel var väl saab bäst i krocktester tidigt.
När det gäller turbon var dom absolut med och utvecklade den för personbil.
Volvo var väl den tillverkare som drev säkerhet som ett koncept och gjorde sig kända för detta i hela världen.
Både SAAB o Volvo var lite speciella är det kommer till parkeringsskador med dessa absurt fula kofångare som hängde med ångra år.
När det gäller Turbo... Se inlägget ovan om tex Personbilen Porsche 911 Turbo.
Men ingen kan ta ifrån SAABs smartness att ta till sig tekniken finjusera och göra de riktigt kommersiell och detta var dom först med.
I samband med detta så insåg SAAB att det fanns pengar att hämta i storbilssegmentet och äran med lite roliga motorer. Men tyvärr lyckades dom aldrig få premium status utan det landade på entusiastplanet istället.
Både SAAB o Volvo var lite speciella är det kommer till parkeringsskador med dessa absurt fula kofångare som hängde med ångra år.
När det gäller Turbo... Se inlägget ovan om tex Personbilen Porsche 911 Turbo.
Men ingen kan ta ifrån SAABs smartness att ta till sig tekniken finjusera och göra de riktigt kommersiell och detta var dom först med.
I samband med detta så insåg SAAB att det fanns pengar att hämta i storbilssegmentet och äran med lite roliga motorer. Men tyvärr lyckades dom aldrig få premium status utan det landade på entusiastplanet istället.
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Roligt att du tar upp Volvos säkerhetstänkande. Där kan vi tala om ett "marknadsföringstrick" om vi ska använda oss av dina termer. Om jag inte minns helt fel så var det ingengörer på vattenfall som tog initiativ till trepunktsbältet på grund av att många anställda skadades i trafiken. Man forskade och tog fram protoyp på ett trepunktsbälte. Man bad Volvo vidareutveckla bältet(med hjälp av en ingenjör överköpt från saab ironiskt nog) och volvo såg då sin chans att profilera sig som en säker bil när man skulle in på USA marknaden...
Volvo har sedan dess säkerhet som sin profil på bilmarknaden, man forskar utvecklar och är duktig på att marknadsföra sig som en säker bil. Saab lyckade, enligt min mening, aldrig profilera sig inom något segment och skaffa sig en profil att byggavidare på.
Så som jag tolkar hur du resonerar så är det mao. vattenfall som är grunden till en säker svensk bil, något som Volvo sedan var smarta att vidarutveckla med hjälp av "marknadsföringstrick" och en saab ingenjör
Volvo har sedan dess säkerhet som sin profil på bilmarknaden, man forskar utvecklar och är duktig på att marknadsföra sig som en säker bil. Saab lyckade, enligt min mening, aldrig profilera sig inom något segment och skaffa sig en profil att byggavidare på.
Så som jag tolkar hur du resonerar så är det mao. vattenfall som är grunden till en säker svensk bil, något som Volvo sedan var smarta att vidarutveckla med hjälp av "marknadsföringstrick" och en saab ingenjör
Det här med dom enorma gummistötfångarna var väl försäkringsbolagens påhitt, speciellt i usa.
Firebird var väl på 70-talet den bilen som var dyrast att reparera efter en parkeringsskada och kraven blev väl att alla bilar skulle klara en krock i 7km/h utan skador. Om jag minns rätt.
Fulast av alla blev väl MG:s modeller med sin enorma gumminos.
Firebird var väl på 70-talet den bilen som var dyrast att reparera efter en parkeringsskada och kraven blev väl att alla bilar skulle klara en krock i 7km/h utan skador. Om jag minns rätt.
Fulast av alla blev väl MG:s modeller med sin enorma gumminos.
Din historiebeskrivning tror jag stämmer ganska bra betr trepunktsbältet. Men till skillnad från SAABTurbon så var ju Volvo först med detta på marknaden.Mattias_Maria skrev:Roligt att du tar upp Volvos säkerhetstänkande. Där kan vi tala om ett "marknadsföringstrick" om vi ska använda oss av dina termer. Om jag inte minns helt fel så var det ingengörer på vattenfall som tog initiativ till trepunktsbältet på grund av att många anställda skadades i trafiken. Man forskade och tog fram protoyp på ett trepunktsbälte. Man bad Volvo vidareutveckla bältet(med hjälp av en ingenjör överköpt från saab ironiskt nog) och volvo såg då sin chans att profilera sig som en säker bil när man skulle in på USA marknaden...
Så som jag tolkar hur du resonerar så är det mao. vattenfall som är grunden till en säker svensk bil, något som Volvo sedan var smarta att vidarutveckla med hjälp av "marknadsföringstrick" och en saab ingenjör![]()
En annan lyckad satsning var ju när AUDI introducerade quattron på personbilsmarknaden, även om konceptet med permanent fyrhjulsdrift inte var nytt så lyckades dom marknadsföra detta som något fantastiskt och de lyfte i princip bort NSU stämpeln över en natt och AUDI kom in och till skillnad från SAAB lyckades hålla prestigestämpeln.
Saab var inte först med turbon i personbilar men man har längre än någon annan drivit konceptet "liten överladdad motor". Precis samma koncept som VW etc hoppar på nu med riktigt små överladdade motorer, förvisso med både turbo och kompressor. Nog tycker jag också att man måste säga att Saab legat i framkant vad gäller utveckling av turboteknik, det är om inte annat mer än tio år sedan (tror jag) som man kunde köpa en saab utan turbo.
saab va först med turbomatad motor som fungerade utan att man for av vägen vid acceleration detta tack vare waste-gateventilen. Saab va oxå först med fuyrventilsteknik på en turbomotor tror detta kom börjav av 80 talet,
1972 va saab förre volvo med eluppvärmd förastol
saab va oxå tidiga med att testa variabel kompression år 2000 va kom den första motorn med detta.
med 9-5.an kom oxå pisksnärtskyddet som idag är standard i dom mesta bilar. med denna släpptes oxå ventilerade säte som oxå saab va först med vilket sitter i ett flertal premium bilar idag.
tror oxå att den första turboladdade v6.an i en serieproduktion satt i 9-5an.
Saab har helt klart haft en betydande del i utvecklingen annars hade inte Saab ingenjörer varit så eftertraktade av andra bilmärke. många av saabs utvecklare har under tiderna blivit köpta av andra märke.
1972 va saab förre volvo med eluppvärmd förastol
saab va oxå tidiga med att testa variabel kompression år 2000 va kom den första motorn med detta.
med 9-5.an kom oxå pisksnärtskyddet som idag är standard i dom mesta bilar. med denna släpptes oxå ventilerade säte som oxå saab va först med vilket sitter i ett flertal premium bilar idag.
tror oxå att den första turboladdade v6.an i en serieproduktion satt i 9-5an.
Saab har helt klart haft en betydande del i utvecklingen annars hade inte Saab ingenjörer varit så eftertraktade av andra bilmärke. många av saabs utvecklare har under tiderna blivit köpta av andra märke.