Jo jag får hålla med om att det är dumt att köpa hyffsat nya saab modeller idag, är det inte redan brist på karossdelar till dom nyaste modellerna?

Glödlampor o däck kan man väl få tag i men annars.....
Jag skulle aldrig våga köpa saab idag varesig ny eller begagnad.

Det är väl i huvudsak karossdelar och elektronikkort/boxar som kommer att bli dom stora problemen enligt vad jag har förstått, då det finns andra tillverkare av vanliga slitdelar.

Men att ha en ny bil stående med def styrbox är ju ingen höjdare direkt. :(

Visst finns verktyg ute i industrin idag för att kunna tillverka reservdelar men det finns ju två stora skillnader.
Vem skall hålla ihop nätverket av underleverantörer, agera grossist etc?
Om det nte visar sig lönsamt att tex tillverka en baklykta så kommer antingen priserna skjuta i höjden eller så försvinner delen från marknaden. Hittills så har ju SAAB haft trycket på långsiktighet i affärerna men nu är det ju kört.😞

Eller så kommer piraterna tillverka rubbet och sälja för småpengar. Hoppas jag...

Thomas Lundquist
Kina löser det problemet.

SAAB har ju aldrig varit känt för högkvalitativa produkter och att förlita sig på KInesiska SAABar för inhemsk marknad låt ju inte som något som kommer att förbättra den imagen.
Är sedan tanken att varje SAABverkstad ska sitta o surfa på Alibaba för att hitta möjliga reservdelar?
Visst målar jag fan på väggen men jag iaf är inte beredd att ta risken.

Nimajneb skrev:
Men allvarligt talat, vore det inte ruskigt dumt att köpa en SAAB idag?
Jag tror att en begagnad saab är ett riktigt bra köp idag, just på grund av att många resonerar på det sättet. Därför är priserna låga. En 9-5 har bra säkerhetsstatistik från verkliga olyckor och det är en vanlig bil i sverige, så det finns många som kan bilmodellen och reservdelar lär finns tillgängliga.

En -09 Volvo V70 kostar ca 160000:- idag, en -09 Saab 9-5 ca 120000:-.

En snabb googling visar att det redan nu börjar bli svårt att hitta modellpecifika delar (elektronikboxar etc.) till saabar, valde själv bort en 9-5 av den anledningen och satsade på en Toyota Verso istället.

Vad har du googlat på ?
Vill gärna se.
Men hur ofta byter man elektronikbox egentligen?
Ta bmw som ett exempel en ny absmodul går loss på 7k och de går på de flesta efter 99 fram till 01 samma modul sitter på volvo saab och Wollksvagen
Bmw har fått kritik och sänk priset på modulen.

Dock har det vuxit fram en ny marknad i att reparera dessa till en avsevärt mindre kostnad.

Saab autodelar går dock väldigt bra.
Och alla förbrukningsdelar tillverkas inte av saab så det blir inga problem att få tag på

Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
SAAB har ju aldrig varit känt för högkvalitativa produkter och att förlita sig på KInesiska SAABar för inhemsk marknad låt ju inte som något som kommer att förbättra den imagen.
Är sedan tanken att varje SAABverkstad ska sitta o surfa på Alibaba för att hitta möjliga reservdelar?
Visst målar jag fan på väggen men jag iaf är inte beredd att ta risken.
Nej jag tänkte mer på delar till saab.

Men visst fan har saab legat i framkant av utveckling av personbilar, krocktester och turbon är några exempel.

Så länge man inte behöver utnyttja några garantier så är det inga problem att få fram delar.

Ska man köpa SAAB får det bli på rean sen, 2 för priset av en.

raveper skrev:
sen?

Är inte sen nu?

raveper skrev:
Jaså du tänker så.
Jag funderar mest på hur mycket pengar jag skulle vilja ha för att ta emot en. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.