18 486 läst ·
52 svar
18k läst
52 svar
En newbie ska bygga hyvelbänk
Stången är nersvarvad så att ratten går på. Har sedan en krysskil mellan ratt och stång som låser det hela så ratten inte snurrar på stången. I änden av stången är det borrat och gängat för en M6 skruv som håller en större bricka, vilket hindrar ratten från att glida av stången. På stången framför ratten har jag en bussning med en sprint genom som tar upp de axiella krafterna som uppstår när man spänner fast något.TräNa skrev:
Jag tycker det funkar kanon bra, Om man sätter snurr på rattarna så snurrar dom vidare lite grann. Inte lika länge som i Benchcrafted-videorna dock. Tycker benchcrafteds rattar ser tyngre ut vilket borde hjälpa till, Sedan pratar benchcraftedkillen om "High precision" skruvar. Vad nu det innebär.
Den där hyvelbänken blev riktigt fin, en sådan har jag tänkt bygga själv senare.
Funderar annars på TS som säger han vill kunna fästa delarna utan det traditionella skruvstädet på sidan, istället för ett långt skruvstäde på framsidan kan man köra en "leg vise" på framsidan som joabnu och sen använda "holdfasts" för att fästa delar lite varsomhelst på bänken utan att behöva ett städ. Om du inte vet vad det är kan du kolla videon här, 5 minuter in:
https://www.youtube.com/watch?v=6Knocv_EnJ8
Funderar annars på TS som säger han vill kunna fästa delarna utan det traditionella skruvstädet på sidan, istället för ett långt skruvstäde på framsidan kan man köra en "leg vise" på framsidan som joabnu och sen använda "holdfasts" för att fästa delar lite varsomhelst på bänken utan att behöva ett städ. Om du inte vet vad det är kan du kolla videon här, 5 minuter in:
https://www.youtube.com/watch?v=6Knocv_EnJ8
Ursäkta, men nu kommer det hagla dumma frågor.
Krysskil, vad är det? Provat googla lite, om jag förstår det rätt så är det en fyrkanting stång alternativt en halvmåne var halva delen går i maskinratten och den andra halvan i den nersvarvade gängstången. Är det korrekt uppfattat?
På en av wibergers rattar står det. "Kilspår P9 enligt DIN6885."
http://www.wiberger.se/templates/din950.htm
Vad ska jag då köpa för krysskil? Hur gjorde du spåren i stången?
Men projektet kanske redan faller på att jag får svårt att svarva ner stången förhand, eller går det utan en regelrätt svarv?
Vad är en bussning, en metallring med en diameter större än gängstången som i detta fall sätts fast med en sprint ?
Krysskil, vad är det? Provat googla lite, om jag förstår det rätt så är det en fyrkanting stång alternativt en halvmåne var halva delen går i maskinratten och den andra halvan i den nersvarvade gängstången. Är det korrekt uppfattat?
http://www.wiberger.se/templates/din950.htm
Men projektet kanske redan faller på att jag får svårt att svarva ner stången förhand, eller går det utan en regelrätt svarv?
Vad är en bussning, en metallring med en diameter större än gängstången som i detta fall sätts fast med en sprint ?
Går väl att fästa ratten i stången med en sprint också på samma vis som bussningen, då är det bara att borra igenom de båda och driva in en sprint, kanske även lägga epoxi mellan ratt och stång samt på sprinten innan man sätter fast den, för det där lilla extra.
Korrekt uppfattat ang. Krysskil.TräNa skrev:Ursäkta, men nu kommer det hagla dumma frågor.
[länk]
Är lite osäker på det med "kilspår p9 enl din..." då det var något år sedan jag höll på. Men jag har för mig att en viss håldiameter gav en viss dimension på krysskilen enligt någon tabell över DIN standarden. Jag köpte rattar utan kilspår. Spåret i stången frästes i en metallfräs. Spåret i ratten pressades ur med ett specialverktyg i en press. Jag fick hjälp av en kompis som hade tillgång till maskiner. Att få till det här utan svarv och fräs är nog svårt.
Rätt angående bussningen också. Fast min gängstång svarvades även ner för bussningen.
Det var svårt att borra genom navet på rattarna ovan då borrchucken tar i ringen man håller i på ratten. I alla fall om man vill borra vinkelrätt mot stången. Men det kanske funkar att borra snett också. Eller kanske går det att hitta extra långa metallborrar.DennisCA skrev:
har testat lite i veckan som va,
DET VAR INTE så lätt som jag trodde, måste åka te brädgården å köpa mer virke, 45X120, som min stomme ska beståa av,
svårt att få till tapparna å hålet riktigt bra, har kikat på en en hel del youtube klipp, å lärt mig både de de ena å de andra.
hur gör ni när ni göra era tappar? jag körde med sticksåg, få bort den på kanterna, sedan så fräst ja bort 10mm på varje sidan så var den klar, är det är bra tillväga sätt att göra så?
dom man har sett på nätet, har ju sån min maskiner, tex en fin bordsåg som dom kapar med, har inte tillgång till de
DET VAR INTE så lätt som jag trodde, måste åka te brädgården å köpa mer virke, 45X120, som min stomme ska beståa av,
svårt att få till tapparna å hålet riktigt bra, har kikat på en en hel del youtube klipp, å lärt mig både de de ena å de andra.
hur gör ni när ni göra era tappar? jag körde med sticksåg, få bort den på kanterna, sedan så fräst ja bort 10mm på varje sidan så var den klar, är det är bra tillväga sätt att göra så?
dom man har sett på nätet, har ju sån min maskiner, tex en fin bordsåg som dom kapar med, har inte tillgång till de
Här är ett sätt som funkar. Utan maskiner. Kan behövas lite övning men så svårt är det inte.
https://www.youtube.com/watch?v=Pq0p4IpCIks&list=PLD39949332C7FB168&index=7
Sticksåg är inte någon favoritmaskin hos mig när man ska göra nåt med precision.
https://www.youtube.com/watch?v=Pq0p4IpCIks&list=PLD39949332C7FB168&index=7
Sticksåg är inte någon favoritmaskin hos mig när man ska göra nåt med precision.
Så där,
Nu är stommen nästan klar, ska bara pluggas å limma. Ska låna ett par limknektar från en på
Jobbet.
Men det jag nu sitter å funderar på är följande:
Skivan vad ska man ha för matrial? Funderar på en ek skiva i 30mm massiv, bra eller dåligt?
Sen så är det ju skruvstädet som jag ska bygga, hur ska jag bygga de? Tips
Å sist men inte minst hur ska man borra för att få 4kantign hål för alla anhåll
Nu är stommen nästan klar, ska bara pluggas å limma. Ska låna ett par limknektar från en på
Jobbet.
Men det jag nu sitter å funderar på är följande:
Skivan vad ska man ha för matrial? Funderar på en ek skiva i 30mm massiv, bra eller dåligt?
Sen så är det ju skruvstädet som jag ska bygga, hur ska jag bygga de? Tips
Å sist men inte minst hur ska man borra för att få 4kantign hål för alla anhåll
Har inte inte så många bilder, men lägger upp de få ja haTräNa skrev:
Här är riting på den, den är 2000mm i mellan, där kommer det bli köks stommarna 2st 600 å en 800mm sedan en rejäl skiva på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg de ut, när jag höll på, väldigt lite spån här. Om man jämför hur de såg ut när ja var klar. Sambon vägrade gå ner, vilket är förståeligt
Hej jag tänkte att ja skulle fråga om det räcker att ha en liten maskinratt som TS har på sitt sidostycke även om man vill ha ett "skruvstäd" på sidan utav sin bänk? får man tillräckligt med kraft för att dra åt så att arbetsstycket sitter fast ordentligt?