36 402 läst ·
72 svar
36k läst
72 svar
En mus i innertaket!
Såg ett test från den danska motsvarigheten till SP där de provade ett antal ljudbaserade musskrämmor.
När de slogs på försvann mössen omedelbart. Men, sedan kom de tillbaka så snart de märkte att inget farligt hände. De mest avancerade som körde lite olika ljud höll dem bota i typ 15-20 minuter...
Fällor är nog det bästa alternativet. Men, om ni petar in dem genom en inspektionslucka, glöm inte att fästa dem i något, så att du kan få ut dem efteråt, de kan ju flytta på sig vid användning.
När de slogs på försvann mössen omedelbart. Men, sedan kom de tillbaka så snart de märkte att inget farligt hände. De mest avancerade som körde lite olika ljud höll dem bota i typ 15-20 minuter...
Fällor är nog det bästa alternativet. Men, om ni petar in dem genom en inspektionslucka, glöm inte att fästa dem i något, så att du kan få ut dem efteråt, de kan ju flytta på sig vid användning.
Så är det ju förstås, men om katten/katterna är ute och circulerar runt huset med ojämna mellanrum brukar de väl förr eller senare lyckas ta mössen när de tar sig ut för att leta mat.Pytt skrev:
edit:
Eller kanske inte, jag killgissar ju bara nu ...
Just när det blev lite kallare nu häromveckan så märkte jag att det fångades lite fler vanliga möss (näbbmössen är annars storfavorit för att ta in och visa upp, fastän de inte verkar vara så goda att äta och dessutom inte brukar ta sig in själva..), så kanske har du rätt och det var bara mina missar som inte hade fått in den rätta musjägartekniken förra vintern. Ska bli spännande att se (eller snarare höra) hur de lyckas i år.Mikael_L skrev:
Bästa fällorna för möss är burfällorna för råttor på Jula eller på Granngården. Bara att fånga, och sedan släppa ut de små krabaterna några hundra meter bort.
Edit: Bara för tydlighetens skull, jag menade inget rasistiskt med "krabaterna".
Edit: Bara för tydlighetens skull, jag menade inget rasistiskt med "krabaterna".
Värm fast en bit choklad på fällorna. Det är effektivare än ost...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vet du var de har tagit sig in? Det kanske går att täta.N naggen skrev:
Har ni till exempel musband i nederkanten av luftspalten i ytterväggarna och insektsnät i vindsventilerna?
Bra påpekande!Dowser4711 skrev:
Jag hade två fällor i en vedbod, där det kommit in möss genom ett fönster på glänt.
Fångade snabbt två möss. Agnade om fällorna ifall det fanns fler möss.
Nästa morgon var fällorna borta, hade väl blivit dragna iväg bakom någon vedtrave innan de stackars mössen dog.
Sedan dess binder jag fast fällorna, men nu är det slut på möss där.
Jordnötsmör är bra. Och Nutella funkar fint också.Jonatan79 skrev:
Lite off topic, men i vårt förra hus (byggt 1969) hade vi s.k. Barracuda innertak. Dvs en plastfolie tillkapad efter rummens form, och uppspänd alldeles under varje bjälklag.
Så fick vi höra tassande ljud i vardagsrummet vid vägg-tak-vinkeln.
Då knäppte man till med pekfingret mot plastfolien i taket, det var som att slå på en trumma.
Tassandet av musfötter tystnade direkt, och det var tyst 15 minuter, innan de vågade röra på sig igen.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
KnockOnWood skrev:
Vet du var de har tagit sig in? Det kanske går att täta.
Har ni till exempel musband i nederkanten av luftspalten i ytterväggarna och insektsnät i vindsventilerna?
Bra påpekande!
Jag hade två fällor i en vedbod, där det kommit in möss genom ett fönster på glänt.
Fångade snabbt två möss. Agnade om fällorna ifall det fanns fler möss.
Nästa morgon var fällorna borta, hade väl blivit dragna iväg bakom någon vedtrave innan de stackars mössen dog.
Sedan dess binder jag fast fällorna, men nu är det slut på möss där.
Jordnötsmör är bra. Och Nutella funkar fint också.
Lite off topic, men i vårt förra hus (byggt 1969) hade vi s.k. Barracuda innertak. Dvs en plastfolie tillkapad efter rummens form, och uppspänd alldeles under varje bjälklag.
Så fick vi höra tassande ljud i vardagsrummet vid vägg-tak-vinkeln.
Då knäppte man till med pekfingret mot plastfolien i taket, det var som att slå på en trumma.
Tassandet av musfötter tystnade direkt, och det var tyst 15 minuter, innan de vågade röra på sig igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske är effektivare
Som sagts tidigare, jordnötssmör är storfavorit hos möss, och det kan dom inte sbo med sig heller utan det blir en säker död.
Vill gärna tipsa om en snubbe på Youtube som har en kanal ägnad åt musfällor (och även andra typer av fällor).
https://www.youtube.com/user/historichunter
Vill gärna tipsa om en snubbe på Youtube som har en kanal ägnad åt musfällor (och även andra typer av fällor).
https://www.youtube.com/user/historichunter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De enda fällorna jag lyckats fånga möss i på landet är super cat. Har testat olika varianter brevid varandra.
https://www.granngarden.se/musfalla...MI0urQqe2f5QIVyoSyCh3XBwBLEAQYASABEgJT9_D_BwE
https://www.granngarden.se/musfalla...MI0urQqe2f5QIVyoSyCh3XBwBLEAQYASABEgJT9_D_BwE
Den typen av fälla är effektiv enligt min erfarenhet. Mössen gick på precis allt som var ätbart. Tyvärr så fastnar även fåglar i dem.N naggen skrev:Bor i ett ganska nybyggt hus.
Vi bar låglutande tak (typ platt tak) och således ingen vid man kan öppna eller gå upp på.
Igår kväll hörde vi att ngt var där uppe och rörde sig.
Inatt hördes det ännu mer och jag kunde knappt sova.
Låter som att en liten mus (kanske?) rör sig där uppe.
Kan han göra ngn skada där uppe? Är rädd att han kan gnaga sönder kablar till takspottarna tex?
Och framförallt, hur får jag bort honom?
Har planerat att köpa musfällor idag och ställa ut, men kommer ju inte åt vinden så får ställa utomhus och hoppas att han springer in och ut.
Andra tips?
Verkar dessa vara bra från biltema?
[länk]
