Såg ett test från den danska motsvarigheten till SP där de provade ett antal ljudbaserade musskrämmor.
När de slogs på försvann mössen omedelbart. Men, sedan kom de tillbaka så snart de märkte att inget farligt hände. De mest avancerade som körde lite olika ljud höll dem bota i typ 15-20 minuter...

Fällor är nog det bästa alternativet. Men, om ni petar in dem genom en inspektionslucka, glöm inte att fästa dem i något, så att du kan få ut dem efteråt, de kan ju flytta på sig vid användning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pytt Pytt skrev:
Även om jag håller med om att katt borde införskaffas pga mysighetsfaktorn, så kan jag informera om att mina katter ibland sitter och stirrar upp i taket under vinterhalvåret då vi kan höra möss tassa omkring ostört där. Missarna har lika svårt att komma in i det utrymmet som jag, tyvärr. :sweat:
Så är det ju förstås, men om katten/katterna är ute och circulerar runt huset med ojämna mellanrum brukar de väl förr eller senare lyckas ta mössen när de tar sig ut för att leta mat.


edit:
Eller kanske inte, jag killgissar ju bara nu ... ;)
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det ju förstås, men om katten/katterna är ute och circulerar runt huset med ojämna mellanrum brukar de väl förr eller senare lyckas ta mössen när de tar sig ut för att leta mat.
Annars får man väl byta ut inspektionsluckan mot en kattlucka. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det ju förstås, men om katten/katterna är ute och circulerar runt huset med ojämna mellanrum brukar de väl förr eller senare lyckas ta mössen när de tar sig ut för att leta mat.


edit:
Eller kanske inte, jag killgissar ju bara nu ... ;)
Just när det blev lite kallare nu häromveckan så märkte jag att det fångades lite fler vanliga möss (näbbmössen är annars storfavorit för att ta in och visa upp, fastän de inte verkar vara så goda att äta och dessutom inte brukar ta sig in själva..), så kanske har du rätt och det var bara mina missar som inte hade fått in den rätta musjägartekniken förra vintern. Ska bli spännande att se (eller snarare höra) hur de lyckas i år. :P
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Bästa fällorna för möss är burfällorna för råttor på Jula eller på Granngården. Bara att fånga, och sedan släppa ut de små krabaterna några hundra meter bort.

Edit: Bara för tydlighetens skull, jag menade inget rasistiskt med "krabaterna".
 
T Troberg skrev:
Bästa fällorna för möss är burfällorna för råttor på Jula eller på Granngården. Bara att fånga, och sedan släppa ut de små krabaterna några hundra meter bort.
En mus kan hitta tillbaka ungefär 2 km, så om du gör så får du vara säker på att de inte hittar in igen.
 
  • Gilla
prebbs_se
  • Laddar…
Värm fast en bit choklad på fällorna. Det är effektivare än ost...
 
Testar russin på fällorna idag...får se hur det går.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Morsan kör med daim :)
 
N naggen skrev:
Andra tips?
Vet du var de har tagit sig in? Det kanske går att täta.
Har ni till exempel musband i nederkanten av luftspalten i ytterväggarna och insektsnät i vindsventilerna?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fällor är nog det bästa alternativet. Men, om ni petar in dem genom en inspektionslucka, glöm inte att fästa dem i något, så att du kan få ut dem efteråt, de kan ju flytta på sig vid användning.
Bra påpekande!
Jag hade två fällor i en vedbod, där det kommit in möss genom ett fönster på glänt.
Fångade snabbt två möss. Agnade om fällorna ifall det fanns fler möss.
Nästa morgon var fällorna borta, hade väl blivit dragna iväg bakom någon vedtrave innan de stackars mössen dog.
Sedan dess binder jag fast fällorna, men nu är det slut på möss där.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Morsan kör med daim :)
Jordnötsmör är bra. Och Nutella funkar fint också.

Lite off topic, men i vårt förra hus (byggt 1969) hade vi s.k. Barracuda innertak. Dvs en plastfolie tillkapad efter rummens form, och uppspänd alldeles under varje bjälklag.
Så fick vi höra tassande ljud i vardagsrummet vid vägg-tak-vinkeln.
Då knäppte man till med pekfingret mot plastfolien i taket, det var som att slå på en trumma.
Tassandet av musfötter tystnade direkt, och det var tyst 15 minuter, innan de vågade röra på sig igen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet du var de har tagit sig in? Det kanske går att täta.
Har ni till exempel musband i nederkanten av luftspalten i ytterväggarna och insektsnät i vindsventilerna?


Bra påpekande!
Jag hade två fällor i en vedbod, där det kommit in möss genom ett fönster på glänt.
Fångade snabbt två möss. Agnade om fällorna ifall det fanns fler möss.
Nästa morgon var fällorna borta, hade väl blivit dragna iväg bakom någon vedtrave innan de stackars mössen dog.
Sedan dess binder jag fast fällorna, men nu är det slut på möss där.


Jordnötsmör är bra. Och Nutella funkar fint också.

Lite off topic, men i vårt förra hus (byggt 1969) hade vi s.k. Barracuda innertak. Dvs en plastfolie tillkapad efter rummens form, och uppspänd alldeles under varje bjälklag.
Så fick vi höra tassande ljud i vardagsrummet vid vägg-tak-vinkeln.
Då knäppte man till med pekfingret mot plastfolien i taket, det var som att slå på en trumma.
Tassandet av musfötter tystnade direkt, och det var tyst 15 minuter, innan de vågade röra på sig igen.
Blå Hayman trumset med bastrumma, pukor och cymbaler mot vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske är effektivare :)
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Som sagts tidigare, jordnötssmör är storfavorit hos möss, och det kan dom inte sbo med sig heller utan det blir en säker död.

Vill gärna tipsa om en snubbe på Youtube som har en kanal ägnad åt musfällor (och även andra typer av fällor).

https://www.youtube.com/user/historichunter
 
Tss skrev:
[bild]
Kanske är effektivare :)
Visst, under förutsättning att mössen är inne i trumman så...
 
N naggen skrev:
Bor i ett ganska nybyggt hus.
Vi bar låglutande tak (typ platt tak) och således ingen vid man kan öppna eller gå upp på.

Igår kväll hörde vi att ngt var där uppe och rörde sig.
Inatt hördes det ännu mer och jag kunde knappt sova.
Låter som att en liten mus (kanske?) rör sig där uppe.

Kan han göra ngn skada där uppe? Är rädd att han kan gnaga sönder kablar till takspottarna tex?

Och framförallt, hur får jag bort honom?
Har planerat att köpa musfällor idag och ställa ut, men kommer ju inte åt vinden så får ställa utomhus och hoppas att han springer in och ut.
Andra tips?
Verkar dessa vara bra från biltema?
[länk]
Den typen av fälla är effektiv enligt min erfarenhet. Mössen gick på precis allt som var ätbart. Tyvärr så fastnar även fåglar i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.