Hej,
Har vad man kan kalla ett litet problem.

Har ett fritidshus som ligger i ett område med en liten fritidshusförening. Trevligt, minst sagt, men nu har det blivit lite knasigt. Marken runt omkring ägs av en skogsbrukare och han har i samråd med föreningen, eller rättare sagt ordförande i föreningen, avverkat en massa skog. Ordförande var tämligen intresserad av att få sol på sin tomt. Rätt eller fel, det spelar ingen roll utan nu är det gjort. Jag tror det blir fint om några år när växtligheten tagit sig.

Problemet är att när allt avverkades så lämnade man allt ris och har mer eller mindre sagt att det är medlemmarnas problem. Vi pratar två stora högar. Den ena kanske 4-5 meter hög, 8-10 meter bred och den andra kanske 2/3 i storlek. Finns inte en chans att vi kan få bort dem för hand och jag får en känsla av att de inte kan eldas upp då de är så jäkla stora.

Någon som har några tips på var vi ska göra för att få bort dem? Vill inte gärna att de ruttnar och övergöder sjön än mer.

• Ett vinterlandskap med avverkat trädavfall i högar nära ett fritidshus och en fryst sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ihopsamlat gissar jag att det är tänkt att flisas. Annars lämnar man det i allmänhet där det hamnar.

De lämnade det så för att ordförande bad om det. Resten har de sagt att vi ska lösa.

Flisas, kan man hyra en stor maskin till det eller?

Låt det ligga. På ett par år har det sjunkt ihop. Ngn övergödning på grund av riset kan det knappast bli.

The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
får en känsla av att de inte kan eldas upp då de är så jäkla stora.
Jodå!
Perfekt att elda upp nu ju :D

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jodå!
Perfekt att elda upp nu ju :D
Haha, och det är nu du säger att du är pyroman på fritiden...

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Helt ärligt så är det perfekt tid att elda stora rishögar nu :)

Lite bensin så det kommer igång bara.
Sen får man gå och samla ihop det lite när det brunnit ut och det är en glödbädd kvar i askan.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Är det inte för nära husen så går det att elda upp skiten, med landskapet täckt av blötsnö är förhållandena goda.
Annars, det finns företag som flisar och flis går att sälja men i detta fall är dt snarare lite ris, det lär inte bli någon förtjänst.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
BirgitS
Flisa och kompostera så har ni ju gratis matjord och gödning för alla trädgårdar.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Flisa och kompostera så har ni ju gratis matjord och gödning för alla trädgårdar.
Går nog inte att flisa med en liten trädgårdsflis det här. Är många m3 vi pratar om av kraftiga gran/tall grenar. Utöver det så håller jag med dig. Hade kunnat tänka mig att flisa delar av det och haft som underlag på gången ner till sjön.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Går nog inte att flisa med en liten trädgårdsflis det här. Är många m3 vi pratar om av kraftiga gran/tall grenar. Utöver det så håller jag med dig. Hade kunnat tänka mig att flisa delar av det och haft som underlag på gången ner till sjön.
Kolla om det finns någon lantbrukare i krokarna som sysslar med flis. De kan nog tänkas att de kommer hämtar upp det gratis om det är stora mängder eftersom det är något de i sin tur tjänar pengar på.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.