Byggahus.se

En liten fråga

686 läst  14 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    I mitt badrum vid duschhörnan så har jag silikon mellan väggarna. Silikonet hade släppt i hörnet på golvet så det blev ett litet hål. Jag gjorde då en mindre bra tillfällig lösning och fyllde i med fix it lim. Detta höll inget bra så jag tog bort det som gick. Jag la sedan på ny silikon vilket blev mycket bättre.

Jag fick inte bort allt lim ur hålet och undrar nu om detta kan orsaka problem. Finns det risk att vattnet stannar upp och det blir fukt om det är kvar lite lim eller silikon en bit in i hålet? Det är ju normalt tomt där.

Tack för svar.

Redigerat 4 dec 2018 19:25
  2. B
    Medlem · Nivå 17
    Om jag förstår dig rätt så är det bara på en kort bit och i så fall lär det ju inte spela någon roll utan om vattnet som är bakom kaklet på väggen stoppas upp just där så kommer det ju att rinna lite åt sidan tills det kommer ner till golvets tätskikt.

Det är normalt inte torrt bakom fog, kakel och klinker.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Ja ok. Ungefär det jag tänkte också :) Och jag behöver inte oroa mig att klistret skulle skadat tätskiktet? Är väl fix och sånt där före?

4. B
    Medlem · Nivå 17
    Det låter inte sannolikt att tätskiktet har tagit skada om du inte var där och grävde med en kniv på djupet när du skulle ta bort klistret.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Nej. Jag var försiktig. Tack för dina svar :)

6. A
    Medlem Nivå 1
    Hej igen.
    En uppföljande fråga om detta.

Jag har funderat om att limresterna som är kvar i väggen börjar mögla och ställer till problem. Har ju bra ventilation men blir väl ganska fuktigt innanför kakel.

Ska jag försöka få bort det eller bara låta det vara och inte oroa mig? Någon som vet? Tacksam för svar.

7. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Det finns väl knappast något organiskt i limmet som kan mögla?
    Läs på innehållsförteckningen, men så länge det inte är baserat på kokta hästhovar och liknande så skulle jag vara lugn. :)

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Jag fick svar av casco att deras fixit lim kan mögla. Så skulle det kunna ha några konsekvenser om limmet skulle mögla? Är ju svårt ta bort det som är kvar nu.

9. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Tja, hur mycket lim uppskattar du är kvar?
    På din ursprungliga beskrivning lät det som någon ml instängt mellan kakelplattor, tätskick och silikon.
    Själv skulle jag inte tvekat en sekund att låta det vara kvar.

*Men* du har uppenbarligen gått och grunnat på det under nästan 5 månader.
    Då kanske det kan vara värt arbetet för dig att försöka skrapa bort det och återställa efteråt?
    Dock finns ju risken att du skadar tätskiktet...

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 1
    Svårt att säga hur mycket som är kvar. Blev väl kvar lite längst in. Skulle använt silikon direkt men lätt vara efterklok. Nej vill nog inte heller försöka ta bort det.

Undrar bara krävs det inte ganska mycket fukt länge för att mögel ska uppstå i väggen? Silikon kan väl oxå börja mögla efter en tid?

Tack för dina svar.

11. B
    Medlem · Nivå 17
    Sanititetssilikon, alltså silikon som är avsett för badrum, är antimögelbehandlat, vilket väl innebär att det är konserveringsmedel eller annat mögelgift i det.

12. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Ett tips är att inte råka ta sanitetssilikon om man behöver laga ett akvarium.
    Mögelgiftet är oväntat effektivt... :)

13. A
    Medlem Nivå 1
    Ok.
    Men mögel uppstår oftast om det är fuktigt ofta eller längre tid. Eller har jag fel?

14. B
    Medlem · Nivå 17
    Mögelsporer kräver fukt och näring (organiska ämnen) för att växa till mögel, utan endera blir det inget mögel. Nu hade du väl sanitetssilikon ovanpå limmet och då skulle jag tro att mögelgiftet i det räcker till för att stoppa även mögeltillväxt i själva limmet.

• Laddar…
  15. A
    Medlem Nivå 1
    Ja det har du nog rätt i. Tack för era svar :)