Jag träffade just logopeden. Och vi kom gemensamt fram till att jag kan svälja bra om jag håller för näsan :) inte en lösning men en dellösning.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Vad menar du med att hon får ge sprutor? Får inte vem som helst det eller vågar läkarna inte lita på att det blir rätt?
Anledningen till att jag frågar är att vi ger vår son medicin hemma varannan dag (kronisk sjukdom). Hans medicin ges intravenöst och vi åker inte längre in till sjukhuset varje gång han ska ha en dos. Där har de snarare peppat oss att själva komma igång med stickandet så snart som möjligt.
Hej,

Det beror på vilka former av sprutor det är. Sprutor in i fettet eller muskeln får vem som helst ge. Men det är andra regler med nålar i ådror och olika slangar. Där krävs det utbildning för att kunna hantera ev biverkningar och så. Rengöring osv. Så tror jag det är.
Men sedan finns det säkert möjligheter att lära sig tillräckligt i vissa fall för att klara av att vårda någon hemma.

Vet inte. Men tror det är ungefär så.

Mvh Stefan

Så råkade jag upptäcka att jag är besökare 167 000 !
Inte ofta man får vara jubilar :)

Stew skrev:
Hej,

Det beror på vilka former av sprutor det är. Sprutor in i fettet eller muskeln får vem som helst ge. Men det är andra regler med nålar i ådror och olika slangar. Där krävs det utbildning för att kunna hantera ev biverkningar och så. Rengöring osv. Så tror jag det är.
Men sedan finns det säkert möjligheter att lära sig tillräckligt i vissa fall för att klara av att vårda någon hemma.

Vet inte. Men tror det är ungefär så.

Mvh Stefan
Det stämmer nog ganska bra , tror även att det beror på vad det är i sprutorna.
Insulin kan du ta och ge själv hemma men typ morfin tror jag inte någon får ge i spruta utan att vara behörig utbildad.

BiFuel skrev:
Vad menar du med att hon får ge sprutor? Får inte vem som helst det eller vågar läkarna inte lita på att det blir rätt?...
Var enda typ 1 diabetiker injicerar väl själv flera gånger om dagen. Samt tar blodprov.
Inte intravenöst visserligen utan intramuskulärt.

Måste man så kan man :)

KnockOnWood skrev:
Var enda typ 1 diabetiker injicerar väl själv flera gånger om dagen. Samt tar blodprov.

Jo, men vi ger som sagt intravenöst. Utan någon som helst medicinsk utbildning. Jag tror att det handlar mer om vilken typ av preparat det handlar om. Risken för biverkningar och överdosering. I vårt fall finns inga såna risker samt att det är en förutsättning för att vi och vår son ska kunna ha ett normalt liv.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:

Man tar subkutant (under huden) som diabetiker då nålen brukar vara ca 4-6mm lång .;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ejeras skrev:
Så råkade jag upptäcka att jag är besökare 167 000 !
Inte ofta man får vara jubilar :)
Och inlägg 800 om min räknare i tapatalk inte går fel :)

Stew skrev:
Och inlägg 800 om min räknare i tapatalk inte går fel :)
Det gör den. KnockOnWood var #800.

Nyfniken skrev:
Det gör den. KnockOnWood var #800.
Jippiiii :thumbup:

Vad vinner jag?

Kanske en liten kurs i olika injektionsmetoder inte skulle skada :o

Men nu ser vi framåt: Vem skriver inlägg nr 1000?

Troligen Stew själv :beer:

Perfekt som tv svtplay de sänder live numera

Ja, insulin och en del annat får man ge hemma utan utbildning, men inte antibiotika, cellgift, morfin etc.

Stew skrev:
Jag träffade just logopeden. Och vi kom gemensamt fram till att jag kan svälja bra om jag håller för näsan :) inte en lösning men en dellösning.
Nu är det lördag :thumbup: så nu tramsar vi på tycker jag!

Stefan, jag antar att det är logopedens näsa du skall hålla för.
Men jag förstår inte riktigt varför :o

KnockOnWood skrev:
Nu är det lördag :thumbup: så nu tramsar vi på tycker jag!

Stefan, jag antar att det är logopedens näsa du skall hålla för.
Men jag förstår inte riktigt varför :o
Haha. Tack. Den behövde jag! Första leendet idag :)

Det är tufft här annars. Vet inte om jag har abstinens eller liknande. Mår kass hela dagarna. Svettats och skakar och känner mig svag.
Brukar iofs vara värre när det är sol och varmt ute. Känslig mot svängningar kanske.
Cvkn strular lite. Suck. Va dumt. Den är lägesberoende. Dvs försöker jag ligga bekvämt så slutat den droppa.
Är en gammal tant här som pratar så högt och mycket. Är säkert 5 rum bort men överröstar ändå min tv.

Mvh
Stefan

Jag är en gammal sentimental tok, det är bara att erkänna!

När jag tillredde kvällsmaten (Pelles Sommarsallad :) ) medan hustrun var ute på en kvällsritt på grannens gamla märr lyssnade jag på lite gamla Björn Afzelius-skivor.

En av hans bästa sånger är Isabelle:
"Jag har gett dig detta liv
jag har sett dig bliva till;
Om du ber mig skall jag tysta vindarna
Jag blir gårdagen för dig
du är framtiden för mig;
Om du ber mig skall jag släcka stjärnorna
Isabelle
"

Jag börjar nästan gråta, nostalgisk och lättrörd som jag är.
Och jag är djupt tacksam för var dag som jag får leva utan värk och smärta i denna vackra värld.

Härda ut Stefan!
Om inte annat så för din snart tvåårige sons skull :thumbup:

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.