641 558 läst ·
1 579 svar
642k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske inte så märkligt ändå. De följer väl bondepraktikan 
Gah! Knappt han jag skriva det där inlägget innan första myran drumlade rakt in i skärmen. Nu envisas de med att krypa runt på fönsterna, på tangentbordet, på torkställningen, på kläderna på torkställningen, på bord, på soffa, på golv, på i stort sett precis allting här i rummet där jag sitter. Har inte sett dem i dag alls så de måste ha bestämt träff nu på kvällen.
Vissa av dem tycker tydligen att mitt huvud är en bra raggningsplats men där går faktiskt gränsen.
Vissa av dem tycker tydligen att mitt huvud är en bra raggningsplats men där går faktiskt gränsen.
Massor av flygmyror här igår, men även en hel del idag.
Flygmyrorna svärmade hos oss i måndags o tisdags (södra Roslagen) och det var två olika slags myrraser.
Stew: Förstår att det måste vara oerhört svårt att ta bilden med kärrhöken. Men jag har jättesvårt att ställa in vår fågelkikare innan fågeln är "long gone". Vi är verkligen superamatörer både vad gäller fofografering och fågelskådning. Men vi bor numera vid en liten sjö vid Roslagskusten och fågellivet är verkligen faschinerande!
Havsörn, häger, ett otal änder, storlom, knipa, sångsvan, kattuggla, pärluggla Och sedan har vi alla "vanliga" småfåglar såsom sparvar och finkar. Vi har byggt knipholkar (som även passar för vissa ugglor).
Men det är mycket svårt att ställa in kikaren innan fågeln hinner försvinna. Frågan är då om det beror på kikaren eller att jag är dålig på att ställa in.
Köpte för sex år sedan ett Manfrottistativ 055XB och en kikare Lotus SP 80 för sex. Inte jättedyrt men ändå uppåt sex tusen kronor.
Stew: Förstår att det måste vara oerhört svårt att ta bilden med kärrhöken. Men jag har jättesvårt att ställa in vår fågelkikare innan fågeln är "long gone". Vi är verkligen superamatörer både vad gäller fofografering och fågelskådning. Men vi bor numera vid en liten sjö vid Roslagskusten och fågellivet är verkligen faschinerande!
Havsörn, häger, ett otal änder, storlom, knipa, sångsvan, kattuggla, pärluggla Och sedan har vi alla "vanliga" småfåglar såsom sparvar och finkar. Vi har byggt knipholkar (som även passar för vissa ugglor).
Men det är mycket svårt att ställa in kikaren innan fågeln hinner försvinna. Frågan är då om det beror på kikaren eller att jag är dålig på att ställa in.
Köpte för sex år sedan ett Manfrottistativ 055XB och en kikare Lotus SP 80 för sex. Inte jättedyrt men ändå uppåt sex tusen kronor.
Redigerat:
Hos oss så svärmar myrorna varje år vid denna tidpunkten (plus minus några dagar). Igår var det tredje kvällen som de hade vårt uterumstak som samlingsplats. Sitter man inne i uterummet och lyssnar så låter det som om det duggregnar på taket när alla myrorna håller på.....
Ja. Det låter som att det har med temp att göra. Men kan det vara så att det måste varit en varm period för att få dem att svärma ? Eller värmeomslag? Här har vi haft åska i flera dagar.
Nu har det ju iofs varit varmt över hela Sverige, men det har ju varierat ganska mycket ändå. Minns ni hur det var tidigare gånger de svärmat? Lång varm period?
För det kan inte vara då att de håller koll tex på månen? Och svärmar vid en speciell "dragningskraft" mot jorden? Långsökt
spånar bara lite. Tycker det är ett fascinerande beteende.
Vi hade några kvar i går också. Men då var det bara ett par hundra.
Mvh Stefan
Nu har det ju iofs varit varmt över hela Sverige, men det har ju varierat ganska mycket ändå. Minns ni hur det var tidigare gånger de svärmat? Lång varm period?
För det kan inte vara då att de håller koll tex på månen? Och svärmar vid en speciell "dragningskraft" mot jorden? Långsökt
Vi hade några kvar i går också. Men då var det bara ett par hundra.
Mvh Stefan
Det är ju inga dåliga grejjer du har! Men det tar övning innan man lyckats hitta rätt. Och absolut med en kikare, den har ju ingen autofokusHemmakatten skrev:Flygmyrorna svärmade hos oss i måndags o tisdags (södra Roslagen) och det var två olika slags myrraser.
På dessa bilderna sitter skärpan hyffsat, men jag lovar att jag säkert tog 500 bilder innan jag fick skärpan ok. Och ändå var det dåliga bilder... Havsörn är svårt... Har haft tillfällen att fota dem men aldrig lyckats.
Gillar den första trots allt. "liten mot stor" kallar jag den. Synd att autofokusen dansade och inte hittade rätt
Ni verkar ju bo i paradiset! Här måste vi åka ganska långt för att komma från de normala fåglarna. Det roligaste jag sett här är korsnäbb (bifogar bild). Måste åka några mil för att få se något intressant. Korsnäbben, 2st tror jag det var, kom hit under megavintern som var för tre år sedan. Minns att jag tog med stativet ut när jag skulle fota den. Och stativet sjönk ner så mycket att jag fick lägga mig ner på marken och fota. Rolig fågel att se på tomten
Skulle gärna vilja se ugglor... Har bara sett det ett par gånger i mitt liv, sett en berguv en gång. Det var en mäktig upplevelse.
De riktiga proffsen har med sig 2 kameror när de fotar, olika objektiv och inställningar. Fågelnissar har ofta två telen med sig, men olika inställningar vad det gäller exporing, iso osv. En lite kortare tele och en längre. Men som vi pratat om innan. Orka släpa runt allt det! Och ha råd med det!!!
Nu har min ständiga fotokompis Svärfar Janne köpt sig ett billigt tele till sin sony a90(?), så nu ska vi ut och fota i nästa vecka! Har saknat det så!!
Mvh
Stefan
Redigerat:
Tack.Misse skrev:
Här kommer ett par till.
Fick i uppdrag av jobbet att fota göteborg på ett annorlunda sätt.Regnade som tusan. Men det gav en grå och härlig effekt tyckte jag. Har väderskyddad utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Strandskata. Inte så mycket att säga om den. Gillar strandskator bara
Logga in
Skapa konto
Bilder från en resa till indien. På den ena bilden poserar en kompis från Chenai (Madras). På den andra försökte jag fånga månens reflektioner i vattnet. Men tyvärr blåste det så mycket, så bilden blev lite skakig. Hade väldigt lång slutartid och inget stativ. Använde mig av en mur och en tröja som jag försökte la kameran i, som en vagga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo konstmuseet (de sju gäspningarna), Läppstiftet (Vattenståndet) och Viking och Hisingsbroa känner man ju igen. Bra bilder! Fint nattljus!
Men min egen strandskatefavorit är denna. Satt på tomten vid sommarstugan. Kändes som en riktig kompis när jag satt vid datorn och jobbade.
Men min egen strandskatefavorit är denna. Satt på tomten vid sommarstugan. Kändes som en riktig kompis när jag satt vid datorn och jobbade.
Logga in
Skapa konto
Hittade förresten en exprementbild. Ville få till en målad bild. Har inte använt några filter, eller konstiga funktioner i kameran. Bara ställt in de vanliga inställningarna (spotmätning, slutartid, bländare, WB, iso)
Katten heter Trix. Var 4-5 mån gammal vid tillfället. Sitter i fönstret i soldnedgången.
Trix är en hittekatt, som alla våra katter är. Övergavs av sina ägare. Vi klarar inte av att låta djur lida. Vilket lett till att vi har 3 katter, utan egentligen vara kattmänniskor. Men som tur är så är vi djurvänner i alla fall
Katten heter Trix. Var 4-5 mån gammal vid tillfället. Sitter i fönstret i soldnedgången.
Trix är en hittekatt, som alla våra katter är. Övergavs av sina ägare. Vi klarar inte av att låta djur lida. Vilket lett till att vi har 3 katter, utan egentligen vara kattmänniskor. Men som tur är så är vi djurvänner i alla fall