641 558 läst ·
1 579 svar
642k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Trevlig glugg du införskaffat! Väldigt mångsidig. Faktum är att trots att jag sedan många år är djupt förtappad fotonerd och har spenderat alldeles för mycket på utrustning i förhållande till min talang så brukar jag ofta lämna mina "dyrgluggar" hemma just på grund av vikten och istället hänga på någon "superzoom" om jag ska gå mer än en liten bit -efter ett par timmar till fots så är en uppsättning av Nikons 2.8-zoomar inte alls roliga att bära på, oavsett hur skaptecknande, vädertätade och ljusinsläppliga dom är...
Sen angående läkare som rotar i halsen och nivå av upplevd otrevlighet så har jag lite inside info -jag har ett dunkelt förflutet inom anestesiapparatur och att mäta medvetenhet vid anestesi, och just trakten runt halsen och luftrören är någonting som är extraorinärt känsligt. Så, känsligt, faktiskt, att kroppen uppfattar det som mer traumatiskt att stoppa ned någonting i halsen än att t ex såga upp bröstkorgen(!), så...själv hade jag nog krävt att bli stenad till medvetslöshet innan dom ens fick knäppa upp skjortkragen på mig!
I alla fall, om du koncentrerar dig på att ta fota och dona med kanske ännu viktigare saker så koncentrerar jag mig på att hålla mina blåslagna tummar att behandlingen ger resultat!
Sen angående läkare som rotar i halsen och nivå av upplevd otrevlighet så har jag lite inside info -jag har ett dunkelt förflutet inom anestesiapparatur och att mäta medvetenhet vid anestesi, och just trakten runt halsen och luftrören är någonting som är extraorinärt känsligt. Så, känsligt, faktiskt, att kroppen uppfattar det som mer traumatiskt att stoppa ned någonting i halsen än att t ex såga upp bröstkorgen(!), så...själv hade jag nog krävt att bli stenad till medvetslöshet innan dom ens fick knäppa upp skjortkragen på mig!
I alla fall, om du koncentrerar dig på att ta fota och dona med kanske ännu viktigare saker så koncentrerar jag mig på att hålla mina blåslagna tummar att behandlingen ger resultat!
Hallå.
Jo. Misstänkte att det var så. Oroade mig inte alls när de sågade upp bröstkorgen på mig. Men ska de därimot ner med en kamera in i näsan ner i halsen. Då oroar jag mig flera veckor innan. Usch.
Som tur var gav de mig så mycket lugnande så jag somnade under ingreppet minns ingenting av det. Och det är jag så glad för.
Nu ska jag lägga mig tidigt så att i morgon kommer snabbare.
Lycka till med dina stackars tummar
Jo. Misstänkte att det var så. Oroade mig inte alls när de sågade upp bröstkorgen på mig. Men ska de därimot ner med en kamera in i näsan ner i halsen. Då oroar jag mig flera veckor innan. Usch.
Som tur var gav de mig så mycket lugnande så jag somnade under ingreppet minns ingenting av det. Och det är jag så glad för.
Nu ska jag lägga mig tidigt så att i morgon kommer snabbare.
Lycka till med dina stackars tummar
Och du har en poäng om 2.8 dyra gluggar. Har också ägt ett par för dyra. De väger för mycket, stativet blir tyngre och fästet blir stort och tungt. Så jag tar bara med dem när jag ska på riktig utflykt. Typ ligga i gömsle eller vara stationär på annat sätt. Ska jag röra på mig så får de ligga hemma.
Det jag varit mest nöjd med är camino 400/5.6. Stabilt, lätt, snabbt. Tyvärr ingen is ( finns i zoom-versionen men jag föredrar fasta) det hängde med överallt. Fick plats med det +hus+normalzoom i min slingshot 200aw.
Mvh Stefan
Det jag varit mest nöjd med är camino 400/5.6. Stabilt, lätt, snabbt. Tyvärr ingen is ( finns i zoom-versionen men jag föredrar fasta) det hängde med överallt. Fick plats med det +hus+normalzoom i min slingshot 200aw.
Mvh Stefan
Hej min vän, kul att du tagit ett steg framåt. 
Angående maten, jag hade för mig att jag tjatat på dig om smoothies men det kanske jag bara har tänkt att jag har? Jag tänker mycket men det är inte alltid jag kommer ihåg att omsätta det i praktik också.
Iaf, hittade bland annat den här länken med lite recept om du känner för det. Själv är jag helkass på att följa recept utan jag slänger i lite vad jag har hemma för dagen. För tillfället är det en med avokado och hallon som regerar här - avokado är faktiskt otroligt gott i mat! Spenat funkar också utmärkt att mixa ner eller varför inte kirskål eller nässlor. Mums.
Vill man ha dem lite mer matiga så är ju gryn av olika slag bra att hälla i, allt blir ju kladdigt och gott när det mixas ihop.
Hur var det nu med rösten - låter du som Darth Vader? För i så fall måste du ju bara prata in ett nytt telefonsvar på mobilen, det vore ju precis hur coolt som helst! Nu tillhör han ju iofs "fel" sida men ja äh... Du vet.
May the force be with you Stew.
Angående maten, jag hade för mig att jag tjatat på dig om smoothies men det kanske jag bara har tänkt att jag har? Jag tänker mycket men det är inte alltid jag kommer ihåg att omsätta det i praktik också.
Iaf, hittade bland annat den här länken med lite recept om du känner för det. Själv är jag helkass på att följa recept utan jag slänger i lite vad jag har hemma för dagen. För tillfället är det en med avokado och hallon som regerar här - avokado är faktiskt otroligt gott i mat! Spenat funkar också utmärkt att mixa ner eller varför inte kirskål eller nässlor. Mums.
Hur var det nu med rösten - låter du som Darth Vader? För i så fall måste du ju bara prata in ett nytt telefonsvar på mobilen, det vore ju precis hur coolt som helst! Nu tillhör han ju iofs "fel" sida men ja äh... Du vet.
May the force be with you Stew.
Hej kompis
Du har tjötat på mig.
har kört en del smoothies. Finns massor av grönsaker som är bra för cancersjuka. Bara det att mina smaklökar tolkar de flesta grönsakerna som äckliga numera. Tungan krullar ihop sig. Ska experimentera mer.
Såg att de släppt en serie yoggi med 50% mindre socker och mer protein. Perfekt.
Jag kan äta ganska mycket. Bara det är kladdigt och inte är för intensivt.
Vi kan inte komma upp på fika snart? Var längesedan senast. Kan ta det via pm
Nu när tracken fungerar bra så låter jag, tyvärr, som innan. Dvs som en hes mus.
skulle hellre haft darth rösten!
Nu är det snart dags för hemgång *nervös*
Kommer ta många veckor innan jag vet vad jag kan göra och inte nu med nya lufttillförseln. Hoppas jag kan börja vara aktiv. Snickra. Gräva. Måla. Sådant. Saknar det så.
Gotlandsresan ser lovande ut!!
Kram
Du har tjötat på mig.
Såg att de släppt en serie yoggi med 50% mindre socker och mer protein. Perfekt.
Jag kan äta ganska mycket. Bara det är kladdigt och inte är för intensivt.
Vi kan inte komma upp på fika snart? Var längesedan senast. Kan ta det via pm
Nu när tracken fungerar bra så låter jag, tyvärr, som innan. Dvs som en hes mus.
Nu är det snart dags för hemgång *nervös*
Kommer ta många veckor innan jag vet vad jag kan göra och inte nu med nya lufttillförseln. Hoppas jag kan börja vara aktiv. Snickra. Gräva. Måla. Sådant. Saknar det så.
Gotlandsresan ser lovande ut!!
Kram
Nu har jag varit hemma en dag, och visst det är lite bökigt med alla rutiner kring track. Måse fukta 4ggr per dag och den är i vägen hela tiden. Men jag orkar göra saker!! Svärfar och jag har just kommit hem från en långpromenad i skogen. Fotat. Visst, fick lite ont i ena axeln, där cancern sitter, så jag fick sätta över kameraremmen på den andra istället. Men jag blev inte trött någon gång under promenaden. Hade det varit innan operationen så hade jag inte ens orkat gå ner till skogen (200meter) utan att flåsa och behöva vila.
Springer i trappor och arbetar bäst det går.
Har ju pratat om den där operationen där de drar isär mina stämband för att jag ska kunna andas bättre. Vi ska fundera på om jag ska göra den, eller leva med track. Gör jag den operationen så kommer jag få sämre röst... Idag med tracken nästan som innan (kass, men bättre än inget). Är livrädd för att förlora den lilla rösten jag har kvar.
Får prova i en månad, operationen är bokad till den 23:e augusti. Får bli en utvärdering över sommaren helt enkelt!
Mvh
Stefan
Springer i trappor och arbetar bäst det går.
Har ju pratat om den där operationen där de drar isär mina stämband för att jag ska kunna andas bättre. Vi ska fundera på om jag ska göra den, eller leva med track. Gör jag den operationen så kommer jag få sämre röst... Idag med tracken nästan som innan (kass, men bättre än inget). Är livrädd för att förlora den lilla rösten jag har kvar.
Får prova i en månad, operationen är bokad till den 23:e augusti. Får bli en utvärdering över sommaren helt enkelt!
Mvh
Stefan
Urhäftiga bilder!
Ormvråk har vi här omkring men kärrhök har jag nog aldrig sett (den.bilden tyckte jag var häftigaste).
Däremot kan jag skryta om att en kungsfiskare tog en liten paus på vår brygga för 5 år sedan vilket kan intygas av en hänförd ornitolog som var på besök just då.
Ormvråk har vi här omkring men kärrhök har jag nog aldrig sett (den.bilden tyckte jag var häftigaste).
Däremot kan jag skryta om att en kungsfiskare tog en liten paus på vår brygga för 5 år sedan vilket kan intygas av en hänförd ornitolog som var på besök just då.
Redigerat:
Fräckt med kungsfiskare! Har jag inte sett i Sverige än. Vet att det finns vissa ställen på västkusten där de trivs. Kanske kan vara en idé till fotoutflykt! De är förmodligen Sveriges vackraste fågel. Den och härfågel. Men den finns ju knappt 
Kärrhöken var rolig att fånga. Har många bra bilder på kärrhöken. Men ingen där den är i samma nivå som mig och flyger mot mig. Allt går så snabbt. Har kanske 1-2 sek att få till en bra bild innan fågeln är borta. Fågelfotning måste vara ngt av det svåraste som finns. Om man inte har en budget på 100.000 och muskler som he-man så man orkar släpa runt allt.
Mitt kitt väger runt 2.5kg nu. Och jag har en speciell ergonomisk sele som heter black rapid. Och trots min sjukdom så orkar jag gå runt med den länge länge. Och fördelen är att den alltid är fotoklar. Tar några sekunder att få upp den. Sikta och skjuta av.
Nu vill jag ut och fota
synd att det är åskväder ute.
Mvh
Stefan
Kärrhöken var rolig att fånga. Har många bra bilder på kärrhöken. Men ingen där den är i samma nivå som mig och flyger mot mig. Allt går så snabbt. Har kanske 1-2 sek att få till en bra bild innan fågeln är borta. Fågelfotning måste vara ngt av det svåraste som finns. Om man inte har en budget på 100.000 och muskler som he-man så man orkar släpa runt allt.
Mitt kitt väger runt 2.5kg nu. Och jag har en speciell ergonomisk sele som heter black rapid. Och trots min sjukdom så orkar jag gå runt med den länge länge. Och fördelen är att den alltid är fotoklar. Tar några sekunder att få upp den. Sikta och skjuta av.
Nu vill jag ut och fota
Mvh
Stefan
Kolla in detta. En natt varje år svärmar flygmyror på vårt altantält. Säkert tusen stycken. Dras nog till det vita. En natt bara. Har aldrig sett det innan men jag gissar på att det är vanligt? Ngn som har den vetenskapliga förklaringen?
Ursäkta kvalitén. iPhone är bra på mycket. Men att ta bilder är inte dess starka sida.
Ursäkta kvalitén. iPhone är bra på mycket. Men att ta bilder är inte dess starka sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi hade en liknande svärmning igår.
De myrorna var små rackare, vet inte var de bor.
Men i brist på altantak var det bilen i silvermetallic som tilldrog sig intresset.
Nu har de regnat bort.
Vad gör ni med myrorna? Sopar ihop och ger till hönsen
//Pelle
De myrorna var små rackare, vet inte var de bor.
Men i brist på altantak var det bilen i silvermetallic som tilldrog sig intresset.
Nu har de regnat bort.
Vad gör ni med myrorna? Sopar ihop och ger till hönsen
//Pelle
Humm. Låter som detta måste vara något som sker över stora delar av landet på samma dag! Undrar vilka förutsättningar som måste uppfyllas. IOM att det är så stora avstånd så kan det ju inte vara temp. Eller tryck. Kanske den långa värmeböljan. Men även den varierar ju över landet. Skulle vara intressant att få reda på vad som ligger bakom.
Fler som sett det förresten?
Fler som sett det förresten?
Jepp, igår och i förrgår hade jag flygmyror krypandes lite överallt här framför datorn. I år har ju fönster och dörrar stått öppna hela dagen så det är väl inte så konstigt men förra året tog de sig in genom skorstenen, begriper inte riktigt vad de skall in till mig och göra - luktar jag kåt myra? 
Har för mig det är rätt temperatur som krävs för att de skall svärma.
Har för mig det är rätt temperatur som krävs för att de skall svärma.